شنبه، دی ۰۹، ۱۳۸۵

اعدام صدام و عدالتی کم رمق برای مردم عراق

با همه اما و اگرها پیرامون محاکمه صدام و دار و دسته اش سرانجام سپیده دم دیروز با تائید دادگاه تجدید نظر بغداد این حکم اجرا شد و جهان شاهد خاموش شدن یکی از جنایتکارترین دیکتاورهای خود بود.
به نظر من این حکم عادلانه نبود، نه به دلیل این که صدام شایسته اعدام نبود. بلکه به این دلیل که اثرات منفی اجرای این حکم خیلی بیشتر از یک خوشحالی آنی و چند روزه برای شیعیان و کردهای این کشور می باشد. از طرفی نیز اعدام صدام نشان داد که اولن دستگاه قضائی عراق از نگهبانان گرفته تا قضات آن نه تنها مستقل نیستند و مستقل عمل نکردند بلکه هر قسمت از این دستگاه قضائی وابسته به احزاب مختلف و جریان های سیاسی خاصی بودند و هستند که در طول محاکمه صدام و دیگر اعضای بلند پایه حزب بعث به میل خود عمل کردند و روشن ترین دلیل این امر هم می تواند عوض کردن قاضی این محاکمه جنجالی باشد که چندین بار صورت گرفت. همین امر به هرکسی می تواند نشان دهد که عدالت چنین دادگاهی یک عدالت کامل براساس معیارهای بین المللی نبوده است.
در ثانی اجرای حکم اعدام صدام نشان داد که یا این دیکتاتور با دیکتاتورهای دیگر این جهان تفاوت زیادی داشت و یا عمدن چنان تفاوتی بین او با دیگر دیکتاتورها قائل شدند که منجر به اعدامش شد. اگر واقعا دیکتاتورها از هر نظری به هم شبیهند و همه آنها سرنوشتی یکسان دارند پس چرا صدام پیش از آنکه در دادگاه به همه اتهاماتش رسیدگی شود اعدام شد.
اصلن چرا از اول او را تحویل دادگاه لاهه ندادند. چرا محاکمات وی را مستقیم از تلویزیون پخش می کردند مگر کسی نسبت به جنایات وی شک دادشت.مگر او مرتکب جنایات محفی هم شده بود.
به چند دلیل می توان گفت که اعدام صدام توسط دولت عراق می تواند یک اشتباه کاملن فاحشی باشد که از همین امروز دولت و مردم این کشور را می تواند با بحران های جدی تری روبرو کند و به چالش بکشاند. من دلایل اشتباه بودن اعدام صدام را این گونه برمی شمارم :
1. هیچ عنوان و با توجه به وضعیت کل عراق اعدام او نمی تواند هیچ تاثیری در کاهش خشونت ها داشته باشد و حداقل تا سه ماه آینده بغداد را به کشتارگاهی خونین تر برای مردم بی گناه تبدیل خواهد.
2. این اعدام به بقایای حزب ساقط شده بعث به بهانه مقاومت در برابر امریکا و انتقام گرفتن اجازه قدرت مانور بیشتری در دست پازیدن به عملیات های خونبار و جنایتکارانه می دهد و بدون شک نقاط مختلف عراق را ناامن تر خواهد کرد.
3. بسیاری از کشورهای عربی از این اعدام راضی نیستند و به این بهانه چه به شیوه مخفی و چه علنی حمایت های تسلیحاتی و مالی خود به گروه های سننی عرب را بیشتر خواهند کرد که در این صورت آتش جنگ های مذهبی برافروخته شده بین سنیان و شیعیان عراق بیشترو بیشتر خواهد شد و چه بسا که این چنگ در قالب جدل های لفظی و تنش های دیپلماسی به بعضی از کشورهای منطقه نیز برسد اگر چه همین حالا نیز تا حدودی چنین امری دیده می شود.
4. همین حمایت های کشورهای سننی همسایه عراق و یا بعضن کشورهای غربی از گروه های سننی در مقابل حمایت و خط دهی ایران و سوریه به گروه های شیعه می تواند و تاکنون نیز توانسته است که علاوه بر تنش ها و اختلافات بین اعضای دولت کنونی عراق در کل بین کشورهای همسایه عراق و دولت کنونی عراق فاصله ایجاد کند که در این صورت بیشتر برنامه های امنیتی برای برقراری ثبات درعراق به هم می خورد همانطور که تا امروز هیچ طرح امنیتی مشترکی بین عراق با کشورهای همسایه اش به سبب همین اختلافات کوچکترین تاثیر مثبتی بر ثبات امنیت و آسایش عراق نداشته است.
5. در شرایطی که نخست وزیر عراق به منظور کاهش خشونت ها و کنترول بیشتر دولت بر اوضاع و احوال کشورش اعلام می کند که اعضای برکنار شده حزب بعث از ادارات و موسسات دولتی می توانند به سر کارهای خود بازگردند، و از طرفی دیگر صدام را اعدام کنند چگونه می توان اطمینان داشت که اعضای بعثی برگشته به بدنه دولت بی تفاوت بشینند و به همین راحتی از اعدام صدام چشم پوشی بکنند.
6. اعدام صدام بین نهادها و سازمان دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان و عقیده و در کل هر نوع موسسه و سازمان های مدنی مستقل بین المللی با دستگاه قضائی، سازمان های فعال عراقی در حوزه های مختلف و مهم تر از آن با خود دولت عراق می تواند فاصله ایجاد کند و در صورت محقق شدن چنین امری بازهم قربانیان اصلی خود مردم بی گناهی خواهند بود که همین حالا نیز به طور متوسط روزانه صد نفر قربانی می دهند. چنین فاصله ای علاوه بر این موجب نوعی بی اعتمادی مدنی از سوی مردم خود عراق و جامعه مدنی بین المللی نسبت به دولت عراق و دستگاه قضائی این کشورمی شود.
7. علاوه بر آنکه این اعدام موجب فاصله بیشتر کشورهای عرب و حتی اتحادیه عرب با دولت و کشورعراق می شود، موجب نوعی دیگر از بحران و تنش میان همسایگان عراق و دوستان این کشور با یکدیگر خواهد شد که هیچ نفعی نه برای دولت عراق دارد نه برای مردم و اثرات منفی این تنش ها و بحران ها به زودی بر دولت و مردم عراق نمایان خواهد شد.
8. اعدام صدام تنها باعث یک خوشحالی آنی و چند روزه برای شیعیان عراق و کردهای این کشور شده است و هیچ سود دیگری برای مردم در پی نخواهد داشت چه بسا روزهای سخت تر و تلخ تری نیز برای مردم شروع بشود
تنها نفعی که از اعدام صدام ممکن است که عاید این کشور شود این است که می توان خوشبین بود به اینکه ریشه های حزب بعث به مرور زمان فاسد و از بین خواهد رفت ودر آینده شاید دیگر درعراق هرگز حزبی با این نام و مشخصات قد علم نکند و بعثیزم برای همیشه به زیر خاک رانده شود.
و سرانجام به نظر من اگر صدام اعدام نمی شد و در یک دادگاه بین المللی در خارج از عراق محاکمه می شد و به تمامی جنایاتش رسیدگی می شد شاید مردمان بیشتری خوشحال می شدند زیرا در این صورت کسی به این نکته اعتراض نمی کرد که چرا صدام تنها به خاطر کشتن 140 شیعه به مرگ محکوم شد. پس به خاطر کشتن بیش از 180 هزار کرد و آن همه انسان هایی که در ایران و کویت کشته است چه کسی باید محاکمه شود اگر واقعا عدالتی کامل وجود دارد. اما ...

۳ نظر:

ناشناس گفت...

خودکامگی نمیمیرد مگر اینکه با اندیشه هایمان برانیمش

ناشناس گفت...

سلام رفيق عزيز
وبلاگ سهيل آصفي فيلتر شده است براي ديدن آخرين پست اش به وبلاگ من مراجعه كنيد

ناشناس گفت...

اگر شما هم با ثبت کردن سایت يا وبلاگتان در سايت ساماندهی موافق نيستيد، و می‌خواهيد که لوگی اعتراضی را در وبلاگتون داشته باشید، کافيه که کد زير رو کپی کنيد و اون رو در بخش تنظیمات وبلاگ، قسمت "اسکریپتها و کدهای اختصاصی کاربر برای درج در وبلاگ"بزارید:

نمونه را در وبلاگ خودم، سمت راست بالا ببینید...