سه‌شنبه، آبان ۳۰، ۱۳۸۵

اعدام ها را از میادین شهر به ورزشگاه ها می برند

تلاش ها برای لغو مجازات اعدام ادامه دارد. اما جمهوری اسلامی بدون توجه به این تلاش ها و بدون سروصدا در چند روز گذشته در شهرستان مینودشت در استان گلستان 5 نفر را اعدام کرده است. سایت خبری ایسکانیوز وابسته به جمهوری اسلامی ضمن اعلام این خبر با افتخار می نویسد که این پنج نفر را در ورزشگاه مینودشت اعدام کرده اند و صدها نفر از مردم این شهر برای دیدن اجرای اعدام ها به ورزشگاه این شهر آمده بودند!
اینکه جمهوری اسلامی دست به این اعدام ها زده است شکی در آن نیست، اما چرا محل اجرای این اعدام ها را تغیر داده و مردم را به ورزشگاه کشانده اند معلوم نیست. قبلا که تقریبا همه محکومین به مرگ را در میادین و خیابان ها اعدام می کردند. به نظر می رسد که در ورزشگاه ها جمعیت بیشتری می توانند اعدام ها را از نزدیک ببینند و شاید این تنها دلیل تغیر محل اجرای حکم اعدام باشد از نظر مراجع قضائی و نهادهای مجری اعدام ها.
اما من فکر می کنم که این تغیر مکان برای اجرای اعدام در ملا عام یک دلیل دیگری نیز دارد و آن این است که قوه قضائیه جمهوری اسلامی باید به شیوه ای نشان می داد که قوانینش با حکومت ساقط شده طالبان در افغانستان شباهت های زیادی دارد و یکی از شباهت های بارز همین اقدام اخیر می باشد.
حکومت طالبان نیز برای اعدام کردن ها و تیرباران کردن ها و سنگ اندازی ها مردم را به ورزشگاه های کابل می کشاند و فکر می کردند که باید قوانین و اعمالشان را مردم بیشتری از نزدیک ببینند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

ايراني بدون شكنجه و اعدام و زندان در سايه همبستگي خلق هاي مبارز ايران ممكن است