یکشنبه، آبان ۲۰، ۱۳۸۶

افزايش فشار بر شرکت هاي چند مليتي

گزارش امروز من در روزآنلاین
در پي گسترش تحريم هاي آمريکا عليه ايران
ايالات متحده امريکا در پي گسترش اعمال تحريم هاي يکجانبه اقتصادي خود عليه ايران، خارج از دستور کار سازمانملل متحد، ادامه فشار روزافزون بر شرکت هاي چند مليتي در اروپا را در دستور کار خود قرارداده است. مقامات خزانه داري امريکا در سفر هاي اخير خود به کشورهاي اروپايي ضمن هشدار در مورد به تاثيرات منفي روابط تجاري شرکت هاي بزرگ چند مليتي با ايران، بيان کرده اند که در صورت ادامه اين روابط، آنها فرصت خواهند داد. هاي تجاري در امريکا را از دست گزارشات منتشر شده در اين خصوص نشان مي دهد که فشارهاي واشنگتن بر شرکتهاي چند مليتي درکنار اعمال فشار بر بانک هاي معتبر اروپايي در همين مدت کوتاه، از سطح معاملات و مناسبات اقتصادي شرکاي بزرگ اقتصادي ايران دراروپا به ميزان چشمگيري کاسته است و کمتري به خود مي گيرد. روند مناسبات اقتصادي اروپا با ايران روز بروز سرعت در همين ارتباط بنابه گزارش خبر گزاري مهر به نقل از روزنامه انگليسي گاردين، حمايت کشورهايي نظير فرانسه، آلمان و انگليس از اعمال فشارهاي اقتصادي امريکا به ايران به منظور کنترل و مهار برنامه هسته اي ايران افزايش يافته است.
دراين گزارش آمده است که "تلاش هاي امريکا براي منزوي کردن ايران و منصرف کردن آن از برنامه هسته اي در پيش گرفته شده ادامه دارد و واشنگتن شرکت ها چند مليتي را براي پايان دادن به روابط تجاري خود با ايران تحتفشارهاي روز افزون قرار داده و تهديد کرده است که تداوم روابط تجاري آنها با ايران مي تواند به منافع آنها در آمريکا آسيب برساند."
اين گزارش همچنين مي افزايد که "زيمنس يکي از بزرگترين گروه هاي مهندسي جهان که در آلمان قرار دارد به سببفشارهاي دو دولت آلمان و امريکا به همه روابط تجاري جديد خود با ايران پايان داده است. اين به دنبال تصميم سه بانک از بانک هاي اصلي آلمان براي قطع روابط خود با تهران به دنبال هشدار ديک چيني معاون رئيس جمهور امريکا مبني بر اينکه اگر شرکت هاي خارجي درتهران باقي بمانند در تجارت با امريکا دچار مشکل خواهند شد، رخداد؛ وزارت خارجه آلمان اگر چه با شرکت هاي خود ابراز همدردي مي کند، اما در هفته هاي اخير از هشدارهاي امريکا حمايت کرده و درباره تداوم روابط تجاري با ايران با شرکت هايي چون «شل» و «بي.پي» صحبت کرده است."
علاوه بر شرکت زيمنس آلمان که اگر چه دفترش در تهران را حفظ و اعلام کرده تمام قرارداد هاي خود با ايران را به پايان خواهد رسانيد، اما ازعقد قرارداد هاي جديد خودداري خواهد کرد، امريکا شرکت هاي خودرو سازي آلمان را نيز تحت فشار قرار داده و از آنها خواسته است که به معاملات خود با ايران پايان دهند.
در ديدار نمايندگان سفارت امريکا درآلمان با مسئولان خودرو سازي اين کشور از سوي امريکائي ها تاکيد شده کهادامه همکاري اين شرکت ها با ايران، در معاملاتشان با امريکا تاثيرمنفي خواهد گذاشت. البته مسئولان شرکت هاي خودروسازي آلمان در مقابل فشار امريکا اعلام کرده اند که در مناسبات و معاملات اقتصادي و تجاري خود با ايران تنها ازمصوبات شوراي امنيت سازمان ملل، اتحاديه اروپا و دولت آلمان تبعيت خواهند کرد. با اين حال قطع روابط بانکي آلمان با ايران، به ويژه سه بانک معتبراين کشور به نام هاي" دويچه بان"، "درسدنر بانک" و "کومرتس بانک" باعث شده که عملا نقل و انتقالات مالي شرکت هاي آلماني با ايران نيز متوقف شود.
از سوي ديگر و بنا به گزارشات منتشر شده از سوي منابع معتبر و موثق رسانه اي، تحت اعمال همين فشارهاي امريکا، نيکولا سارکوزي رئيس جمهور فرانسه نيز از دو شرکت بزرگ کشور خود يعني شرکت هاي "توتال" و "جي. دي. اف" خواسته است که ازانجام هر گونه معاملات تجاري جديد با ايران خودداري کنند.
قبل از اين نيز بانک هاي "استاندارد چارترد" و " اچ. اس. پي. سي" از بانک اي انگليس که روابط بانکي گسترده اي با بانک هاي ايراني داشتند و هنوز در تهران حضور دارند، تحت همين فشارهاي امريکا مجبور شده اند به ميزان چشمگيري از حجم معاملات بانکي خود با ايران بکاهند.
اعمال فشارهاي اقتصادي بر ايران در حالي فزوني مي يابد که از يک سو ايران همچنان بر ادامه برنامه هسته اي خود اصرار مي ورزد و از سوي ديگر تلاش هاي ديپلماتيک گروه 5 به علاوه يک با سفر رئيس جمهور فرانسه و صدر اعظم آلمان به امريکا ادامه دارد. به همين دلايل بحث و تبادل نظر پيرامون تصويب قطعنامه سوم تحريم از سوي شش قدرت برتر جهان در سازمان ملل اگر چه با مخالفت چين و روسيه روبرو مي باشد، اما جدي به نظر مي رسد.
امريکا اکنون علاوه بر اقدامات يک جانبه و خارج از دستور کار سازمان ملل، کشورهاي آلمان، فرانسه و انگليس رانيز براي تحت فشار قراردادن شرکت هاي چند مليتي و بانک هاي مستقل اين کشورها، همراه خود کرده است. امريکا دراثر همين فشارها به بانک هاي مستقل و شرکت هاي چند مليتي موفق شده است ظرف مدت کوتاهي کشورهاي ديگراروپائي نظيرهلند وايتاليا را نيز مجبور کند که از سطح مبادلات اقتصادي و تجاري خود با ايران بکاهند. همه اين ها در حالي است که خزانه داري امريکا حتي از اقدامات بانک جهاني در قبال ايران نيزغافل نمانده و اين بانک را نيز وادار به تعليق همه فعاليت هاي خود با ايران کرده است. با اين حال هنوز مقامات کشور در قبال اين اعمال فشارها و تحريم ها واکنش چندان جدي از خود نشان نداده اند. درحالي که تاثيرات منفي آن هم در نظام پولي و سيستم بانکي داخلي کشور و هم در وضعيت اقتصاد کلي کشور به خوبي نمايان است.

هیچ نظری موجود نیست: