چهارشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۸۵

اجازه ندهیم اعدام ها در اردیبهشت ماه از سر گرفته شود

در اولین ماه سال جدید٬ جمهوری اسلامی به کمک دستگاه قضائی و سازمان های امنیتی خود بدون کوچک ترین ملاحظه ای نسبت به فضای بحرانی کشور٬ دور جدیدی از اقدامات سرکوب گرانه ی خود٬ در داخل کشور را آغاز کرده است. این اقدامات با احضار و صدور احکامی غیر عادلانه برای تعداد قابل ملاحظه ای از روزنامه نگاران٬ فعالان سیاسی و مدنی شروع شده و با تایید مجدد و اعلام تاریخ اجرای حکم اعدام چند تن از زندانیان سیاسی و غیره ادامه دارد. با این حال به نظر می رسد که جمهوری اسلامی قصد دارد برای زهرچشم گرفتن بیشتر از مردم کشور٬ دور جدیدی از اعدام ها و دیگر اقدامات غیر انسانی خود را در اردیبهشت ماه از سر بگیرد.
از میان محکومان به اعدام اوایل ماه حکم اعدام فاطمه حقیقت پژوه برای بار دوم به تایید دیوان عالی رسید و اکنون در انتظار اجرای حکم است.تاریخ به اجرا درآمدن حکم ولی الله فیض مهدوی نیز که یکی دیگر از زندانیان عقیدتی و سیاسی است مشخص شده است و این جوان ۲۸ ساله روز ۲۶ اردیبهشت حکمش به اجرا در خواهد آمد. تلاش سازمان های حقوق بشری و همچنین سازمان بین المللی کمیته ی علیه اعدام برای متوقف نمودن حکم این جوان زندانی تا کنون نتیجه ای در پی نداشته است.
همچنین رادیو فردا چند روز پیش در گزارشی اعلام نمود که نازنین٬ درختر ۱۸ ساله ای که در کانادا نیز تلاش برای نجات جان وی ادامه دارد٬ در آستانه ی اعدام قرار دارد و بیم آن می رود که حکم او نیز در اردیبهشت ماه به اجرا در آید. در ادامه ی همین گزارش آمده است که پرونده ی کبری رحمان پور نیز به شعبه اجرای احکام دادسرای تهران فرستاده شده تا در نوبت اجرای حکم اعدام قرار قرار گیرید. در ادامه ی اخبار و گزارشات مربوط به اعدام زندانیان سیاسی و غیره٬ مسئول کمیته ی بحران آقای امیر حسین موحدی در مصاحبه با صدای امریکا ضمن اعلام مجدد تاریخ به اجرا در آمدن حکم اعدام ولی الله فیض مهدوی٬ خبر از احتمال اعدام قریب الوقوع خالد حردانی و علی رضا کرمی خیرآبادی در اردیبهشت ماه داد.
لازم به ذکر است که مقامات قضائی و امنیتی استان خوزستان به دنبال اعدام های اواخر سال گذشته در ارتباط با بمب گزاری ها اهواز اعلام کردند که همه ی دستگیر شدگان در رابطه با انفجارهای اهواز را اعدام خواهند کرد. این در حالی است که از زمان دستگیری این افراد تاکنون کسی از سرنوشت آنها خبری ندارد.
با این شرایط باید پرسید که در چنین شرایطی جمهوری اسلامی چرا قصد دارد این افراد را اعدام کند و چرا کوچک ترین توجهی به درخواست های بین المللی و مدافعین حقوق بشر ندارد. از طرفی دیگر این سوال پیش می آید که دستگاه سرکوب گر جمهوری اسلامی چرا فقط تاریخ اجرای حکم ولی الله فیض مهدوی را اعلام کرده است. در حالی که اخبار به دست آمده نشان می دهد که به احتمال فراوان همه ی این اعدام ها در اردیبهشت ماه انجام می شود. آیا این نشان می دهد که شاید حکم اعدام افرادی مثل نازنین٬ کبری رحمان پور و فاطمه حقیقت پژوه را متوقف کردند٬ که در صورت متوقف کردن نیز عنوان کنند که به خواست های بین المللی پیرامون این مسائل احترام می گذارند. اما سابقه ی جمهوری اسلامی نشان می دهد که این رژیم برای اجرا کردن احکام غیر انسانی خود نه تنها هیچ واهمه ای ندارد بلکه در شرایط حساس ترفندهای ویژه ای نیز به کار خواهد برد.
به نظر من تنها به ۳ دلیل٬ تنها تاریخ اجرای حکم ولی الله فیض مهدوی را اعلام کرده اند. اول آن که یک بار دیگر با شدت و با صراحتی کامل یک بار دیگر اعلام کنند که٬ کسانی که عضو یا همکار احزاب و گروه های مخالف باشند سزایشان کمتر از مرگ با چوبه ی دار نیست و دوم این که اگر بقیه را زود تر و بدون اعلام تاریخ اعدام کنند سرو صدای کمتری ایجاد می شود و اگر سروصدائی هم برخواست به دنبال اعدام ولی الله فیض مهدوی خوابیده خواهد شد و حتما فرض را بر این گذاشته اند که در شرایط کنونی در داخل کشور همزمان با جشن کیک زرد! و مذاکره با امریکا اخبار این گونه اعمال بازتاب چندانی نخواهد داشت و به راحتی ماجرا فروکش خواهد کرد٬ و سوم آن که به این ترتیب به کل کشور و افکار عمومی بار دیگر خواهند گفت که جمهوری اسلامی در سرکوب و اعدام مردم خود زمان و شرایط برایش فرقی نمی کند.
متاسفانه تاکنون تلاش سازمان ها و نهادهای مدافع حقوق بشر و فعالان دیگر مبارزه با مجازات اعدام٬ برای نجات جان این عده از اعدام به جائی نرسیده و رژیم جمهوری اسلامی همه این تلاش ها و فریادها را نادیده گرفته است. بدون شک اعدام این عده از هم وطنان ما یک بار دیگر مردم کشور را مضطرب و نگران آینده ی دیگر زندانیان سیاسی و غیره خواهد کرد. بنابراین در چند روز باقی مانده یک بار دیگر باهم وارد کارزار برای نجات جان این افراد شویم و به هر وسیله ممکن فشار وارد کنیم تا شاید بتوانیم جلوی از سرگیری اعدام ها در اردیبهشت ماه را بگیریم و مانع یاس و نومیدی بیشتر مردم در چنین شرایطی شویم.

هیچ نظری موجود نیست: