دوشنبه، مهر ۰۹، ۱۳۸۶

عدنان حسن پور و هيوا بوتيمار در بند نظامي

بدون امکان استفاده از امکانات بند عمومي

سرانجام بعد از درخواست هاي مکرر از مسئولان قضائي استان کردستان و هفته ها انتظار، خانواده هاي عدنان حسن پور و هيوا
بوتيمار موفق شدند براي دقايقي کوتاه از پشت شيشه با آنان ملاقات کنند. اين ملاقات 8 روز بعد از انتقال آنان از سلول انفرادي وزارت اطلاعات به بند عمومي زندان مرکزي سنندج صورت مي گيرد.
آخرين گزارشات منتشر شده در خصوص اين دو فعال کرد محکوم به اعدام حاکي ازآن است که آنها در بندعمومي نيز کماکان از نظر روحي و جسمي در شرايطي دشوار و نگران کننده بسر مي برند و با محدوديت هاي ويژه اي روبرو هستند.
بنابه گزارش سايت خبري خورهه لات نيوز، خانواده هاي اين دو زنداني بعد از ملاقات با فرزندانشان مي گويند: "در زندان عمومي سنندج، در بند نظامي از فرزندانشان نگهداري مي کنند و با اين حال به آنها اجازه استفاده از امکانات عمومي زندان را نمي دهند. حسن پور و بوتيمار به خانواده هاي خود گفته اند که در بند نظامي که در آن بسر مي برند امکاناتي نظير کتابخانه، تلفن عمومي، باشگاه ورزشي و درمانگاه و دکتر براي استفاده و مراقبت از زندانيان وجود دارد اما به آنان اجازه استفاده از اين امکانات را نمي دهند. آنان همچنين گفته اند که تمامي هم بندانشان جزو زندانيان خطرناک هستند که به اتهام قتل، مواد مخدر و سرقت و ... در اين بند بسر مي برند به اين دليل امنيت جاني ندارند".
عدنان حسن پور روزنامه نگار و عضو هيات تحريريه هفته نامه توقيف شده کردي ـ فارسي "آسو" 9 ماه پيش از سوي نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي شهرستان مريوان در منزل شخصي خود دستگير شد. وي به مدت هفت ماه در يکي از بازداشتگاه هاي محافل امنيتي و اطلاعاتي تحت شديد ترين شکنجه هاي روحي و جسمي قرار گرفت و تحت اين فشارها از او اعترافاتي گرفته شد که نهايتا بر حسب اين اعترافات ساختگي دادگاه انقلاب مريوان 26 تيرماه سال جاري وي را به اتهام محاربه به مجازات اعدام محکوم کرد.
هيوا بوتيمار نيز که عضو هيات موسس انجمن "سبزچيا" (کوه سبز) و از گزارشگران نشريه اين انجمن غير دولتي بود، 10 ماه پيش در محل کار خود دستگير و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات انتقال داده شد. اين فعال مدني هم بعد از تحمل هشت ماه آزار و اذيت و شکنجه از سوي بازجويان و ماموران امنيتي شهرستان مريوان در دادگاه انقلاب همين شهرستان و به اتهام محاربه، همزمان با صدور حکم اعدام عدنان حسن پور با حکم اعدام روبرو شد.
عدنان حسن پور و هيوا بوتيمار بعد صدور حکم اعدام بلافاصله به يکي از بازداشتگاه هاي وزارت اطلاعات در سنندج انتقال داده شدند. آنها حدود دو ماه در وزارت اطلاعات سنندج در سلول انفرادي و تحت فشارهاي مضاعف جسمي و روحي قرار گرفتند و در اعتراض به صدور حکم اعدام خود و همچنين ادامه رويه برخورد هاي غير قانوني مسئولان امنيتي و قضائي، به مدت 47 روز دست به اعتصاب غذا زدند.
در اين مدت و در حالي که روزبروز وضعيت سلامتي آنان وخيم تر مي شد، مسئولان امنيتي و قضائي استان هرگز به هيچ يک از خواسته هاي آنان توجهي نکردند. اين دو نفر سرانجام به درخواست خانواده هاي خود، سازمان گزارشگران بدون مرز و نهادهاي حقوق بشري بعداز 47 روز به اعتصاب خود پايان دادند.
پنج شنبه گذشته صالح نيکخت يکي از وکلاي عدنان حسن پور و هيوا بوتيمار در آخرين اظهار نظر خود در مورد وضعيت پرونده آنان به خبرگزاري ايسنا گفت: "پرونده اين دو متهم حدود 15 روز پيش براي رسيدگي به اعتراض اينجانب و ديگر وکيل اين متهمان به ديوان عالي کشور ارسال شده ولي هنوز نمي دانيم به کدام شعبه ارجاع شده است". وي در ادامه گفتگوي خود افزود: "اگر چه اتهام اين متهمان مطبوعاتي نيست ولي جرايم انتسابي به آنان نيز هيچ کدام از مصاديق اعمالي که وصف مجرمانه محاربه داشته باشد نيست. اميدواريم در ديوان عالي کشور به اين نکته اساسي توجه شود زيرا هر اتهامي براي اينکه مصداق وصف خاص مجرمانه اي داشته باشد، بايد محدود به قيود و شرايط تصريح شده اي در قانون براي آن دو باشد".
صدور حکم اعدام براي اين دو فعال مطبوعاتي و مدني با واکنش و اعتراضات وسيع جهاني روبرو شد. به طوري که با گذشت بيش از دو ماه از صدور اين حکم ناعادلانه هنوز اعتراضات نهادها و سازمان هاي بين المللي دفاع از حقوق بشر و حتي نهادهاي دولتي کشورهاي مختلف نيز ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست: