دوشنبه، دی ۰۳، ۱۳۸۶

وضعیت معیشتی و مسکن جامعه آشوری شایسته این نظام نیست

نماینده جامعه آشوری در مجلس
تبعیض و نابرابری علیه اقلیت های مذهبی غیر مسلمان به رسمیت شناخته شده در داخل کشور چنان گسترش پیدا کرده است که به وضوح در هر مورد و مساله ای به راحتی می توان همه موارد تبعیض و نابرابری علیه آنان را دید. این تبعیض و نابرابری در مواردی حتی بیشتر از تبعیض و نابرابری هائی بوده که بر اقلیت های قومی روا داشته می شود. روز گذشته نماینده اقلیت "آشوری" و "کلدانی" در مجلس شورای اسلامی در نطق قبل از دستور مجلس با اشاره به وجود مشکلات متعدد برای اقلیت های مذهبی در داخل کشور، صدا و سیما جمهوری اسلامی را به دلیل نگاه های غیر عادلانه به باد انتقاد گرفت.
نمایندگان اقلیت های مذهبی غیر مسلمان طی سال جاری برای چندمین با از رویکرد صدا و سیما و چندین سازمان و نهاد دیگر دولتی انتقاد کرده اند.
دو هفته پیش و قبل از نطق دیروز نماینده اقلیت های "آشوری" و "کلدانی"، دیگر نمایندگان اقلیت های مذهبی غیر مسلمان کشور در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مسئول روابط پارلمان اروپا با جمهوری اسلامی، خواستار انعکاس منصفانه واقعیات در جمهوری اسلامی ایران برای تنویر افکار عمومی در اروپا شده بودند.

بر اساس گزارش منتشر شده در خبرگزاری ایرانیوز، در نطق پیش از دستور مجلس شورای اسلامی، روز گذشته "یوناتن بت کلیا" نماینده شهروندان آشوری و کلدنی در مجلس شورای اسلامی، وی علاوه بر انتقاد از عملکرد صدا و سیما، با شاره به مشکلات دانش آموزان این اقلیت های از مسئولین وزارت آموزش و پرورش در خواست نموده تا نسبت به اجرای اصل سیزدهم قانون اساسی پایبند بوده و با اجرای کامل آن مشکل کتاب های دینی این اقلیت های مذهبی را حل کنند.
این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود ضمن یادآوری این نکته که این اقلیت های مذهبی در قانون اساسی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شده اند می گوید": اقلیت های مذهبی انتظار دارند در سالی که رهبر جمهوری اسلامی، سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامیده است، مجلس شورای اسلامی نسبت به اصلاح قوانین حیاتی نظیر؛ ارث و راثت، قصاص، گواهی و شهادت آنان با توجه به اصل سیزدهم قانون اساسی همت کنند."
یوناتن بت کلیا در ادامه به تشریح انتظارات خود از صدا و سیما و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی می پردازد و اشاره می کند "جامعه آشوری ایرانیان خارج از کشور در تلاشند تا یک شبکه ماهواره ای راه اندازی کنند و ما انتظار دارم که صدا و سیما نسبت به راه اندازی شبکه ماهواره ای جامعه آشوری مساعدت و همکاری کند."
وی همچنین با بیان اینکه وضعیت انتشارات جامعه آشوری مناسب نیست، از وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی در خواست می کند که نسبت به چاپ و انتشار کتاب های آشوری و همچنین اختصاص سهمیه و اعتبار در این زمینه اقدام کند.بت کلیا در ادامه خطاب به وزارت کشور نیز می گوید:" ما می خواهیم وزارت کشور هر چه سریع تر نسبت به تصویب اساسنامه و تسریع در برگزاری انتخابات انجمن های آشوری در سراسر کشور در کمیسیون ماده 10 احزاب و جمعیت ها اقدامات لازم را به عمل آورد."نماینده جامعه آشوری کشور در مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را در خصوص وضعیت معیشتی شهروندان آشوری و همچنین مشکل تهیه مسکن آنان داده است. وی در این باره با بیان اینکه وضعیت معیشتی جامعه آشوری شایسته این نظام نیست، می گوید:" این جامعه نیز همچون اکثریت بدنه اصلی جامعه کشور با دشواری ها و کبودهای بسیاری روبرو است و امیدورایم ریاست جمهوری با چاره اندیشی در زمینه اقتصادی به آنان کمک کند."
نماینده جامعه آشوری سخنان اعتراض آمیز خود را با درخواستی از رئیس جمهور و وزارت مسکن به پایان می برد و می گوید:" از رئیس جمهور و وزارت مسکن می خواهم تا وضعیت بغرنج سند زمین انجمن های آشوری های تهران که سالهاست جامعه آشوری درگیر آن است، سامان دهند، و خواستار واگذاری زمین برای تعاونی مسکن انجمن آشوری در شهرهای تهران ،ارومیه و کرج هستم تا جماعتی را از تابسامانی برهانیم."
این اولین بار نیست که یک نماینده از اقلیت های غیر مسلمان به رسمیت شناخته شده در مجلس شورای اسلامی، ضمن انتقاد ازعملکردهای تبعیض آمیز نهاد ها و سازمان های دولتی، مسئولین رده بالای کشور را خطاب قرار می دهد و بدون شک با توجه به رویکرد صداو سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین وزارت مسکن، چنین اعتراضاتی و انتقاداتی از صحن علنی مجلس شورای اسلامی آخرین بار هم نخواهد بود.
قبل از این مساله و در اقدامی دیگر، چندی پیش نمایندگان اقلیت های مذهبی در مجلس شورای اسلامی خواستار انعکاس منصفانه واقعیات در جمهوری اسلامی ایران برای نتویر افکار عمومی در اروپا شده بودند.
در همین راستا دو هفته پیش "آنجلیکا بر" مسئول روابط با جمهوری اسلامی در پارلمان اروپا، با نمایندگان اقلیت های مذهبی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرده بود.
این دیدار و گفتگوها با شرکت چهار نماینده از زرتشتیان، کلیمیان، ارامنه جنوب و ارامنه شمال برگزار شده بود و در آن وضعیت اقلیت های مذهبی در نظامی مذهبی جمهوری اسلامی بررسی شده بود.
طبق گزارشات منتشر شده در برخی از خبرگزاری های دولتی در داخل کشور پیرامون نشست نمایندگان اقلیت های مذهبی با مسئول روابط پارلمان اروپا با جمهوری اسلامی، اقلیت های مذهبی غیر مسلمان به رسمیت شناخته شده در جمهوری اسلامی، نمایندگان این اقلیت های عنوان کرده بودند که هیچ گونه مشکل خاصی در داخل کشور ندارند و ایران را یکی از آزدترین کشورها جهان در آزادی های مذهبی معرفی کرده بودند.
در بخشی دیگر از این گزارشات خبرگزاری ها دولتی جمهوری اسلامی همچنین ادعای برخی از کشورهای غربی مبنی بر نقض حقوق اقلیت های مذهبی از سوی جمهوری اسلامی بی پایه و اساس خوانده شده بود.
در حال حاضر در کشور در کنار اقلیت های مذهبی غیر مسلمان، اقلیت مذهبی بهائیت وجود دارد که نه تنها از سوی دولت به رسمیت شناخته نمی شود و از همه حقوق انسانی و مذهبی خود محروم شده است، بلکه روزبروز از سوی نهادهای امنیتی و قضائی پیروان این اقلیت مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.
جمهوری اسلامی تاکنون بارها به دلیل سرکوب و نقض حقوق شهروندان بهائی از سوی مجامع بن المللی محکوم شده است. با این حال سرنوشت این اقلیت مذهبی روزبروز بیشتر در معرض خطر قرار می گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: