چهارشنبه، آذر ۲۹، ۱۳۸۵

هنوز حتی برای نوجوانان نیز حکم اعدام صادر می شود

هدایت نیرومند تنها 15 سال دارد. او اهل شهر نقده است و از شش ماه پیش به اتهام قتل دستگیر و زندانی شده است. این نوجوان 15 ساله در زندانی بسر می برد که چند روز پیش یکی از متهمینش به نام"رسول کرد" به همین اتهام بعد ازتحمل 4 سال حبس به دار آویخته شد. هدایت نیز به اتهام قتل به مرگ محکوم شده است، آن هم قتل پدر خود.
او اکنون روز چند بار در دنیای تنگ زندان و در دنیای کوچک و معصومانه نوجوانی خود، خود را مقابل چوبه دار یا زیر قلاب جرثقیل می بیند اما چون دستانش بسته است نمی تواند فرار کند. به همین دلیل فکر دیگری می کند و با خودش می گوید نفر دیگری که اینجا بود و به اعدام محکوم شده بود بعد از چهار سال اعدامش کردند، خب حتمن من هم بعد از چهار سال دیگر ... ، تازه من که هنوز سالم نشده، لابد بعد از اینکه 18 سالم شد هم باید چهار سال دیگر در زندان زنده بمانم تا ... ، ولی نه از همین امروز حساب می کنند و یک سال بعد از آن که 18 ساله شدم ...، پس تا 19 سالگی زنده می مانم.
اما نه به گمان من از مرز18 سالگی که بگذرد حکمش اجرا می شود و در این مورد قوه قضائیه تامل و تعلل را جایز نمی داند و هیچ چیز را از هیچ کس قبول نمی کند حتی اگر پدر زنده شود!
دستگاه قضائی هنوز برای متهمین زیر 18 سال حکم اعدام صادر می کند. صدور حکم اعدام برای نوجوانان زیر 18 سال همیشه در کنار صدور اعدام برای متهمینی که به سن قانونی رسیده اند رواج کامل داشته است و تاکنون بسیاری از نوجوانان متهم به محض آنکه پا به سن 18 سالگی گذاشته اند اعدام شده اند. اوایل انقلاب حتی چند سال بعد هم زیر 18 ساله ها نیز بارهای بار اعدام شده اند. متهمین نوجوان تا رسیدن به سن قانونی باید در زندان دوران حبسی که فقط به سبب کمی سن آنهاست را بگذارانند و در این دوران هیچ گونه حقوق قانونی در دفاع از خود و همچنین از هرگونه حقوق کامل یک زندانی محرومند.
به رغم تلاش ها فراوان و اعتراضات داخلی و بین المللی به صدور و اجرای حکم اعدام در مورد نوجوانان به جمهوری اسلامی، قوه قضائیه تاکنون در هیچ موردی از صدور و اجرای احکام غیر قانونی خود نسبت به نوجوانان کمتر از 18 سال صرف نظر نکرده است. قوه قضائیه با توجه به وضعیت بسیار بد داخل زندان ها بویژه در شهرستان های کوچک و دور افتاده، همچنان نوجوانان نرسیده به سن قانونی را در بدترین شرایط زندان ها نگهداری می کند و در ظاهر از وجود یندهای ویژه و وجود آموزشگاه و چیزهای دیگری برای نوجوانان در زندان ها دم می زند.
کاش برای نوجوانان حداقل تا رسیدنشان به سن 18 سالگی حکم اعدامشان را به آنها اعلام نمی کردند و این مورد در حق آنان تبدیل به یک قانون می شد. اما مگر موارد حقوقی که برای زندانیان در کل در نظر گرفته شده و به تصویب هم رسیده است، رعایت می شود تا در مورد نوجوانان چنین چیزی نبدیل به قانون و اجرا شود.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

رفیق عزیز سلام
واقعا جای تاسف دارد که ما شاهد اینگونه فجایعی هستیم. در بیشتر موارد نوجوانانی که جرایم سنگین مرتکب شده اند خود قربانی ناهنجاری هایی هستند که جامعه مسوول رخ دادن آن است. بعد همین جامعه حاضر می شود آن "نوجوان" را به اشکال بسیار غیر انسانی "مجازات" کند...واقعا جای تاسف دارد

ناشناس گفت...

رفیق عزیز
وقت کردی سری به وبلاگ من بزن و نظرت را بده