دوشنبه، اسفند ۰۶، ۱۳۸۶

صدور سه حکم اعدام در یک محاکمه هفت دقیقه ای!

سرانجام بعد از گذشت یک سال و نیم از بازداشت سه معلم کامیارانی در استان کردستان به خاطر فعالیت های سیاسی و مدنی، شعبه 30 دادگاه انقلاب تهران در میان ناباوری و برخلاف انتظار همگان در یک جلسه دادگاهی که گفته می شود تنها هفت دقیقه به طول انجامیده است، سه معلم کرد به نام های "فرزاد کمانگر"، "علی حیدریان" و "فرهاد وکیلی"را به اعدام محکوم کرد.

حکم اعدام این سه معلم کرد در حالی صادر شده که هیچ یک از اتهامات نسبت داده شده به آنها در دادگاه علیه آنان به اثبات نرسیده است و هیچ یک از این سه معلم در تمام دوران بازداشت 18 ماهه خود که تحت شدید ترین فشارها و شکنجه های جسمی و روحی بوده اند، هیچ یک از اتهامات نسبت داده شده را نپذیرفته اند.

هر سه وکیل مدافع این سه معلم از جمله خلیل بهرامیان بلافاصله بعد از صدور حکم اعدام برای موکلین خود، اعتراض شدید خود به احکام صادره را اعلام کرده اند.

درگزارش سایت رسمی "مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران"، در مورد احکام صادره برای این سه معلم کرد چنین آمده است:" اين سه فعال مدني و سياسي پس از بيش از 18 ماه بازداشت توام با شکنجه هاي جسمي متعدد در اداره هاي اطلاعات کرمانشاه ، سنندج و 209 اوين که منجر به آسيبهاي جسمي و روحي متعددي گشته بود سرانجام در دادگاهي به مدت هفت دقيقه به اعدام محکوم شدند. فرزاد کمانگر, علي حيدريان و فرهاد وکيلي توسط شعبه 30 دادگاه انقلاب به ترتيب به اعدام ، 10 سال زندان و اعدام و 10 سال زندان و اعدام محکوم شدند."
این گزارش در ادامه نگاهی دقیق انداخته است به سابقه کار و فعالیت های فرزاد کمانگر و می نویسد:"فرزاد كمانگر معلم آموزش وپرورش شهرستان كامياران با 12 سال سابقه تدريس كه از يكسال قبل از دستگيري در هنرستان كارودانش مشغول به تدريس بوده همچنين عضو هيئت مديره انجمن صنفي معلمان شهرستان كامياران شاخه كردستان ميباشد و تا زمان فعاليت اين انجمن و قبل از اعلام ممنوعيت فعاليتهاي آن مسئول روابط عمومي اين انجمن بوده است . همچنين عضو شوراي نويسندگان ماهنامه فرهنگي - آموزشي رويان (نشريه آموزش و پرورش كامياران) که توسط حراست آموزش و پرورش توقيف شده است و نيز عضو هيئت مديره انجمن زيست محيطي كامياران (ئاسك) ميباشد و از اواخر سال 84 نيز با نام مستعار "سيامند" به عضويت مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران درآمده است.

در این گزارش همچنین آمده است که فرزاد کمانگر با خواندن سرودی از امضای حکم صادره برای خود،خودداری کرده است و دادگاهی خود را غیر قانونی خوانده است.

گزارش "مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران" می افزاید:" فرزاد کانگر به همراه فرهاد وکيلي ، معاون سابق اداره جهاد کشاورزي شهرستان سنندج و علي حيدريان يکی از اعضاي حزب زحمتکشان کردستان ترکيه (پ ک ک) پس از ماهها شکنجه در تاريخ 10/11/1386 در شعبه 30 دادگاه انقلاب به رياست قاضي تيارامي به اتهام آنچه که محاربه خوانده شده و برخلاف تمامي موازين قانوني و بي توجه به فقدان اسناد لازم و در 7 دقيقه دادگاه ، در حالي که تمامي مطلعين منتظر خبر آزادي و احکامي ديگر بودند به اعدام محکوم شدند. اين حکم ساعاتي پيش توسط دادگاه به آنان ابلاغ گرديد."

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:" صدور این حکم حتی موجب تعجب نهادهای قضائی موازی هم شده است. محمود عليزاده طباطبايي ، خليل بهراميان و حسيني اخگر وکلاي مدافع پرونده شديداً نسبت به حکم صادره اعتراض نموده اند."

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در پایان گزارش غیر منتظره خود،خواهان واکنش اعتراضی یکپارچه سازمان ها ونهادهای حقوق بشری در برابر این احکام صادره شده است و می نویسد:"مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران بدينوسيله ضمن محکوم نمودن احکام صادره براي اين فعالان مدني و سياسي ، بدينوسيله اعتراض شديد خود را به روند مذکور اعلام و خواستار اقدام عاجل و يکپارچه سازمانها و مدافعان حقوق بشري در مقابل حکم غيرانساني وغيرقانوني صادر شده ميباشد."

فرزاد کمانگر در طول دوران بازداشت 18 ماهه خود بارها با انتشار نامه هائی از داخل زندان ضمن توصیف شرایط بد جسمی و روحی خود، و همچنین تاکید بر بی گناهی خود و همکارانش، نسبت به روند رسیدگی غیر قانونی به پرونده و وضعیت خود اعتراض کرده بود. اما وی همچنان تحت فشارها و شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفت. در اثر شکنجه های جسمی حتی مبتلا به بیماریی چون عفونت دستگاه گوارشی شد. بارها به او شلاق زدند و دست و پاهایش را با آب جوش سوزاندند. اما او همچنان بر بی گناهی خود و همکارانش تاکید کرد.

هیچ نظری موجود نیست: