چهارشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۸۵

پرونده سازی برای فعالان حقوق بشر در کردستان

در غرب کشور شرایط سخت است
این گزارش امروز در روزآنلاین منتشر شده است . دلیل گذاشتنش توی پیدا ، این است که تعدادی از دوستان که احتمالا به فیلترشکن دسترسی ندارند بتوانند این گزارش را بخوانند.
وضعیت فعالین دستگیر شده در ارتباط با دفاع از حقوق بشر در استان های کردنشین رو به وخامت است . "زینب بایزیدی" یکی از فعالین دستگیر شده هم اکنون در اعتصاب غذا بسر می برد. این فعال حقوق بشر و مسائل زنان در آخرین روز سال گذشته توسط ماموران امنیتی در مهاباد دستگیر شد و هم اکنون در یکی از بازداشتگاه های اداره اطلاعات این شهر زندانی است.
از سه ماه پیش
سه ماه پیش وقتی "سروه کامکار" یکی دیگر از فعالین حقوق بشر در مناطق کردنشین توسط نیروهای امنیتی ربوده شد، زینب بایزیدی تلاش فراوانی برای اطلاع از سلامت او وهمچنین انتشار اخبار مربوط به بازداشت، نحوه بازجویی و محاکمه این فعال حقوق بشرانجام داد. بایزیدی با نوشتن چندین نامه به مقامات محلی خواستار صدور مجوز برای تجمع قانونی جهت اعتراض به ربوده شدن سروه کامکار شد. این اقدام بایزیدی موجب آن شد که بعد از نزدیک به سه ماه خود وی به اتهام نوشتن نامه به مقامات دولتی و همچنین صدور اعلامیه برای دعوت از زنان در اعتراض به ربوده شدن سروه کامکار، بازداشت شود.
درادامه این دستگیری ها روز 5 فروردین"هیمن محمودی" یکی دیگر از فعالان حقوق بشر بعد از احضارهای پیاپی به دادگاه انقلاب ارومیه پس از محکوم شدن به 2 سال حبس دستگیر و راهی زندان شد. شرکت در راهپیمائی ها و اعتراضات مردمی، تبلیغ علیه نظام و داشتن رابطه با احزاب کرد مخالف حکومت جمهوری اسلامی از جمله اتهامات هیمن محمودی است. "سامان رسولپور" از دیگر فعالین کردنیز به اتهام تردد غیر مجاز بین مرز ایران و عراق به سه سال حبس تعزیری و تبعید به اردبیل محکوم شد. اواکنون مدت یک ماه است که در زندان به سر می برد. از سوی دیگر "غفورمحمدی" و "سامان رسولپور" هم که در سه ماه پایانی سال گذشته دستگیر شده اند، همچنان در بازداشت بسر می برند و کماکان کسی از وضعیت آنها خبری ندارد .یکی از موارد اتهامی"غفور محمدی" مصاحبه با رادیوهای کرد زبان است. یکی از دلایل بازداشت " سامان رسول پور" نیز انجام مصاحبه با رادیوها و تلویزیون های بیگانه است . بازداشت فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران به اتهام مصاحبه با رادیو ها و رسانه های خبری طی سال گذشته یکی از موارد اتهامی و دلیل اصلی بازداشت بسیاری از روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر کردستان بوده است.
از احضار تا ربایش
در چند سال اخیر باتوجه به شرایط ویژه مناطق کرد نشین، فعالیت های حقوق بشری و مدنی فصل جدیدی را در این بخش از مملکت باز کرده و تاثیر قابل توجهی نیز به جا گذاشته است . به همین علت فعالین حقوق بشر در این منطقه تحت تعقیب و مراقبت های شدید وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی موازی قرار داشته و مرتب از طرق مختلف تهدید شده اند. اما این ارگان های امنیتی در چند ماه گذشته با آسودگی خاطر بیشتر نوع فشارها و نحوه بازداشت و احضار به اداره اطلاعات و یا نیروی انتظامی را تغییر داده و به ربودن، نگهداری در محل های نامشخص و پرونده سازی برای فعالان حقوق بشردست زده اند.
ارگان های مزبور برای متوقف کردن هر گونه فعالیت های حقوق بشری و مدنی، بعد از دستگیری فعالین برای آنها پرونده سازی می کند. در این پرونده سازی های چند اتهام مشترک وجود دارد: داشتن ارتباط با احزاب اپوزسیون کرد مخالف نظام و مصاحبه با رسانه های فارسی زبان خارج از کشور. مورد دوم، زمینه ساز طرح اتهام جاسوسی است.یکی از فعالان حقوق بشر کردستان که نخواست نامش فاش شود، در این باره می گوید:"این پرونده سازی ها موجب شده اخبار کمتری درباره بازداشت فعالان حقوق بشرکردستان و نحوه برخوردهای امنیتی با آنها منتشر شود. ایراد چنین اتهاماتی از یک سو فضای ایجاد شده برای این گونه فعالیت ها را به شدت تنگ می کند، و از سوی دیگر باعث می شود کسی از چنین پرونده هایی حمایت نکند."

هیچ نظری موجود نیست: