دوشنبه، آذر ۱۳، ۱۳۸۵

دو بازداشت مشابه و همزمان

اخیرا اقدامات محافل امنیتی و قضائی در برخورد با قعالان مدنی،مطبوعاتی و حقوق بشری کرد وارد فاز جدیدی شده است به این معنی که قبل از این، دستگیری ها و احکام صادره برای متهمین کرد تاحدودی پراکنده و غیرسازماندهی شده بود و این عمل بیشتر به این خاطر انجام می شد که اهداف نهادهای امنیتی و قضائی از دستگیری و صدور حکم برای فعالان حوزه های مختلف، برای افکار عمومی این مناطق چندان هم مشخص نباشد که موجب ناآرامی و اعتراض مردم شود. البته درپیش گرفتن چنین سیاست های کم اثر و هرگونه عوامفریبی که وزارت اطلاعات به قصد فریب مردم و سازمان ها و نهادهای دفاع از حقوق بشری در پیش می گیرد قبل از آن که پیاده و اجرا شود با همین اعتراض مردم و سازمان های دفاع از حقوق بشر دراین مناطق همیشه و به هر قیمتی که شده باشد خنثی و برملا شده است. اما نکته قابل تامل در این اثنا این است که وزارت اطلاعات و دیگر محافل امنیتی و قضائی همزمان با عکس العمل مردم این مناطق در مقابل ادامه سکوب ها و دستگیری های خودسرانه از راه های دیگری وارد عمل می شوند که پیش بینی اهداف این راه های جدید در پیش گرفته شده اتفاقا همیشه راحتر از پیش بینی نتیجه راه های قبلی برخورد با فعالان حوزه های مختلف بوده است.
برای نمونه در تازه ترین این دستگیری ها به دو مورد می توان اشاره کرد که هر انسان عاقلی می تواند به راحتی تشخیص دهد که هدف از دستگیری این دو نفر چه می تواند باشد.
مورد اول دستگیری یک خبرنگار کرد عراقی در تهران است. این خبرنگار کرد که "ابراهیم درویش آلی" نام دارد و کارمند شبکه تلوزیونی حزب دمکرات کردستان عراق می باشد پنج سال تمام است که با مجوز رسمی حکومت اقلیم کردستان به صورت کاملا رسمی و قانونی در تهران مشغول به فعالیت رسانه ای است و در این پنج سال حتی یکبار هم از او در هیچ نهاد امنیتی و قضائی یک بازیرسی ساده و چند دقیقه ای هم به عمل نیامده است. فعالیت این گزارشگر کرد شامل تهیه گزارش و انجام مصاحبه و گفتگو با هنرمندان وادیبان و فعالان مدنی و فرهنگی بوده است. این گزارشگر اویل ماه گذشته همزمان با اعمال فشار بر پیروان اهل سنت و جلوگیری از برگزاری مراسم نماز جمعه آنان دستگیر و روانه سلول انفرادی شده بود. مقامات قضائی دلیل دستگیری وی را نداشتن مجوز رسمی فعالیت در ایران اعلام کردند! ظاهرا آقایان در مورد اتهام ایشان کمی عجله به خرج داده اند و فکر این را نکرده اند که اگر خدای نخواسته کسی هم پیدا شد و پرسید که در این صورت این آقا چطور پنج سال در پایتخت و نه در مناطق کردنشین و سنی نشین برای یک کانال آسمانی و رسمی یک کشور دیگر اقدام به تهیه گزارش و انجام مصاحبه و گفتگو می کرده است و شما دراین پنج سال کجا بودید.
البته به دنبال خوابیدن سرو صدا پیرامون اعمال فشار بر سنیان مقیم تهران این گزارشگر با قرار وثیقه فعلا آزاد شده است اما هنوز وی از تهران ممنوع الخروج می باشد.
مورد دوم مربوط است به بازداشت خود سرانه یکی دیگر از فعالان سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان." شیرکو جهانی اصل" عضو سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان چند روز پیش همزمان با اعلام صدور و تائید حکم اعدام برای دو زن کرد به نام های "هلاله محمدزاده" و "محبت محمودی" دستگیر و راهی زندان شده است.
شیرکو جهانی اصل روزنامه نگار، فیلم ساز و عضو فعال سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان می باشد که سال گذشته نیز به خاطر فعالیت هاخود در مهاباد دستگیر و مدتی را در زندان بسر برده بود که نهایتا اتهام وی را تشکیل یک کمیته تحقیقاتی برای پیگیری ماجرای ربوده شدن یکی از فعالان مدنی و فرهنگی زن توسط نیروهای امنیتی در مهاباد به نام " سروه کامکار" و همچنین دعوت از زنان برای تجمع اعتراضی به ربوده شدن همکار خود و مصاحبه با رسانه های خارجی اعلام کرده بودند. سال گذشته به دنبال ربوده شدن سروه کامکار فعال مسائل زنان، فعالان حوزه های مختلف در کردستان
دست به اعتراضات وسیعی زدند که این اعتراضات منجر به دستگیری تعدادی زیادی از روزنامه نگاران و فعالان مدنی و فرهنگی در کردستان شد که در بین آنها زینب بایزیدی و شیرکو جهانی اصل در دوران بازداشت غیر قانونی خود تحت فشارهای مضاعفی قرار داشتند.
شیرکو جهانی اصل چند روز پیش هزمان با صدور و تائید حکم اعدام برای دو زن کرد که اکنون مدت 5 سال است در زندان ارومیه بسر می برند دستگیر و روانه زندان شده است. بسیاری از فعالین مسائل زنان و همچنین اعضای سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در ماه های اخیر و بویژه در یک ماه گذشته به شدت تحت فشار محافل و نهادهای امنیتی و قضائی قرار دارند که مرتب احضار، بازجوئی و بازداشت می شوند برای نمونه می توان به احضار و بازداشت غیر قانونی غفور محمدی و زینب بایزیدی دو تن از فعال ترین چهره های مسائل زنان و فعالیت های مدنی در یک ماه گذشته اشاره کرد که کامل طبق یک برنامه از قبل هماهنگ شده انجام گرفت که در صورت اعلام حکم اعدام برای این دو زن، دیگر فعالان این حوزه ها جرات اعتراض به این احکام صادره را نداشته باشند و برای آن که کاملا جلوی اعتراضات به این مساله را گرفته باشند شیرکو جهانی اصل را نیز دستگیر کردن که به قول خودشان خیالشان از این بابت راحت باشد.
شیرکو جهانی اصل از روز چهارشنبه 29 نوامبر دست به اعتصاب غذا زده است و هم کنون در اعتصاب بسر می برد. گفتنی است که مراجع قضائی مهاباد اتهام وی را همان اتهام سال گذشته یعنی تشکیل یک کمیته پیگیری برای اطلاع از سرنوشت سروه کامکار و مصاحبه با رسانه های خارجی اعلام کرده اند.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

رفيق عزيز
از اطلاع رساني خوبت ممنون و بابت لينك دادن به وبلاگم امتنان و تشكر مجدد و مكرر
پيروز و استوار باشي

ناشناس گفت...

تهران- خبرگزاری کار ايران

وکيل مدافع کوروش زعيم، عضو جبهه ملی ايران از آزادی موکلش خبر داد.

محمدعلی دادخواه، وکيل مدافع اين فعال سياسی در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، گفت: موکلم با تبديل قرار بازداشت موقتش به قرار وثيقه از زندان اوين آزاد شد.
وی اتهامات موکلش را اقدام عليه امنيت ملی و نشر اکاذيب عنوان کرد و گفت: پرونده موکلم در شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای انقلاب تهران مطرح است.
کوروش زعيم اواخر مهر ماه بازداشت شده بود.