چهارشنبه، مهر ۱۹، ۱۳۸۵

دستگیری سه روزنامه نگار کرد به اتهامی عجیب!

در ادامه اعمال فشار و محدودیت های مطبوعاتی در غرب کشور همزمان با افزایش بر روزنامه نگاران و مطبوعات کل کشور، در شهر سنندج سه عضو اصلی هفته نامه کردی_ فارسی "روژهلات" دستگیر و به طبق رول همیشگی این دستگیری ها آنها را به مکان نامعلومی انتقال داده اند. هنوز کسی نتوانسته است که اطلاعاتی از محل دستگیر و وضعیت نامعلوم این سه روزنامه نگار بدست بیاورد و تلاش ها خانواده ها و نزدیکان آنها نیز با مراجعه به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بی نتیجه بوده است.
فرهاد امین پور،سامان سلیمانی و رضا علیپور سه عضو هیات تحریریه" روژهلات" در حالی دستگیر می شوند که در چند روز گذشته در اعتراض به حکم ناعادلانه ای که برای محمد صدیق کبودوند مدیرمسئول هفته نامه "پیام مردم" کردستان و رئیس سازمان دفاع ازحقوق بشر کردستان صادر شده است صد و شصت نفر از فعالان حقوق بشر، دانشجوئی و روزنامه نگاران با انتشار بیانیه ای خواهان لغو حکم یک سال حبس تعریزی علیه وی شده اند.
گفته می شود که یکی از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی سنندج اتهام این سه روزنامه نگار را همکاری با شرکت انترنتی"گلد کوئست" اعلام کرده است. شرکت انترنتی گلدکوئست یک شرکت تجاری می باشد که از طریق انترنت به فعالت مشغول است. همکاری و یا عضویت در این شرکت تاکنون از سوی تعدادی از کشورها ممنوع اعلام شده است که ایران نیز از جمله کشورهائی است که هر گونه همکاری یا فعالت با این شرکت را منع کرده است و در این باره در مجلس ششم نیز طرحی در رابطه با کار کردن با این شرکت به تصویب رسیده است.
با این حال به توجه به این که در مناطق کردنشین بدون استثنا برای روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشری و مدنی، از سوی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اتهاماتی واهی و بی اساس زده می شود که از این اتهامات می توان به اتهام ارتباط با احزاب کرد برانداز و یا تشویش اذهان عمومی علیه دولت مرکز اشاره کرد که در چند سال اخیر اتهام تجزیه طلبی نیز به این اتهامات اضافه شده است، بعید به نظر می رسد که اتهام این سه روزنامه نگار ارتباط با یک شرکت تجارتی باشد که فعالیت و همکاری با آن در ایران ممنوع می باشد. مدیر مسئول "روژهلات" دیروز در واکنش به این اتهام بلافاصله هر گونه ارتباط این سه روزنامه نگار با شرکت" گلد کوئست" را تکذیب کرد.
به نظر می رسد که این بار در کردستان برای توجیه دستگیری های خود سرانه روزنامه نگاران، نهادهای امنیتی و اطلاعات اتهامات بی اساس دیگری را جایگزین اتهامات بی اساس تکراری ارتباط با احزاب کرد و یا تجریه طلبی کرده باشند و از طرفی نیز تصور می شود که قصد داشته باشند که با زدن این اتهام عجیب به سه روزنامه نگار، افکار عمومی را از توجه و اعتراض بیشتر به حکم ناعادلانه علیه محمد صدیق کبودوند و همچنین از توجه به وضعیت دیگر محکومین و زندانیان سیاسی بازدارند و از سویی دیگر وانمود کنند که روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر در کردستان دست به فعالیت هائی غیر از فعالیت های حقوق بشری و مدنی می زنند که در کشور از سوی دولت ممنوع اعلام شده است.
اگر چه تمام ترفندهای جمهوری اسلامی برای توجیه دستگیری های خودسرانه و آزار و اذیت روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشری در کردستان از سوی مردم خنثی شده است و بعد از هر دستگیری مردم به خوبی می دانند که این اقدامات جمهوری اسلامی چیزی نیست غیر از تلاش های همیشگی برای خفه کردن صداهای حق طلبانه مردم، اما جمهوری اسلامی هر روز با شیوه ای جدید تر عرصه را بر فعالین مطبوعاتی، حقوق بشر، مسائل زنان و مدنی تنگ تر می کند و روزبروز بر شدت عمل اقدامات سرکوبگرانه خود در مناطق کردنشین می افزاید.

هیچ نظری موجود نیست: