چهارشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۸۵

فاطمه حقیقت پژوه تنها چند روز تا اعدام فاصله دارد

فاطمه حقیقت پژوه زنی است که ۹ سال است به اتهام قتل عمدی همسر معتادش در یکی از زندان های جمهوری اسلامی بسر می برد. او پس از دستگیری و اعتراف به قتل همسر صیغه ای و معتاد خود٬ از سوی شعبه ی ۱۶۰۱ دادگاه جنایی تهران به اعدام محکوم شد. در سال ۸۱ یک بار حکم اعدام فاطمه توسط دیوان عالی تائید شد اما به دلیل حمایت های مجامع و نهادهای مدافع حقوق بشر و دفاع از حقوق زنان و همچنین تلاش های دخترش٬ جلوی اعدام او گرفته شد و نور امیدی در دل فاطمه و دخترش ایجاد شد تا شاید که ادامه ی این تلاش ها او را برای همیشه از اعدام نجات دهد. اما در سایه سیاست های زن ستیزانه این حاکمیت و همچنین وجود احکام مذهبی و ارتجاعی در دستگاه فاسد قضائی در این ۹ سال٬ نه تنها هیچ گونه تغیری در حکم اعدام فاطمه ایجاد نشد بلکه یک بار دیگر حکم اعدام او به تایید دیوان عالی رسیده و اکنون او فقط چند روز تا اعدام فاصله دارد.
با توجه به اینکه جمهوری اسلامی در ادامه فشارها و سرکوب های خود در دو سه ماه آخر سال گذشته صدها تن را راهی زندان ها کرده و دست به اعدام چندین نفر در زندان و ملاء عام زده است. به نظر میرسد که بعد از اتمام تعطیلات طبق روال گذشته چنین اقداماتی از جانب حاکمیت ازسر گرفته شود. فعلا فاطمه حقیقت پژوه اولین قربانی است که نامش در لیست سیاه دستگاه ارعاب و اعدام جمهوری اسلامی در سال جدید قرار گرفته است. اکنون زنی برای دومین بار در آستانه ی اعدام قرار گرفته که در واقع جرمش نگه داشتن عزت دخترانه ی٬ دختر ۱۵ ساله اش در برابر مردی متجاور٬ معتاد و قمار باز بوده٬ مردی که حتی دختری را که به او هیچ تعلقی نداشته را در قمار باخته است. فاطمه زمانی دست به قتل چنین مردی می زند که تلاشش برای نجات دختر ۱۵ ساله اش از چنگال او بی ثمر می ماند.
سالهاست که حاکمیت ارتجاعی جمهوری اسلامی از هر کانالی که برایش مقدور بوده زنان را نه تنها از حقوق انسانی خود محروم کرده بلکه با به تصویب رساندن قوانینی زن ستیزانه و تحمیل احکامی متحجرانه و همچنین با به اجرا درآوردن سخت ترین مجازات ها از جمله سنگسار و اعدام در ملا‌ء عام همیشه آنان را به سختی آزار داده است.
حال در این شرایط فاطمه حقیقت پژوه زنی بی دفاع و بی پناه پس از تحمل ۹ سال زندان برای دومین بار صدای پای مرگی سخت و نابه حق را در حال شنیدن است و صدایش به جائی نمی رسد٬ صدای همه ما با هم برای کمک طلبیدن از مجامع و سازمان های حقوق بشر و دفاع از حقوق زنان بدون شک شنیدنی خواهد بود تا شاید این بار نیز با فریادها و حمایت همه در داخل و خارج از کشور از اجرای حکم اعدام او جلوگیری شود.

هیچ نظری موجود نیست: