چهارشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۸۵

آماده باش برای خاموش کردن تنها آتش به یادگار مانده از باستان

سالیان سال است که ما ایرانیان در آخرین چهارشنبه ی هر سال با روشن کردن آتشی کوچک در کوچه و یا حیاط خانه٬دو سه ساعتی را دور هم جمع می شویم با گفتن یکی دو جمله ی فرهنگی و چندبار پریدن از روی آتش٬ تنها جشن کهن باستان را به همین سادگی برگزار می کنیم و به استقبال سال نو و بهار می رویم.
اما هر سال در این چهارشنبه ی آخر سال ماموران نیروی انتظامی و امنیتی به کوچه و خیابانها ریخته و حتی به حیاط خانه ها نیز سرک می کشند و نه تنها دو سه ساعت جشن و سرور مردم را به هم می زنند٬ بلکه به بهانه ی جلوگیری از هرگونه تجمعات اعتراض آمیز و یا دستگری افراد سودجو‌ئی که اقدام به فروش مواد آتش زا می کنند بسیاری از جوانان را دستگیر کرده و با این اقدام امنیت و آسایش مردم را به هم زده و در آستانه ی سال جدید موجی از نا آرامی و هرج و مرج را سبب می شوند.
امسال نیز از چند روز قبل مسئولان انتظامی و امنیتی شروع به تهدید کرده و تدابیر ویژه ای را برای جلوگیری از برگزاری جشن چهارشنبه سوری اندیشیده اند. به طوری که از همین حالا برای دستگیریهای گسترده در بیشتر شهرهای کشور حالت آماده باش اعلام کرده اند و حتی برای کسانی که در این روز دستگیر می شوند حکم نیز صادر کرده اند.
چنین اقداماتی اگر چه جز سرکوبهائی است که کار هر روزشان است و اصلا تازگی ندارد٬ اما این برخوردها قبل از آنکه سرکوب جوانان و مردم باشد٬ حمله به فرهنگ کهن و اصیل ایران و ایرانی بودن است. و تلاشی است برای خاموش کردن تنها آتش به یادگار مانده از باستان. دست و پا زدنی است برای نگه داشتن فرهنگی پیش پا افتاده که در تاریخ٬ تمدن و فرهنگ ما ایرانیان جائی ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: