چهارشنبه، آبان ۱۷، ۱۳۸۵

در حاشیه یک خبر

سه روز پیش یکی از سایت های سیاسی کردی در کردستان عراق که اتفاقا از سایت های معتبر نیز هست، اعلام کرد که سه عضو دستگیر شده هیات تحریریه روژهه لات آزاد شده اند. این سایت در خبر خود آورده بود که مقامات قضائی جمهوری اسلامی در جواب به شکایت های یکی از سازمان های دفاع از حقوق زندانیان مطبوعاتی کرد، اعلام کرده است که هر سه عضو این هفته نامه سیاسی را آزاد کرده اند.
اما بعد از پرس و جو و مراجعه های فراوان معلوم شد که نه تنها این سه نفر را آزاد نکرده اند بلکه کماکان هیچ کس حتی از محل نگهداری و وضعیت آنها کوچکترین خبری در دست ندارد. هنوز خانواده و وکلایشان موفق به دیدن آنها نشده اند این در حالی است که شایعات پیرامون نوع اتهام آنان در گوشه وکنار ادامه دارد و مراجع قضائی و امنیتی سنندج نیز برای این که از این شایعات که خود در اول هر دستگیری راه می اندازند عقب نماندند در دو جهت علیه این سه روزنامه نگار به شایعه پراکنی های خود ادامه می دهند . جهت اول همان پرونده سازی و زدن اتهامات ساختگی و دروغین است و جهت دوم شایعه پراکنی پیرامون آزادی و عدم آزادی آنان است.
اکنون بیش از چهار هفته از دستگیری خودسرانه آنها می گذرد و در این مدت سه بار نوع اتهام آنان را عوض کرده اند و عجیب این است که بعد از اتهام آخری و در جائی دیگر همین نهادهای و محافل امنیتی و قضائی خبر آزادی آنها را می دهند، آن هم به یک سایت غیر ایرانی.
خبر دروغین آزادی آنها را به سایتی داده اند که هشتاد درصد اخبار و گزارشات آن سایت مربوط به اوضاع امنیتی عراق و حضور امریکا در عراق می باشد و تنها چیزی که در این سایت کم تر به چشم می خورد اخبار و گزارشات مربوط زندانیان سیاسی ومطبوعاتی و مسائل حقوق بشراست و این کار را زمانی انجام می دهند که دادگستری سنندج قبل از منتشر شدن این خبر در این سایت اتهام آنان را از ملاقات با منابع عراقی و دریافت مبالغ هنگفتی از عراقی ها را، به اتهام ارتباط با آمریکائی ها و گرفتن پول های کلان از آنها برای تبلیغات قوم گرایانه و تجزیه طلبانه ارتقا داده بود.
واقعا عجیب است این گونه پیام دادند. آقایان فکر کرده اند این مردم نمی بینند و نمی فهمند و نمی دانند که چه پیامی را باید بگیرند، یا نه آقایان به قول خودشان خواسته اند به این شیوه به آمریکا و به عراقی ها بگوند که همه چیز را زیر نظر دارند و نه تنها این سه روزنامه نگار را مهار کرده اند و بلکه اگر دلشان بخواهد می توانند بازی خبر و خبر پردازی را نیز را ه بیندازند.
اولا هیچ سایت و روزنامه و منبع موثقی این خبر را نه منتشر کرد و نه تائید. دوما تمامی سایت های سیاسی و حقوق بشری چه در کردستان عراق و چه در کردستان ایران آنقدر این خبر از نظرشان بی اساس و دروغ بود که حتی یک جمله ساده در رد و تکذیب آن ننوشتند و پیام خود را ساده تر و رساتر از همیشه دادند.
در نتیجه مواردی که به آنها اشاره کردم می توان گفت که فرهاد امین پور و رضا علپور و سامان سلیمانی سه روزنامه نگار مستقلی هستند که درهفته نامه خود مشغول نوشتن در باب مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مناطق کردنشین کشور خود بودند و هستند و به هیچ نوع گرایش خاص سیاسی علاقه نشان نداده اند تا بروند و با آمریکائی ها و یا هر کشور و گروه دیگری در خارج از کشور بشینند و تعین تکلیف کنند.
چنین اتهاماتی همراه با این شایعه پراکنی ها بیشتر از هر زمان دیگری به خوبی نشان می دهد که اعضای هیات تحریریه روژهه لات همراه با یک سکوت همگانی تنها در حال قربانی شدن نوع دیگری از سیاست های سرکوب گرانه جمهوری اسلامی در غرب کشور هستند. سیاست امنیتی کردن فضای مطبوعات مدتی است که به شدت همه استان های کشور را دربرگرفته است و ادامه این سیاست هر روز تعداد دیگری از روزنامه نگاران را راهی بازداشتگاه های غیر قانونی محافل امنیتی و اطلاعاتی می کند و اتهاماتی نظیر ارتباط با آمریکائی ها و دریافت پول و تبلیغات قوم گرایانه و غیره تنها ترور شخصیتی افراد مستقل و آگاه و روزنامه نگارانی است که در میان مردم از حرمت و محبوبیت برخوردارند.

۸ نظر:

ناشناس گفت...

az nazar shoma mamnoonim va link shoma dade shod .

ناشناس گفت...

az nazar shoma mamnoonim va link shoma dade shod . webloge zaeem

ناشناس گفت...

سلام
ببخشید ها ولی مردم ما کمی خر تشریف دارند و کاریش هم نمیشه کرد
موفق باشی

ناشناس گفت...

dastt xosh bit mame dlir gian
her ser kewtoo bit

ناشناس گفت...

dorood bar to.

ناشناس گفت...

سلام و ممنون از تعریف هایتان
خوشحال شدم به من سرزدید
خدانگهدار

ناشناس گفت...

آقا شرمنده ،قالب تموم شده ولی یکی دو تا کار کوچولو داره . به محض کامل شدنش برات می زارم ببینی.یه وقت پیش خودت نگی فلانی بدقوله.
دوستت دارم

ناشناس گفت...

روز گذشته تعدادي از محکومان جرايم خطرناک در زندان اوين با حمله به زندانيان سياسي، تعدادي از آنها از جمله دکتر ناصر زرافشان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. همسر دکتر زرافشان در گفتگو با "روز" اين خبر را تاييد کرد.

ناصر زرافشان در يک تماس تلفني از زندان با همسر خود در حدود ساعت 4 بعد از ظهر به وقت ايران، اعلام کرد که درگيري در زندان اوين هم چنان ادامه دارد. او گفت اين درگيري ها کاملا حساب شده است.

هما زرافشان همسر دکتر ناصر زرافشان در گفتگو با روز گفت: "همسرم توانست بعد از دو روز بي خبري، بالاخره در يک تماس تلفني خيلي کوتاه بگويد که يک عده از زندانيان شرور را از زندان رجائي شهر کرج به زندان اوين برده اند تا با همدستي با بعضي از عوامل زندان اوين مانند اسماعيل افتخاري معروف به اسماعيل تيغ زن، زندانيان سياسي را تحت فشار قرار دهند و با آنها برخورد کنند
نقل از سایت روز آنلاین