گزارش روز چهارشنبه من در مورد مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزارن در مدارس کشور
نماینده تبریز پرسید، وزیر آموزش و پرورش جواب نداشت
اکبر اعلمي نماينده مردم تبريز ديروز در صحن علني مجلس خطاب به وزير آموزش و پرورش سوالاتي را در خصوص معضلات اجتماعي وحوادث ناگواري که دانش آموزان در مدارس و درراه مدارس به خانه با آن روبرو هستند، طرح کرد.وزير آموزش و پرورش اما جوابي براي اين سئوالات نداشت و لذا سئوالات براي بررسي به کميسيون آموزش و پرورش ارجاع داده شد.
درسئوالات نماينده مردم تبريز اشاره شد که الگوي مصرف اعتياد در بين دانش آموزان از هروئين به مخدرات جديدي همچون "شيشه" و "کراک" که چندين برابر خطرناک تر از هروئين هستند تغيير کرده است. وي همچنين خواستار توضيح وزير آموزش و پرورش در زمينه تدابير انديشيده شده توسط اين وزارتخانه براي شادي دانش آموزان و فرهنگيان و جلوگيري از افسردگي در ميان آنها شد.
طي چند روز گذشته گزارشات متفاوتي مبني بر وجود بيش از 30 هزار دانش آموز آلوده به مواد مخدر در مدارس کل کشور منتشر شد. درهمين ارتباط مدير کل دفتر سلامت و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي وزارت آموزش و پرورش آمار 30 هزار دانش آموز معتاد رارد و در توضيح اين مساله عنوان کرد که وزارت آموزش و پرورش هيچ پژوهش و تحقيقي در خصوص دانش آموزان معتاد صورت نداده است و به همين دليل چنين آماري نمي تواند درست باشد. حسن ضياء الديني مدير اين دفتر در تشريح وظالف دفتر سلامت و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي آموزش و پرورش در خصوص مبارزه با اعتياد دانش آموزان گفت: "وظيفه ما درمان نيست، بلکه پيشگيري است و در اين خصوص به دانش آموزان آموزش مي دهيم. سال گذشته در زمينه پيشگيري از اعتياد دانش آموزان برنامه هاي مختلفي را به اجرا گذاشتيم که در يکي از همين برنامه ها در 17 استان کشور 5 ميليون دانش اموز را تحت پوشش آموزش مهارت هاي زندگي قرار داديم."
وي در ادامه توضيحات خود با انتقاد ازعملکرد بعضي از دستگاه ها و سازمان هاي دولتي مرتبط با اين مساله، اشاره کرد که آنها بودجه لازم براي انجام کارهايي را در اختيار داشتند اما نه تنها هيچ اقدامي صورت ندادند، بلکه خود را مقصر هم نمي دانند و تقصيرها را به گردن وزارت آموزش و پرورش مي اندازند: "در صورتي که ما همين تابستان گذشته خيلي کار کرديم و 62 هزار و 500 معلم را در هشت استان در معرض خطر، آموزش پيشگيري از اعتياد داديم تا آنها اين آموزش ها را به دانش آموزان منتقل کنند".
وي همچنين با بيان اينکه تشکل هايي مانند بهداشت ياران سلامت، مروجان سلامت و شوراهاي دانش آموزي از طريق روش آموزش همسالان به آموزش پيشگيري اعتياد در مدارس مي پردازند، به مبارزه با راه هاي ابتلا به بيماري ايدز در بين دانش آموزان در مدارس نيز اشاره دارد: "با در اختيار قرار دادن جزوه پيشگيري از ايدز همراه با کتاب زيست شناسي سال اول دبيرستان در اين مورد هم آموزش مي دهيم چرا که يکي از راه هاي ابتلا به ايدز در بين دانش آموزان اعتياد تزريقي است که در اين جزوه توضيح داده شده است. تاکنون در کل 50 درصد از دانش آموزان در مدارس آموزش پيشگيري از ايدز و اعتياد را ديده اند".
بعد از انتشار گزارشات مختلفي پيرامون دو معضل خطرناک مواد مخدر و شيوع بيماري ايدز در کنار حوادث ناگوار ديگري که روزانه در مدارس دانش آموزان را تهديد مي کند، بحث و جدل ها در اين باره به مجلس نيز راه يافت. جواب روز گذشته وزير آموزش و پرورش به سئوالات اکبر اعلمي در صحن علني مجلس نتوانست اين نماينده مجلس را قانع کند به همين دليل سئوالات وي براي بررسي به کميسيون آموزش و پرورش ارجاع داده شد.
نماينده مردم تبريز با اشاره به وعده هاي وزير آموزش و پرورش به هنگام گرفتن راي اعتماد از مجلس، در طرح سئوالات خود از وزير آموزش و پرورش گفت: "گسترش پديده اعتياد در ميان دانش آموزان به نحوي است که جانشين دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر در دوم مهرماه جاري اعلام مي کند که حدود 30 هزار دانش آموز معتاد در سيستم آموزش و پرورش کشور حضور دارند و مدير کل سلامت و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي اعلام مي کند که ميانگين سني اعتياد دانش آموزان 3/1 دهم کاهش پيدا کرده و مسئولان ذي ربط متاسفانه در روزهاي اخير خبر تاسف آوري را اعلام مي کنند مبني بر اينکه الگوي مصرف اعتياد در مدارس از هروئين به شيشه و کراک که چندين برابر خطرناکتر از هروئين است تغيير کرده است."
اکبر اعلمي در ادامه پرسش هاي خود از وزير آموزش و پرورش به حوادث ناگواري همچون "غرق شدن پنج دانش آموز در آب هاي آبشار شادگان کهکيلويه و بوير احمد"، "له شدن يک دختر بچه دانش آموز زير چرخ هاي سرويس مدرسه آن هم به دليل اينکه نتوانسته بود به دليل سخت گيري هايي که مدير مدرسه اعمال مي کند چادر خود را جمع کند و لذا به دليل گير کردن چادر در لاي درب ميني بوس، واژگون مي شود و در زير چرخ هاي ميني بوس له مي شود"، "خودکشي دانش اموز تهراني به دليل تنبيه بدني مدير يک مدرسه که در مطبوعات کشور هم انعکاس داشت"، "برهنه کردن دانش آموز دوم راهنمايي يکي از مدارس تهران در برابر هم کلاسي هايش توسط دبير ادبيات مدرسه که در ارديبهشت سال 86 اتفاق افتاد و باعث ايجاد تالمات روحي اين دانش آموز شد"نيز اشاره کرد و خواستار توضيحات فرشيدي در مورد اين حوادث شد.
وي همچنين از وزير آموزش و پرورش خواست در مورد تدابير انديشيده شده براي شادي دانش آموزان و فرهنگيان و جلوگيري از افسردگي در ميان آنها، توضيحاتي ارائه دهد. او در پايان سئوالات خود ضمن اشاره به برخي از برنامه هاي وزير آموزش و پرورش هنگام اخذ راي اعتماد گفت: "هيچ عاملي نبايد مشعل فروزان تعليم و تربيت را تحت تاثير خودش قرار دهد چه مسائل سياسي، چه مسائل صنفي، هيچ کس حق ندارد حق دانش آموز را زير پا بگذارد."
وزير آموزش و پرورش اما در پاسخ به سئوالات نماينده مردم تبريز حتي در حد اشاره هم به مساله مواد مخدر و گسترش اعتياد در بين دانش آموزان نپرداخت و در خصوص هيچ يک از برنامه هاي خود که در زمان گرفتن راي اعتماد از مجلس اعلام کرده بود توضيحي نداد. فرشيدي تنها در مورد حوادث ناگواري که اعلمي اشاره کرد توضيحات مختصري داد و گفت: "براي اينکه اينگونه حوادث تکرار نشود ما تلاش کرديم که دستور العمل هاي گذشته را تاکيد و تکميل کنيم و با سهل انگاري ها توسط گروه بازرسي وزارتخانه برخورد شود. خدا را شکر مي کنيم که اين حوادث در مجموع رو به کاهش است".
معضلاتي نظير گسترش چشمگير اعتياد دانش آموزان به مخدراتي نظير "کراک" و "شيشه" که از مواد شيميايي تهيه مي شوند و گفته مي شود جاي هروئين را درمصرف در بين دانش آموزان گرفته اند، وآلوده شدن به ويروس ايدز در کنار حوادث ناگوار ديگري که روزانه جان ميليون ها دانش آموزرا تهديد مي کنند، به مهمترين دغدغه و نگراني والدين و خانواده ها در کل کشور تبديل شده اند. علاوه بر گزارشات مختلف منتشر شده در اين خصوص، پرسش و پاسخ نماينده مجلس و وزير آموزش و پرورش در کنار اظهارات مسئولان امر به خوبي نشان مي دهد که چنين معضلاتي در جامعه به شکل نگران کننده اي سير صعودي دارد و دولت و دستگاه هاي مربوطه نيز براي کاهش، مهار و کنترل چنين معضلاتي فاقد برنامه هاي مشخص علمي و لازم هستند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر