دوشنبه، آبان ۲۸، ۱۳۸۶

دستگیری در کلاس درس

دور جدید برخوردها با معلمان کردستان
طی چند روز گذشته در ادامه بازداشت های خودسرانه و صدور احکام ناعادلانه، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی طبق برنامه های از قبل تعین شده و در هماهنگی کامل با مراجع قضائی، با صدور حکم چهار سال حبس برای یک معلم بانه ای، دستگیری یکی دیگر از فعالان زن سنندجی در حوزه فرهنگی و بازداشت ناگهانی معلم دیگری در کلاس درس در شهر کامیاران، برخورد با معلمین و فعالین حوزه فرهنگی در مناطق کردنشین بویژه در استان کردستان را وارد فاز جدیدی کرده اند.
در حالی که هنوز از سرنوشت و وضعیت جسمی و روحی دستکم شش معلم و دو فعال زن دیگر در بازداشتگاه های شهرهای مختلف کردنشین کماکان خبری در دست نیست، این گمان در بین شهروندان کرد بیش از پیش تقویت شده که دولت با این اقدامات سرکوبگرانه دستگاه های امنیتی و قضائی خود، قصد دارد دور دیگری از پاکسازی و تصفیه های عقیدتی، سیاسی و قومی در میان فرهنگیان، دراین مناطق محروم را عملی سازد.
بنا به اخبار و گزارشات منتشر شده در سایت های کردی_فارسی محلی در مناطق کردنشین غرب کشور، روز شنبه دادگاه انقلاب سنندج "محمد احمد نژاد" معلم بانه ای را به اتهامات سیاسی انتسابی به چهار سال حبس تعریزی محکوم کرده است. این معلم بانه ای نیز به اتهام نسبت داده شده "همکاری با احزاب کرد مخالف" جمهوری اسلامی به چنین حبسی محکوم شده است.
"محمد احمدنژاد" پیش از این نیز به اتهام انجام دادن فعالیت های سیاسی در بانه توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی این شهر دستگیر شده بود و به مدت 20 روز در یکی از بازداشتگاه های نهادهای امنیتی تحت فشار و بازجوئی های مکرر قرار گرفته بود که سرانجام با قرار وثیقه 30 میلیون تومانی آزاد شده بود.
بعد از آزادی وی اداره اطلاعات بانه پرونده نامبرده را به همراه پرونده چند تن دیگر از فعالین سیاسی این شهر را برای رسیدگی قضائی به دادگاه انقلاب سنندج ارجاع داده بود که نهایتا با رای این دادگاه وی به چهار سال حبس محکوم می شود.
گفتنی ست که دادگاه انقلاب سنندج به این معلم بانه ای محکوم شده مدت بیست روز مهلت داده تا به رای صادر اعتراض نماید. محمد احمدنژاد طی سال جاری چندمین معلم بازادشت و محکوم شده در این شهر کوچک مرزی می باشد که به دلیل اتهامات انتسابی از جمله اتهام هرگز ثابت نشده ی "همکاری با احزاب کرد مخالف" با حکم حبس چهار ساله از سوی دادگاه انقلاب سنندج روبرو می شود.
از سوئی دیگر و همزمان با اعلام حکم حبس "محمد احمدنژاد" معلم بانه ای توسط دادگاه انقلاب سنندج، در کامیاران یکی دیگر از شهرهای استان کردستان ماموران لباس شخصی با مراجعه به یکی از مدارس این شهر " اسماعیل شادی" از معلمین این مدرسه را در برابر چشم دانش آموزان و در عین تدریس دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال می دهند.
ماموران لباس شخصی هنگام زدن دستبند به دستان این معلم و بی حرمتی به وی در کلاس درس با اعتراض دانش آموزان و معلمین دیگر این مدرسه روبرو می شوند که بلافاصله تهدید می شوند که در صورت اعتراض آنها را نیز با خود خواهند برد. اتهام این معلم بازداشت شده نیز که تاکنون از وضعیت و سرنوشت او خبر چندانی در دست نیست انجام دادن فعالیت های سیاسی عنوان شده است.
خانواده و دوستان "اسماعیل شادی" تاکنون چندین بار به نهادهای امنیتی و قضائی، جهت مطلع شدن از وضعیت و مکان نگهداری وی مراجعه کرده اند، اما به جای گرفتن جواب، با تهدید نیروهای امنیتی روبرو شده اند. "اسماعیل شادی" چهارمین معلمی است که در این شهر کوچک خودسرانه دستگیر می شود.
قبل از وی سه تن دیگر از معلمین این شهر به اتهام "همکاری با احزاب کرد" و انجام دادن فعالت های سیاسی دستگیر شده اند که هیچ کدام از آنها تا این زمان محاکمه نشده اند.
"فرزادکمانگر" یکی از معلمین جوان دستگیر شده در این شهر است که نزدیک به یک سال است در بازداشت نیروهای امنیتی و تحت فشار و شکنجه می باشد و دو هفته پیش برای دومین باربه زندان اوین تهران انتقال داده شده است.
قبل از دستگیری "اسماعیل رشیدی" معلم کامیارانی و صدور حکم چهار سال حبس برای "محمد احمدنژاد" معلم بانه ای، در سنندج نیز یکی دیگر از فعالان زن در حوزه فرهنگی به نام "نیشتمان احمدی" دستگیر شده است. نیشتمان احمدی که در زمینه های مختلف فرهنگی در سنندج مشغول به فعالت می باشد چهارشنبه گذشته هنگام ترک منزل یکی از دوستان خود توسط لباس شخصی ها دستگیر می شود و تاکنون هیچ کس از محل نگهداری و وضعیت جسمی و روحی و همچنین علت دستگیری وی اطلاعی بدست نیاورده است. این فعال فرهنگی سومین فعال زن دستگیر شده طی دو هفته اخیر است. قبل از وی "روناک صفار زاده " و "هانا عبدی" از فعالین حقوق زنان دستگیر شده بودند و همچنین "چنور فتحی" نویسنده و مترجم زن با حکم سنگین پنج سال حبس روبرو شده است. و در حال حاضر هر چهارنفر در وضعیت نامشخصی بسر می برند.
ادامه دستگیری و صدور احکام سنگین برای معلمین و فعالین حوزه فرهنگی در کنار اتفاقاتی نظیر به اجرا در آمدن حکم اعدام یک جوان 22 ساله در زندان سقز در چند روز گذشته، تائید حکم اعدام عدنان حسن پور و همچنین ادامه روند برخورد ها و بازداشت خود سرانه فعالین زن، از یک طرف موجی از نگرانی فعالان حقوق بشری و سازمان های بین المللی دفاع از حقوق بشر را سبب شده و از سوئی دیگر مردم مناطق کردنشین را به شدت نگران این مساله کرده که در صورت ادامه این روند سرکوبگرانه بازهم شاهد بروزناآرامی ها و خشونت ها بین مردم و نیروهای دولتی در شهرهای مختلف باشند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

salam


mamnon weblage alie darid .


khaili alie



ma ro ham link karde wa be ma ham ie sar bezanid.


www.pjak.coo.ir