پنجشنبه، آبان ۲۴، ۱۳۸۶

قاچاق سوخت،انسان و تردد اشرار

تهديدات اصلي مناطق مرزي غرب کشور
گزارش دیروز من در روز

فرمانده نیروی انتظامی استان آذربایجان غربی در شرایط بسیار نامساعد فعلی مناطق مرزی غرب کشور، قاچاق سوخت، انسان و تردد اشرار را سه تهدید اصلی درمناطق مرزی عنوان کرده و هشدارمی دهد با کسانی که در مرزهای این استان اقدام به قاچاق کالا و انسان می کنند، یا با اشرار وابسته به ضد انقلاب همکاری دارند به شدت برخورد خواهد شد. این درحالی است که نیروهای انتظامی و یا سایر نیروهای مسلح دیگر کشورهیچ وقت نتوانسته اند کنترل چندانی بر مرزهای غربی کشور داشته باشند
حسن کرمی فرمانده نیروی انتظامی این استان با بیان این مساله که کنترل شدید مرزها و جلوگیری از قاچاق کالا و انسان در دستور کار مسئولان قرار گرفته است، در گفتگوی کوتاه خود با خبرگزاری مهر از مرزنشینان این استان خواسته است که در این موارد با نیروهای انتظامی همکاری کنند. وی همکاری مرزنشینان را عامل مهم امنیت پایدار درمرزها خوانده است.
فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان غربی درشرایطی مردم مرزنشین این استان را به همکاری با نیروی های انتظامی برای کنترل مرزها فرا می خواند که همیشه خود این مرزنشینان اولین و بیشترین قربانیان نبود امنیت و آسایش در مناطق مرزی خود بوده اند و رنگ زندگی شان چیزی غیر از رنگ خون و دود نبوده است.
مرزنشینان این استان که با جنوب شرقی ترکیه و شمال عراق همسایه هستند به همراه بسیاری دیگر از مردم مرزی استان های غربی کشور جز محروم ترین و فقیرترین مردم کشور بشمار می روند. بسیاری از این مردم دراوج محرومیت از هرگونه امکانات و تهسیلات دولتی و به علت عدم توجه مسئولان به مشکلات معیشتی و از سرناچاری برای امرار معاش اقدام به حمل کالاهای قاچاق از راه های خطرناک پیاده مرزی می کنند، در حالی که بسیاری از این راه های پیاده سالهای سال است که به بهانه رفت و آمد نیروهای احزاب کردی و از بین بردن آنها که فرمانده نیروی انتظامی از آنان به عنوان اشراروابسته به گروه های ضد انقلاب نام می برد، آلوده به تله های انفجاری و مین شده است.
سالیانه ده ها نفر از این مردم در روستاهای دور افتاده و محروم براثر انفجارهمین مین ها و تله های انفجاری کارگذاشته شده توسط سپاه پاسدارن و نیروهای انتظامی یا جانشان را از دست می دهند یا دست و پا و بینائیشان را.
تاکنون دولت هیچ برنامه درخور توجهی را برای حل مشکلات معیشتی مردم محروم مناطق مرزی این استان و سایر استان های مشابه و همچنین مبارزه با قاچاق کالاهای واردتی ازعراق و ترکیه به اجرا درنیاورده است و علاوه براین دولت حتی از ایجاد بازچه های مشترک مرزی که می تواند کمکی چشمگیری به حل مشکلات امنیتی و آسایشی مردم این مناطق باشد و تاحدود زیادی نیز مشکلات معیشتی و ترددهای غیرمجاز مرزی را کاهش دهد، سرباز زده است.
از سوئی دیگر نیروهای انتظامی و سپاه پاسدارن نیز چندان تدابیر شایسته ای را برای کنترل مرزها نیندیشیده اند. برنامه و عملکردهای نیروهای مسلح در مناطق مرزی همیشه به ضرر مردم بومی این مناطق تمام شده است و به مراتب میزان ناآرامنی های مرزی را گسترش داده است. ظرف سه ماه گذشته حضور نیروهای حزب پژاک و فعالیت های مسلحانه آن علیه سپاه پاسدارن و سایر نیروهای مسلح که تاکنون دهها کشته و زخمی درپی داشته است، موجب دامنه دارتر شدن ناآرامی های این استان بوده است. بروز این درگیریها در سه ماه اخیر که باحذف خبری رسانه های داخلی همراه بوده است، اوضاع این استان در مناطق مرزی را کاملا به هم ریخته و مشکلات فراوانی را برای مردم محلی به همراه داشته است. حضور همین نیروها و بروزدرگیرهایی از این دست باعث شده است که نیروهای انتظامی و سپاه پاسدارن با دید امنیتی تری با مردم این مناطق برخود کنند و بسیار از جوانان در روستاهای دورافتاده مرزی و حتی شهرهای استان را نیز به اتهام همکاری و کمک به نیروهای پژاک تحت بازداشت و یا آزار و اذیت قراردهند.با این حال و درشرایطی که اوضاع برای مردم محروم این مناطق دو چندان مشکل تر شده است، به هیچ عنوان و توجیهی نمی توان از مردمی مظلوم و محروم که در سخت ترین شرایط معیشتی و امنیتی قرار گرفته اند انتظارداشت که در کنار نیروهای انتظامی و دیگر نیروهای نظامی مستقر در منطقه به مرزبانی مشغول شوند.
مشکل قاچاق سوخت به دو کشور همسایه را مردم عادی مرزنشین که خود از کمبود و حتی نبود سوخت در فصل سرما درعذابند، را نمی توانند برطرف کنند. اصولا هم برای هیچ انسان عاقلی چندان قابل قبول نیست که مردم ساده مرزنشین بتوانند در قاچاق مواد سوختی آنهم به کشوری دیگر دست داشته باشند.
فرمانده نیروی انتظامی درادامه گفتگوی خبری خود می گوید:" در دو سال اخیر بیش از شش میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز مرزها اختصاص یافته است. توجه بیشتر به مرزها از برنامه های ویژه نیروی انتظامی است و این میزان اعتبار برای نصب انواع رادار، دوربین ها دید در شب و سایر تجهیزات در مرزها و پاسگاه های مرزی هزینه شده است."
این درحالی است که روزبروز در مناطق مرزی این استان بر میزان واردات و صادرات کالاهای قاچاق در کنار قاچاق سوخت و انسان افزوده می شود و کماکان دولت و مسئولان و بویژه نیروهای انتظامی و مرزبانی حتی با دراختیار داشتن تجهیزات لازم هم نه تنها هیچ برنامه حساب شده و جامعی برای کنترول مرزها و جلوگیری از قاچاق سوخت و انسان ندارند، بلکه حتی در انجام ساده ترین وظیفه خود در قبال مرزها و مردم محرم مرزها نیز از مردم بومی این مناطق محروم و ناآرام کمک می خواهند.

هیچ نظری موجود نیست: