پنجشنبه، مهر ۲۶، ۱۳۸۶

در ادامه برخورد با معلمان

این بار نیز تبعید و اخراج از آموزش و پرورش

بیش از یک سال از برخورد با معلمان و کانون انجمن های صنفی این قشر فرهنگی در سراسر کشور می گذرد. در این راستا ظرف یک ماه گذشته محافل امنیتی و مراجع قضائی برای سرکوب و قلع وقمع بیشتر جنبش صنفی معلمان در نقاط مختلف کشور به بهانه های واهی و نسبت دادن اتهاماتی ساختگی، احکامی را صادر کرده اند که هرگز شایسته مقام و منزلت معلم نبوده و نیست. در تازه ترین احکام صادره برای معلمین در مناطق کردنشین باز هم احکامی نظیر اخراج، ممنوع التدریس شدن و تبعید به چشم می خورد.

هیچ یک از احکام صادره اخیر برای معلمین البته نه تنها در مناطق کردنشین، بلکه در مناطق دیگر کشور هم تازگی ندارد و ادامه همان روند ساله گذشته در پی اعتراضات و تجمعات مسالمت جویانه آنان و فعالیت انجمن های صنفی در جهت پیگیری خواسته ها و مطالبات صنفی معلمان می باشد که در طول یک ساله گذشته بدون وقفه ادامه داشته است. این نوع احکام سال های قبل نیز به بهانه های مختلف از جمله گرایشات سیاسی، عقاید مذهبی و غیره در گوشه و کنار کشور بدون سرو صدا اجرا شده است.

گزارشات تازه منتشر شده حاکی از آن است که روز گذشته برای چندمین بار در طول سه ماه اخیر برای چهار تن دیگر از معلمین در مناطق کردنشین احکامی نظیر اخراج، تبعید و ممنوع التدریس شدن صادر شده است.
بنا به گزارش سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در شهرستان سقز دو تن از معلمان این شهر به نام های "پیمان نویدیان" و "اسکندر لطفی" هر کدام به سه سال تبعید محکوم شده اند. اتهام این دو نفر از سوی دادگاه انقلاب شهرستان سقز شرکت در اعتراضات صنفی معلمین طی ماه های اخیر، اعلام شده است.

"پیمان نویدیان" علاوه بر اینکه به سه سال تبعید به روستائی در اطراف زنجان محکم شده، به صورت دائمی از تدریس در مدارس مناطق کردنشین نیز محرم شده است. " اسکندر لطفی" همکار وی نیز به سه سال تبعید به شهرستان اردبیل محکوم شده است.
این دو معلم در جریان اعتراضات صنفی ماه های گذشته در مناطق کردنشین توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند و از یک سو تحت فشار محافل امنیتی قرار داشتند و از سوئی دیگر تحت اعمال فشار نیروهای عقیدتی حراست آموزش و پرورش این شهرستان قرار گرفته بودند.

براساس همین گزارش در شهرستان بانه نیز وزارت آموزش و پرورش حکم به اخراج دو تن از معلمین این شهرستان داده است. "سیامک مرادی" و "لقمان صداقت" دو معلم اخراج شده از آموزش و پرورش این شهرستان هستند. علت اخراج این دو نفر نیزعدم رعایت شئونات اسلامی در مدارس و همچنین شرکت در اعتراضات صنفی ماه های گذشته عنوان شده است.

منابع آگاه محلی در خصوص احکام صادره برای نامبردگان و تعداد دیگری که قبل از این چهارنفر به بهانه های مشابهی بازداشت، تبعید و یا اخراج شده اند می گویند:" در تمام موارد پیش آمده برای معلمین در این مناطق نیروهای عقیدتی حراست های مستقر در آموزش و پرورش با مد نظر قرار دادند مسائل قومی و مذهبی و همچنین به بهانه صحبت کردن به زبان کردی در کلاس های درس، دست به اقدامات تبعیض آمیزی زده اند که نهایتا منجر به اخراج تعداد چشمگیری از معلمین شهرهای مختلف این مناطق شده است."
این منابع در مورد اتهامات تعدادی از معلمان اخراجی و بازداشت شده نیز می افزایند:" در بیشتر پرونده سازی ها علیه معلمین بازداشت شده که در تجمعات مسالمت آمیز ماه های گذشته شرکت داشته اند باز هم نیروهای حراست آموزش و پرورش نقش عمده ای داشته اند، آنها در بیشتر پرونده ها در کنار اتهاماتی که نیروهای امنیتی متوجه معلمان کرده اند، معلمان را متهم به تشویش اذهان عمومی و یا زیرپا گذاشتن شئونات اسلامی کرده اند و به هر طریقی تلاش کرده اند تا خواسته ها و مطالبات صنفی معلمین را آلوده به مسائل سیاسی، قومی و یا مذهبی کنند.

اوایل ماه جاری نیز در شهرستان مهاباد وزارت آموزش و پرورش در اقدام کم سابقه ای 45 تن از معلمین این شهرستان که بیشترشان را معلمین زن تشکیل می دادند، را تنها به این بهانه که وزارت آموزش و پرورش دیگر به آنها احتیاجی ندارد اخراج نمود. این اقدام در حالی انجام شد که همزمان با آن در شهرهای مشهد و همدان نیز شماری از معلمین شرکت کننده در تجمعات صنفی ماه های اخیر به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تشویش اذهان عمومی و صدور اطلاعیه و برگزاری تجمعات غیر قانونی محاکمه و با احکامی نظیر تبعید، انفصال از خدمت، کسر حقوق روبرو شده بودند. بیشتر محکوم شدگان هنگام برگزاری تجمعات و تحصنات کانون انجمن صنفی معلمین این شهرها تو سط نیروهای امنیتی و لباس شخصی بازداشت شده بودند.

هیچ نظری موجود نیست: