سه‌شنبه، بهمن ۰۳، ۱۳۸۵

محاصره سفارت ایران در بغداد

در ادامه اقدامات عملی آمریکا برای برخورد با ایران در عراق و دستگیری عوامل و عناصر ایرانی و سرعت بخشیدن به طرح جدید امنیتی در بغداد، دیروز به دنبال دستگیری گسترده صدها تن ازشبه نظامیان شیعه و اعضای سپاه مهدی که رابطه تنگاتنگی با جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران دارند، نیروهای آمریکائی و عراقی در بغداد مشترکن اقدام به محاصره سفارتخانه ایران کرده اند.
این اقدام در حالی صورت می گیرد که یازده روز پس از دستگیری پنج ایرانی در اربیل توسط نیروهای آمریکائی، نیروهای امنیتی خود عراق نیز سه ایرانی دیگر به همراه یک مترجم عراقی را دستگیر کرده بودند.
در پی وارد عمل شدن خود نیروهای عراقی برای دستگیری و کنترول ایرانیان مقیم عراق به دستور آمریکا و همچنین عدم همکاری و مساعدت مقامات عراقی با مقامات ایرانی برای آزادی دستگیر شدگان اربیل، روابط ایران و عراق در آستانه تیره شدن قرار گرفته است که جمهوری اسلامی تاکنون اشاره چندانی به این مساله نکرده است.
طی روزهای اخیر مقامات کرد در دولت مرکزی عراق و همچنین مقامات کردستان عراق به تقاضاهای مکرر حسن کاظمی قمی سفیر ایران در عراق برای آزادی ایرانیان دستگیر شده نه تنها جواب رد داده بودند بلکه تاکید کرده بودند که به هیچ عنوان فعالیت های غیر قانونی هیچ کشور و هیچ جریانی را تحمل نخواهند کرد.

در این صورت اگر نیروهای آمریکائی و عراقی اقدام به تصرف سفارت و دستگیری سفیر ایران در بغداد بکنند و با توجه به دستگیری گستره شبه نظلمیان شیعه و گروه های دیگری که وابسته به جمهوری اسلامی هستند دیگر ایران جای پایی در عراق نخواهد داشت. جمهوری اسلامی در حالی حضور و نفوذ خود در عراق را از دست خواهد داد که سوریه بعد از چندین سال قطع رابطه با عراق هفته گذشته رسما روابط خود با عراق را از سر گرفته است.
شایان ذکر است که دیروز قبل از محاصره سفارت جمهوری اسلامی در بغداد نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد از این سفارت خانه دیدن کرده بود.
خبرهای دیگری که در رابطه با محاصره سفارت ایران در بغداد به نقل از شاهدان عینی منتشر شده است حاکی از آن است که تعدادی از نیروهای آمریکائی و عراقی وارد سفارت خانه شده اند اما این خبر هنوز از سوی مقامات نظامی آمریکائی و عراقی تائید نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: