یکشنبه، آبان ۰۷، ۱۳۸۵

احمد هه ردی درهیاهوی عراق خاموش شد

صبح روز گذشته در هیاهوی غیرطبیعی عراق و در بین صدای انفجارها و در میان نعره کشیدن های انسان کشان صدایی خاموش شد که تمام عمرش را فدای صلح و آشتی وآزادی کرد.
ادیب و شاعر نامدار کرد استاد احمد هردی که سخن گفتن درباره اش سخت است و برای من نیز کار چندان ساده ای نیست چند سالی بود که به کردستان عراق بازگشته بود تا صلح و دمکراسی را در جائی ببیند که روزی با سلاح کلمه و واژه به جنگ تاریکی هایش رفته بود و شانه به شانه بزرگان جنبش کرد قدم در راه رهائی ملت خود نهاده بود و با تمام سختی راه لحظه ای از ادبیات و شعر غافل نماند و ازهمان دوران تا همین دیروز کارهای بزرگ و آثاری ارزشمند تقدیم ادبیات مظلوم کردی نمود.
احمد هه ردی سال 1922 در شهر سلیمانیه قدم به این جهان گذاشت و سال 1993 به کشور انگلیس رفت و به دنبال بیماری سختی که با آن دست و پنجه نرم می کرد سال 2004 به برای همیشه به کردستان عراق برگشت و روز گذشته در اثر همین بیماری در سن 84 سالگی دیده از جهان فرو بست.
پیکر این شاعر آزاده دیروز بعد از ظهر درمیان انبوه مشتاقان شعر و ادبیات کردی و با حضور بسیاری از شخصیت های روشنفکری و سیاسی کرد در قبرستان" سیوان" به خاک سپرده شد.
احمد هه ردی چند اثر ارزشمند شعری و ادبی از خود به یادگار گذاشت که از آن جمله می توان به دیوان شعرش با نام " راز تنهایی" اشاره کرد. او همچنین اثری در زمینه عروض در شعر کردی را از خود به جا گذاشت که با آن می توان به خوبی ردپایش را در اشعار شاعران کرد احساس کرد.
یادش گرامی و روحش شاد

۱ نظر:

ناشناس گفت...

یاخوا ڕوحێ گە ورە ێ بە بە هه شتێ خوا شاد بێت