چهارشنبه، آبان ۲۴، ۱۳۸۵

چه کسانی شخصیت و اعتبار هنری هنرمندان را نشانه می روند؟


یک نکته : دستور داده شده پخش سریال هائی که زهرا امیر ابراهیمی در آنها بازی کرده فعلا قطع شود و به دنبال آن نیز قاضی سعید مرتضوی وارد ماجرا شده و اعلام می کند که عامل این فیلم جنجالی در خارج از کشور تحت تعقیب بوده و ظرف چند روز آینده به ایران انتقال و تسلیم مراجع قضائی خواهد شد.
مدتی است که در پی تکثیر و پخش یک فیلم پورنوگرافی بیست دقیقه ای غیر اخلاقی در کوچه پس کوچه ها و کافه نت های شهرهای بزرگ کشور بوپژه تهران جنجالی به پا شده که روز بروز از طریق اینترنیت و رسانه های خبری بیشتر وارد حوزه عمومی می شود.
مساله ای که من نمی دانم از بخت بد این دختر جوان است یا از بعضی واقعیات تلخ جامعه ما که به راحتی از یک سو با شخصیت و سرنوشت یک انسان بازی می شود و از سوئی دیگر راه را برای سواستفاده مالی عدده ای انگشت شمار باز می کند، و از اینها مهم تر اما به نظر من آن است که به عدده ای دیگر نیز اجازه می دهد به راحتی از چنین مساله پیش پا افتاده ساختگی به عنوان ابزار و بهانه ای برای تحقیر کردن و ضربه زدن به شخصیت یک هنرمند هرچند که گم نام هم باشد استفاده کنند و از این طریق به اعتبار هنری جامعه ضربه بزنند و به میل خود از ماجرا در جهت فریب افکار عمومی دست به بهره برداری فرهنگی و سیاسی بزنند.
برای من و هر کس دیگری که برای اعتبار هنری و شخصیت هنرمندان کشور بویژه هنرپیشه هائی که تحت بدترین شرایط و زیر دستگاه عجیب و غریب سانسور دست از فعالیت های هنری خود نمی کشند و همیشه با این نوع دسیسه ها که خودشان بهتر از هر کسی می دانند از کجا آب می خورد، ارزش و احترام قائلیم، کاملن روشن است که بازیگر دختر این فیلم بیست دقیقه ای غیر اخلاقی هرگزنمی تواند زهرا امیر ابراهیمی بازیگر خوب سریال پربیننده نرگس باشد. هرگز در باور ما و هیچ آدم عاقل دیگری نمی گنجد که یک هنرمند جوان ایرانی صرفا برای کسب پول دست به چنین عمل شرم آوری بزند آن هم درست زمانی که تازه وارد کار حرفه ای هنرپیشه ای شده و در یک سریال پربیننده و پرطرف دار ایفای نقش کرده است. فکر می کنند کسی نیست که بگوید آخر در کدام کشور جهان، حتی در کشورهای که هنرپیشه ها یا هنرمندان بزرگ برای بردن گوشه ای از زندگی خصوصی خود به روی صفحه تلویزیون گاها صدها هزار دلار هم می پردازند یا در کانالها خصوصی خود که هیچ گونه محدودیتی حتی برای نشان دادن بدن یا رابطه جنسی خود ندارند، دست به چنین کاری می زنند.
کدام هنرمند حتی در بدترین شرایط کاری و زندگی خود آمده و با همچین عملی که قبل از هر چیز دیگری صرفا به خودش و با وجدان معرفتی وی ارتباط دارد، اعتبار هنری و شخصیت خود را زیر سوال برده است و به هنری بازیگری خود لطمه زده است.
اشاره به این چیزها برای روشن شدن این ماجرا البته چندان ضروزی نیست، اما مقصود من آن است که دراین مورد عاملان این دسیسه زیاد از حد افکار عمومی را ساده و ساده انگار به حساب آورده اند. چرا که این اولین بار نبوده در موارد مشابهی دست به تحقیر و ترور شخصیتی هنرمندان زده اند و از این راه حیثیت و اعتبار جامعه هنری کشور را نشانه رفته اند.
در مورد این ماجرا باید گفت که خدا را شکر این بارهنوز کسی برای ریختن خون زهرا امیر ابراهیمی فتوا صادر نکرده است .لابد منتظرند ببینند که تحقیقات آقای مرتضوی زهرا امیر ابراهیمی را مجرم می شناسد یا نه! هر چند که به لطف اطلاع رسانی روزنامه ها ونشریات وابسته به اصولگرایان و دیگر گروه های مذهبی تندرو که در این موارد همیشه اطلاع رسانیشان در جهت خدشه دار کردن اعتبار و شخصیت هنرمندان، مکمل اقدامات افرادی نظیر همین مرتضوی بوده، این دختر بیچاره اقدام به خودکشی نمود و تا یک قدمی مرگ هم رفت.
نکته ای که درآغار مطلبم نوشته ام با توجه به کارنامه عملکرد سعید مرتضوی، وزارت فرهنگ و ارشاد و صدا و سیما در برخورد با این نوع قضایا، برای ما کا بارها دیده ایم چگونه و تا چه اندازه به راحتی با شخصیت، اعتبار و حتی جان هنرمندان و در کل همه کسانی که به دلایل مشخصی برای آقایان غیرخودی هستند، چه معنی و مفهومی دارد؟ این بار آقایان قصد دارند چه پیام تاریک دیگری برای جامعه روشنفکری کشور ارسال دارند؟ چرا اکنون در این دسیسه ها بیشتر جوانان را به عنوان طعمه قرار می دهند؟ اصولا هدف از چیدن چنین دسیسه ها و ارسال چنین پیام های تاریکی چیست؟ مگر به غیر خودی های اقشار و طیف های مختلف یک جامعه چند و چندین بار پیام می دهند؟
اقدام سعید مرتضوی در رابطه با این ماجرا به خوبی نشان می دهد که وی نه تنها نمی خواهد به زهرا امیر ابراهیمی کوچکترین کمکی بکند، بلکه تا حدود زیادی تلاشی است برای اینکه در نگرش کسانی که اطمینان کامل دارند که این هنرمند جوان هرگز بازیگر این فیلم ساختگی غیر اخلاقی نیست، ایجاد شک وتردید کند و از طرفی دیگر اقدام صدا و سیما هم در رابطه با قطع پخش سریال های که زهرا امیر ابراهیمی در آنها بازی کرده است وسیله خواهد بود که با آن می خواهند وانمود کنند که هنرمندان و بازیگران به لحاظ اخلاقی و هنری قابل اعتماد و اطمینان جامعه نیستند.
فکر می کنم که چنین اقداماتی از سوی افرادی نظیر سعید مرتضوی و صدا و سیما قبل از هر چیز اقدامی است در جهت سلب هر گونه آرامش و امنیت روانی هنرمندان و بازیگران که می تواند که گاها جوانی هنرمند را آن قدر تحت فشارهای روحی روانی قراردهد که اقدام به خودکشی بکند و این دقیقا چیزی خواهد بود که مد نظر آنها ست چرا که در این صورت به راحتی ثابت می کنند که هنرمندان و بازیگران و یا هر کس دیگری که طعمه این دسیسه ها می شود فاسد است و مجرم.
خدا را شکر که زهرا امیر ابراهیمی در خودکشی ناکام ماند و همین به نظر من تاحالا توانسته است تا حدود زیادی فشارهای روحی روانیش را کاهش دهد و در طرف دیگر ماجرا نیزهرچه بیشتر شک و تردید افکار عمومی را نسبت به بی گناه بودنش را برطرف کرده است. نسبت به کل قضیه نیز می توان گفت شاید اکنون همین امر موجب شده است تا شاید آقایان کمی به خود آمده و بیشتر از این از ماجرا سواستفاده نکنند که هر گونه اقدامی در این راستا بیشتر سبب رسوائی اخلاقی خودشان خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: