چهارشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۸۵

اعدام ...اعدام ها

امسال تا به این لحظه خبر اعدام ۱۲ نفر٬ فقط در تهران اعلام شده است. حکم اعدام ۱۵ نفر دیگر تائید شده و به احتمال فراوان ظرف روزهای آینده حکم اعدام این ۱۵ نفر به اجرا درخواهد آمد. این درحالی ست که امسال تنها ۲ نفر توانسته اند در پی رضایت اولیای دم از زیر حکم اعدام رهائی یابند. در گوشه و کنار و در شهرهای دیگر کشور نیز هنوز مشخص نیست که آیا کسی اعدام شده یا خیر. اما با توجه به سابقه ی جمهوری اسلامی در اعدام زندانیان و زهر چشم گرفتن بیشتر از مردم بعید به نظر می رسد که در مناطق دیگر از جمله کردستان٬ خوزستان و سیستان و بلوچستان دست به اعدام زندانیان سیاسی و غیره نزده باشد.
طبق گزارشات و اخبار سازمان ها و نهادهای حقوق بشر و افراد مستقل در زمینه حقوق بشر و مبارزه با مجازات اعدام٬ و همچنین با توجه به نامه عماد الدین باقی به قوه ی قضائیه در مورد توقف اعدام ها٬ در ایران سال گذشته به طور متوسط هر روز یک حکم اعدام صادر یا اجرا شده است. با توجه به اینکه امسال دستگاه سرکوبگر جمهوری اسلامی با شدت بیشتری سرکوبگری های همیشگی خود را آغاز کرده است بیم آن می رود در این شرایط که جامعه ی جهانی روز به روز جمهوری اسلامی را به دلیل زیر پا نهادن قوانین و مقرارت بین المللی حقوق بشر بیشتر رسوا می کند و در حالی که سیاست ها در پیش گرفته شده از سوی حاکمان جمهوری اسلامی ایران را تا حد یک انزوای کامل بین المللی سوق داده است٬ دستگاه سرکوبگر این رژیم در داخل زندان ها٬ از جمله زندان اوین٬ گوهر دشت و رجائی شهر دست به اعدام های دسته جمعی بزند و بار دیگر مردم کشور و افکار عمومی بین المللی را نگران جان صدها و هزاران زندانی دیگر در داخل کشور کند که بیشترشان را آزدیخواهان و فعالان سیاسی و مدنی و زنان بی دفاع تشکیل می دهند.
این نگرانی ها در حالی افزایش یافته است که تلاش سازمان ها و نهادهای مدافع حقوق بشر و مبارزه با مجازات اعدام٬ برای نجات جان ولی الله فیض مهدوی٬ فاطمه حقیقت پژوه٬ نازنین٬ کبری رحمانپور که قرار است به همراه عده ای دیگر تا پایان همین ماه اعدام شوند تا این لحظه بی نتیجه مانده است. جمهوری اسلامی و دستگاه قضائی تا این لحظه کوچکترین توجهی به درخواست های بین المللی و داخلی برای لغو حکم اعدام افراد نامبرده نداشته اند.

هیچ نظری موجود نیست: