چهارشنبه، آذر ۰۷، ۱۳۸۶

رکود در يک ميليون شغل

عقب نشيني دولت از سهميه بندي بنزين
اظهارات مسئولان دولتي طرح جنجالي سهميه بندي بنزين که اکنون از اجراي آن بيش از پنج ماه مي گذرد، به خوبي ‏نشان مي دهد که دولت با پياده کردن اين طرح نه تنها به هيچ يک از اهدافي که پيش بيني کرده بود نرسيده، بلکه بر ‏ميزان مشکلات موجود در اين زمينه هم افزوده است. در همين ارتباط محمود احمدي نژاد روز گذشته با اشاره به ‏سياست هاي دولت در توسعه جايگاه هاي سوختي ها پيش بيني کردکه دولت تا پايان سال آينده سهميه بندي بنزين را ‏بردارد. ‏‏ ‏احمدي نژاد روز گذشته در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب و در توضيحاتي مختصر، بدون ذکر هيچ يک از ‏مشکلات عمده بوجود آمده و پيامدهاي منفي اجراي طرح سهميه بندي بنزين، تنها به صرفه جوئي اندک و پايين آمدن ‏ميزان مصرف اشاره کرد و در اين باره گفت: "ما پيش‌بيني مي‌كرديم امسال 75 ميليون ليتر مصرف روزانه داشته ‏باشيم كه با‎ ‎افزايش‌هايي كه ممكن بود صورت ‌گيرد، مصرف 85 ميليون ليتر را پيش‌بيني ‌كرديم؛ ولي‎ ‎با سهميه‌بندي ‏شاهد بوديم صرفه‌جويي خوبي صورت گرفت و ميزان مصرف بنزين به مقدار‎ ‎خوبي پايين آمد‎ ". ‎
اين درحالي است که علاوه بر افزايش نرخ تورم، بي تاثير بودن آن برطرح کنترل ترافيک، بوجود آمدن بازار سياه ‏بنزين و نارضايتي هاي مردم، به گفته رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي تاکنون بيش از يک ميليون شغل ‏در کشور دچار رکود شده است.‏‏ ‏احمدي نژاد اما بدون توجه به اين آمار در ادامه به اقدامات دولت براي جايگزيني اين طرح اشاره کرد و با بيان اين نکته ‏که دولت تلاش خواهد کرد تا جایگاه های عرضه گا ز را افزايش دهد، اظهار داشت: "در صورت گسترش جایگاه های ‏عرضه گا ز بسياري از مشکلاتي را که بعضا ممکن است وجود داشته باشد برطرف مي شوند. و در اين زمينه ستاد ‏تبصره 13 نيز مشکلات را بررسي خواهد کرد و تصميمات کارشناسي لازم را اتخاذ مي کند." ‏
احمدي نژاد در ادامه افزود: "ستاد تبصره 13 در جلسه اخير خود که من نيز در آن شرکت داشتم در رابطه با مشکلات ‏موجود در اين مساله تدابيري را انديشيده که ما بتوانيم نياز طبيعي مردم را برآورده کنيم و تا پايان سال جاري اين ‏مشکلات برطرف خواهند شد." ‏‏ ‏‏ قبل از اعلام برداشتن طرح سهميه بندي بنزين از سوي محمود احمدي نژاد، کمال دانشيار رئيس کميسيون انرژي ‏مجلس شوراي اسلامي براي رفع مشکلات بوجود آمده ناشي از اجراي طرح سهميه بندي بنزين، خواستار توزيع بنزين ‏آزاد با نرخ شناور شده بود. ‏
وي در اظهار نظر خود در مورد مشکلات و پيامدهاي منفي اجراي طرح سهميه بندي عنوان کرده بود: "بعد از اجراي ‏طرح سهميه بندي بنزين حدود يک ميليون شغل در کشور دچار رکود شده است و تاکنون هيچ يک از راه حل هاي ارائه ‏شده از سوي دولت براي حل مشکلات اين مساله در عمل موثر نبوده است." ‏‏ ‏به گزارش خبري ايرانيوز دراين باره رئيس کميسيون انرژي مجلس براي رفع هر چه زودتر مشکلات و موانع موجود، ‏همچنين خواستار مطرح شدن طرح تفسير بند و تبصره 13 قانون بودجه در آذرماه جاري در صحن علني مجلس ‏شوراي اسلامي شده است. ‏
‏ کمال دانشيار در توضيح بيشتر نظرات خود در اين باره با بيان اينکه "تبصره 13 قانون بودجه که يک فوريتش ‏تاکنون به تصويب رسيده و مورد تاييد کميسيون برنامه و بودجه نيز قرار گرفته است، مي تواند دولت را موظف کند که ‏بنزين مازاد بر سهميه را در اختيار مردم قرار دهد" مي گويد: "ما تلاش مي کنم دولت را قانع کنيم که توزيع بنزين آزاد ‏به نفع ملت و ضرر آن کمتر از توزيع نشدن بنزين آزاد است." ‏
رئيس کميسيون انرژي مجلس در بخش ديگري از گفته هاي خود به زمان طولاني صدور کارت سوخت المثني اشاره ‏دارد و دير صادر کردن کارت هاي المثني را عامل مشکل گردشگران داخلي و خارجي مي داند. ‏
او همچنين در ادامه بيان کرده است: "هيچ يک از راه حل هائي که تاکنون از سوي دولت براي حل مشکلات ارائه شده ‏در عمل نتوانسته است که گره گشا باشد، در حالي که وظيفه حکومت ها اين است که نياز مردم را در اختيارشان قرار ‏دهند و در مقابل مردم به وظيفه خود عمل کنند." ‏
رئيس کميسيون مجلس شوراي اسلامي در بخش پاياني گفته هاي خود با اعلام قيمت پيشنهادي مجلس براي هر ليتر ‏بنزين آزاد بين 250 تا 500 تومان، تاکيد مي کند که نرخ بنزين بايد شناور در نظر گرفته شود. در حال حاضر از ‏مجموع 290 نماينده مجلس حداقل 200 نفر با توزيع بنزين آزاد موافق هستند. ‏‏ ‏در همين ارتباط روز گذشته محمد باقر قاليباف شهردار تهران نيز طي سخناني در جمع دانشجويان دانشگاه علوم ‏پزشکي کرمانشاه ضمن آنکه تصميم سهميه بندي بنزين را تصميمي درست قلمداد کرد، مشکلات آن را هم برشمرد.‏
بنا به گزارش خبرگزاري فارس وي در اين خصوص گفت: "در اينكه اسراف در مصرف بنزين در كشورما بالا بود ‏هيچ شكي نيست و اينكه هزينه يارانه بنزين براي كشور ما مشكل درست كرده بود باز هم شكي نيست و تصميم سهميه ‏بندي بنزين تصميم درستي بود اما آيا در پياده سازي آن اتفاقاتي كه بايد مي‌افتاد، درست عمل شد يا نه؛ كه بايد بگويم ‏نيفتاد."
شهردار تهران همچنين بيان کرد که سهميه بندي بنزين دركاهش ترافيك كشور هيچ تاثيري نداشته و او اين موضوع را ‏حتي قبل از سهميه بندي نيز عنوان كرده است.‏

هیچ نظری موجود نیست: