یکشنبه، بهمن ۰۱، ۱۳۸۵

دستگیری سه ایرانی دیگر در عراق

در پی دستور شخص جرج بوش مبنی بر برخورد با ایرانیان مقیم عراق به اتهام شرکت در عملیات های خراپکارانه و تحریک گروه های تندروی شیعه برای مقابله با نیروهای آمریکا، یازده روز پس از دستگیری ینج ایرانی متهم به جاسوسی و اعمال تروریستی، بعد از ظهر دیروز سه ایرانی دیگر در استان نینوا عراق دستگیر شدند. مقامات امنیتی عراق می گویند که این سه نفر را در یک پست ایست بازرسی واقع در شهر موصل دستگیر کرده اند. به همراه این سه نفر یک عراقی نیز که به عنوان مترجم با آنها بوده است دستگیر شده است. این مقام عراق هیچ اشاره ای به نام این سه تن و جزئیات بیشتر در باره آنها نکرد تنها گفت که آنها بدون گذرنامه وارد خاک عرق شده اند. وی همچنین گفت که دستگیری ایرانیان از سوی نیروهای امنیتی عراق ادامه خواهد داشت و برای بازداشت ایرانیان از وزارت کشور عراق مجوز رسمی برای نیروهای امنیتی عراق صادر شده است.
دستگیری این سه نفر نشان می دهد که نه تنها نیروهای آمریکائی بلکه نیروهای خود عراق نیز برخورد با ایرانیان و عوامل ایران در عراق را آغاز کرده اند و با جدیت کامل در حال جلوگیری از نفوذ بیشتر ایران در عراق بویژه در بین شیعیان این کشور هستند.
دیروز پس از دستگیری این سه نفر، سفیر جمهوری اسلامی در عراق در تلاش های خود برای آزادی دستگیر شدگان اربیل با مسعود بارزانی دیدار و گفتگو کرده بود. بنا به گزارشات منتشر شده پیرامون این دیدار سفیر جمهوری اسلامی تنها جوابی که از مسعود بارزانی دریافت کرده است این بوده که کردها در مناطق زیر سلطه خود به هیچ کشور و هیچ گروهی اجازه فعالیت غیر قانونی را نخواهند داد.
با توجه به دستگیری جنجال برانگیز ایرانیان مقیم عراق در یک ماه اخیر و همچنین موضعگیری بعضی از مقامات بلند پایه دولت عراق این احتمال وجود دارد که در صورت ادامه این دستگیری ها روابط بغداد و تهران تیره شود. در چند روز گذشته موضعگیری های مقامات عراق بیشتر در حمایت از اقدام به دستگیر ایرانیان بود تا در تلاش برای آزادی آنان و همچنین اعلام کرده اند که روابط خود با تهران را بررسی خواهند کرد و به همین منظور طی چند روز گذشت در اولین قدم عملی خود سفیر خود از تهران را فرا خوانده اند. و از طرفی دیگر نیز از روز گذشته خود نیروهای عراقی جدا از نیروهای آمریکائی دستگیری ایرانیان در خاک خود را شروع کرده اند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سامناک جان نگفتی چرا خودت را فیلتر کردی؟ آقایان که برای فیلترینگ زیر بار نمی روند یحتمل خودمان خودمان را فیلتر می کنیم!