پنجشنبه، بهمن ۲۵، ۱۳۸۶

سرنوشت آموزش و پرورش به کدام سو می رود

محمود احمدی نژاد در اقدامی که چندان دور از انتظار نبود،علیرضا علی احمدی سرپرست کنونی وزارت آموزش و پرورش کسی که همزمان ریاست دانشگاه پیام نور را نیز برعهده دارد را، به عنوان وزیر پیشنهادی خود جهت تصدی ریاست وزارتخانه آموزش و پرورش برای گرفتن رای اعتماد، به مجلس معرفی کرد.
علی رضاعلی احمدی به دنبال بر کناری محمود فرشیدی وزیر سابق آموزش و پرورش اکنون بیش از دو ماه است که سرپرستی این وزارتخانه را برعهده دارد وعلاوه بر حمایت کامل احمدی نژاد ازحمایت وزیر فرهنگ و ارشاد و وزیر علوم نیز برخوردار است. اما وی با توجه به سوابق کاریش در دانشگاه پیام نور و پست های دیگری که قبلا در اختیار داشته، مخالفان زیادی هم دارد.
وزیر پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس که در کارنامه اش سوابق نظامی هم به چشم می خورد، در طول بیش از دو ماهی که سرپرستی وزارتخانه آموزش و پرورش را برعهده داشته است، نه تنها نتوانسته هیچ یک از مشکلات و چالش های اساسی این وزارتخانه را حل و فصل کند، بلکه با مطرح کردن مسائل همچون "ضرورت تفاوت آموزش دختران و پسران" و "جدا سازی کتاب های درسی دختران و پسران" بیم و تردیدهای زیادی را نسبت به زوال این وزارتخانه و سیستم تربیتی و آموزشی کشور، در بین کارشناسان مسائل آموزش و پرورش، جامعه فرهنگی و حتی مردم عادی کشور ایجاد کرده است.
از سویی دیگر وزیر پیشنهادی رئیس جمهور، قبل از طرح مسائل فوق در یک برنامه از قبل تعین شده و برای برجسته کردن دانشگاه پیام نور در مقابل دانشگاه آزاد، به هدف پیشبرد بخش دیگری از انقلاب فرهنگی دوم، سودای تبدیل کردن 40 مدرسه در تهران به شعبات دانشگاه پیام نور را درسر داشت که نهایتا به دنبال اعتراضاتی از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، از اجرای چنین طرحی که به عقیده کارشناسان مسائل آموزش و پرورش در صورت اجرا شدن آن ضربه سنگینی به آموزش و پرورش وارد می آمد، منصرف شد.
این مساله زمانی قوت بیشتری به خود گرفت که صحبت معرفی شدن 40 مدرسه تهران به عنوان شعبات دانشگاه پیام نور مستقیم از سوی سرپرست موقت آموزش و پروش زنگ خطر را برای جامعه فرهنگی کشور به صدا درآورد.
بعد از مطرح شدن این مساله به شکلی جدی تر در محافل دانشگاهی و فرهنگی کشور و همچنین ابراز مخالفت های گسترده با عملی شدن چنین اقدامی، علی احمدی با ابراز نظر خود مبنی بر اینکه صحبت تبدیل شدن 40 مدرسه تهران به شعبات دانشگاه پیام نور مربوط به یک سال پیش است و من دستوری در این باره صادر نکرده ام تعجب همگان را برانگیخت.
وی در واقع با این اظهار نظر و چرخشی که در نظرات و برنامه های خود انجام داد، به نوعی وانمود کرد که در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن به پایان دوره سرپرستی سه ماهه اش در وزارت آموزش و پرورش، و بنابه میل و خواست رئیس جمهور برای دومین بار در مجلس هفتم در فکر بخت آزمائی در جلب نظر نمایندگان مچلس برای گرفتن رای اعتماد است.
با این وصف در حال حاضر مسائلی که علی رضا علی احمدی در مورد سیستم تعلیمی و پرورشی کشور در حوزه وزارت آموزش و پرورش مطرح کرده است،هر چند با عقب نشینی های خود سعی در پنهان کاری و عوامفریبی دارد، مهمترین عامل مخالفت های داخلی، بویژه در مجلس شورای اسلامی با رسیدن وی به پست ریاست وزارت آمزش و پرورش است. ضمن اینکه نمی توان در طول بیش از دو ماهی که از سرپرستی وی در آموزش و پرورش می گذرد، به راحتی از مسائلی همچون ادامه برخوردهای امنیتی و قضائی با معلیمن معترض، عدم بهبود وضعیت معیشتی معلمین، بی توجهی به خواسته های ضنفی فرهنگیان، عدم توجه لازم به حق التدریسی ها، وضعیت بد فضای آموزشی و سایر مسائل و مشکلات موجود در آموزش و پرورش گذشت.
در همین حال بلافاصله بعد از حتمی شدن نام علی رضا علی احمدی به عنوان وزیر پیشنهادی احمدی نژاد به مجلس، اولین صدای ابراز مخالفت با رسیدن علی احمدی به پست ریاست وزارت آموزش و پرورش از مجلس برخواست.
علی عباس پور تهرانی نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که قبلا نیز حتی با انتصاب وی به عنوان سرپرست موقت آموزش و پرورش مخالفت کرده بود، اینبار نیز ضمن انتقاد از عملکرد علی احمدی در پست ریاست دانشگاه پیام نور و همچنین عملکرد وی به عنوان سرپرست آموزش و پرورش در طول بیش از دو ماه گذشته، با بیان اینکه وی با وزارت آموزش و پرورش آشنائی ندارد، به مخالفت با انتخاب احمدی نژاد برای تصدی پست ریاست آموزش و پرورش برخواست.
نماینده مردم تهران در تشریح مخالفت خود با انتخاب رئیس جمهور گفته است که در طول سه سال گذشته برا ی وزارت آموزش و پرورش که بزرگترین وزارتخانه ما از نظر کمی است، دو وزیر و دو سرپرست معرفی شده اند که هیچ کدام نتوانسته اند این وزارتخانه را هدایت کنند. وی با اشاره به استیضاخ وزرای پیشین این وزارتخانه می گوید: عملا استیضاح برای آموزش و پرورش روند مناسبی نسیت و در انتخاب وزیر آموزش و پرورش باید آنقدر دقت شود که احتیاجی به استیضاح نباشد.
وی در مورد دلایل دیگر مخالفت خود با وزیر پیشنهادی احمدی نژاد و عملکرد وی به عنوان سرپرست این وزارتخانه نیز چنین توضیح می دهد:"آشنایی یک فاکتور مهم و تاثیرگذار در مدیریت آموزش و پرورش است، با توجه به نیروی عظیم انسانی در این وزارتخانه و رساندن این افراد به رشد و تعالی و تبدیل به نیروی متخصص، باید فردی انتخاب شود که بتواند مشکلات وزارتخانه را حل نماید. سرپرست آموزش و پرورش آشنایی کافی با این وزارتخانه ندارد.سرپرست آموزش و پرورش اعلام کرده، که این وزارتخانه 2200 میلیارد تومان کسری اعتبار دارد و از مجلس خواسته کمبود بودجه را برطرف نماید. اما تعجب می‌کنم از اینکه اگر علی احمدی از میزان دقیق کسری اعتبارات مطلع است، چرا برای رفع آن دولت را مجاب نکرده که مبلغ مورد نظر را پرداخت نماید. امیدوار بودیم که سرپرست آموزش و پرورش در این زمینه اقدامی انجام دهد."
نماینده تهران در ادامه مخالفت همه جانبه خود با علی احمدی عنوان کرده بود که در دوران مدیریت ایشان در دانشگاه پیام نور یک گسترش بدون برنامه و لجام گسیخته ای در پیام نور بوجود آمد که شدیدا کیفیت آموزش عالی ما را تحت تاثیر خود قرار داده است.
معرفی علی رضا علی احمدی به عنوان وزیر پیشنهادی وزرات آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور و حمایت های بی دریغ وزیر فرهنگ و ارشاد و وزیر علوم از وی،بیش از پیش نظرات و تحلیل های کارشناسان و منتقدین مسائل آموزش و پرورش و فضای فرهنگی حاکم بر کشور مبنی بر اینکه:
اقدامات علی احمدی وزیر پیشنهادی احمدی نژاد در دانشگاه پیام نور و وزارت آموزش و پرورش تلاشی بوده از سوی دولت و شخص رئیس جمهور در جهت تقویت دانشگاه پیام نور با بودجه و امکانات آموزش وپرورش، در مقابل دانشگاه آزاد. تا به این وسیله دولت کنونی بهتر و بیشتر بتواند اقدامات موثرتری در جهت پیاده کردن آنچه که از آن به عنوان انقلاب فرهنگی نام برده می شود، انجام دهد، را تائید می کند.
در شرایط فعلی می توان آموزش و پرورش کشور را یکی از بحرانی ترین وزارتخانه کشور خواند که در نتیجه برنامه های نامشخص و غیر علمی دولت در حوزه آموزش و تحقیقات سرنوشیتی نامعلوم دارد و چه بسا که بارسیدن علی رضا علی احمدی به کرسی ریاست این وزارتخانه، سرنوشت آن به کلی به سمتی سوق داده شود که ضربه ای جبران ناپذیر را متوجه سیستم آموزشی و تربیتی کشور وارد کند.

هیچ نظری موجود نیست: