چهارشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۸۵

سرنوشت نامعلوم سه فعال حقوق بشر در کردستان

غفور محمدی٬ سامان رسولپور و خانم زینب بایزیدی٬ سه عضو فعال دفاع از حقوق بشر در کردستان که در سال گذشته توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده اند٬ همچنان در حبس بسر می برند و به رغم تلاش ها خوانواده هایشان و همچنین سازمان دفاع از حقوق بشر هنوز خبری از وضعیت آنها به دست نیامده است. غفور محمدی که بیش از سه ماه از دستگیریش می گذرد به اتهام تماس تلفنی با یک رادیوی کردی زبان دستگیر شده به ۴ ماه حبس محکوم شده است. سامان رسولپور نیز اکنون بیشتر از یک ماه است که به اتهام مصاحبه با رادیو و تلوزیون هائی که مخالف جمهوری اسلامی شمرده می شوند و به خاطر تردد غیرمجاز از مرز به ۳ سال حبس تعریزی و حتی به تبعید به شهر اردبیل محکوم شده است. و همچنین خانم زینب بایزیدی عضو فعال حقوق زنان در آخرین روز سال ۸۴ دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شده بدون آنکه به وی اعلام اتهامی شده باشد.
جمهوری اسلامی مدتی است که در کردستان فشار مضاعفی را بر فعالین حقوق بشری و مدنی و همچنین به کسانی که فعالیت ادبی دارند وارد کرده و به میل خود برای این قبیل افراد که هیچ گونه گرایش سیاسی ندارند پرونده سازی می کند و بیشتر آنان را به داشتن رابطه با احزاب کرد متهم می کند. این سه عضو سازمان دفاع از خقوق بشر در کردستان که اکنون در زندان به سر می برند نیز یکی از اتهاماتشان مستقیم یا غیر مستقم داشتن رابطه با احزاب کردی بوده که وزارت اطلاعات برایشان ساخته و پرداخته است. وارد کردن چنین اتهاماتی به فعالین حقوق بشر از آن دست از ترفندهائی ست که جمهوری اسلامی برای متوقف کردن فعالیت های حقوق بشری و مدنی بکار می برد و توجیهی کهنه است که برای صادر کردن احکام ناعادلانه خود تحویل افکار عمومی می دهد٬ که دیگر کسی کوچکترین باوری به این چیزها ندارد.
اکنون که مدتی از دستگیری سه فرد مذکور می گذرد با توجه با آن که تلاش ها برای بدست آوردن خبری از وضعیت مبهم آنها به جائی نرسیده٬ نگرانی ها در خصوص وضعیت جسمی و روحی آنها بیشتر شده است.

هیچ نظری موجود نیست: