سه‌شنبه، بهمن ۰۳، ۱۳۸۵

تشیع جنازه پرشکوه هراند دنیک


جمعه گذشته" هراند دینک" روزنامه نگار سرشناس ارمنی اهل ترکیه در یک اقدام تروریستی توسط جوان هفده ساله ای مقابل دفتر کار خود در استانبول کشته شد. این روزنامه نگار که در بین ارامنه منطقه و بویژه بین ارامنه ترکیه از محبوبیت و جایگاه ویژه ای برخوردار بود در حالی ترور شد که ساله گذشته به اتهام نوشتن مقاله ای در باب قتل عام ارمنه در ترکیه از سوی دستگاه قضائی به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شده بود و در طول سال های گذشته نیز بارها به دلیل نوشتن در همین زمینه تحت تعقیب قرار گرفته بود و حتی چندین بار به مرگ نیز تهدید شده بود.
دیشب یکی از کانال های تلويزيونی ترکیه گوشه هائی از مراسم به خاکسپاری این روزنامه نگار سرشناس را پخش کرد. به هیچ عنوان فکر نمی کردم که هزاران نفر از مردم استانبول چنین پرشکوه در مراسم به خاک سپاری روزنامه نگاری شرکت کنند که بارها موضع حساس کشتار ارمنه ترکیه به دست ترک ها را مطرح کرده بود. موضوع حساسی که مردم ترکیه مطرح کردن آن و نسبت دادنش به ترک ها را توهین به هویت قومی خود می دانند و همواره حتی در برابر کشورهای دیگری که این موضوع را مطرح و به چالش کشیده اند دست به اعتراضات گسترده ای زده اند.
شرکت هزارن نفر از مردم ترکیه و حضور چشمگیر و بدون حاشیه مسلمانان در این مراسم نیز ستودنی بود و نشان داد که شادروان"هراند دینک" در بین مسلمانان ترکیه ای نیز از محبوبیت فراوانی برخوردار بوده است و از سوئی دیگر نیز نشان داد که مطرح کردن موضوع قتل عام ارامنه در ترکیه و پژوهش های این روزنامه نگار در خصوص چنین مساله حساسی با اهدافی دیگر از جمله گسترش و بهبود رابطه بین ارامنه و ترک ها بوده است نه اهدافی که از آن برای بدنام کردن وی و جامعه ارامنه ترکیه مورد استفاده قرار می گرفته است.
انبوه جمعیت شرکت کننده در مراسم به خاکسپاری این روزنامه نگار ارمنی، و همچنین موضع گیری دولت اسلامگرای ترکیه نسبت به ترور وی، به گفته کارشناسان و تحلیل گران و حتی مردم عادی ترکیه بیش از پیش این امید را در دل مردم ترکیه قوت می بخشد که روابط ارمنه و مسلمانان ترکیه از این به بعد با احترام کامل و بدون مطرح کردن ایده های بی اساسی که سال هاست مانع تعمیق و گسترش روابط بین مسلمانان و ارامنه شده است، گسترش و رو به بهبودی بیشتری خواهد گذاشت.

هیچ نظری موجود نیست: