یکشنبه، آذر ۱۸، ۱۳۸۶

وزارت اطلاعات: دستگیر شدگان اخیر دانشگاه ها دانشجو نیستند

وزارت اطلاعات در تهران روز گذشته با انتشار اطلاعیه کوتاهی بازداشت های اخیر دانشجویان چپگرای دانشگاه های تهران را اعلام کرد. بازداشت دانشجویان چپگرا در حالی از سوی وزارت اطلاعات تاید می شود که هیچ یک از مراجع قضائی و امنیتی حاضر نیستند کوچکترین توضحی را در خصوص بازداشت دانشجویان ارائه دهند و همچنان از هرگونه تماس و یا ملاقات دانشجویان با خانوادهایشان ممانعت به عمل می اورند.

روابط عمومی وزارت اطلاعات در اطلاعیه ای در رابطه با دستگیری های اخیردر دانشگاه تهران ادعا کرده است که" تعدادی اخلالگر که با استفاده از کارت جعلی دانشجویی به قصد برگزاری تجمع غیر قانونی در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران وارد دانشگاه شده بودند، با هوشیاری ماموران سازمان اطلاعات استان تهران شناسایی و دستگیر شدند."
در این اطلاعیه ضمن آنکه هیچ اشاره ای به هویت دانشجویان دستگیر شده و تعداد آنها نشده، آمده است که هیچ یک از دستگیر شدگان دیروز در دانشگاه تهران دانشجو نیستند.
روابط عمومی وزارت اطلاعات در ادامه نوشته است که" این افراد دستگیر شده توسط گروهی از معاندین نظام و جریانات سیاسی انحرافی از شهرهای مختلف فراخوانده شده بودند تا ضمن راه اندازی اجتماع غیرقانونی، درگیری ایجاد کنند و فضای علمی_فرهنگی دانشگاه را به آشوب و اغتشاش بکشانند."
درادامه اطلاعیه وزارت اطلاعات علاوه بر آن که دانشجویان معترض دستگیر شده" اخلالگر" و" آشوبگر" قلمداد شده اند، همچنین ذکر شده است که دستگیر شدگان از قبل اقدام به تهیه تیر و کمان، جمع آوری سنگ و ساخت نارنجک های صوتی قوی کرده بودند و از آنان مقادیر قابل توجهی نشریات موهن، کتب ضاله، اعلامیه حاوی توهین به مقدسات و مشروبات الکلی کشف و ضبط شده است.

به نظر می رسد که این بار شمار دانشجویان دستگیر شده در تهران و دیگر شهرهای کشور تاکنون به ده ها نفر رسیده است و این بار وزارت اطلاعات ظاهرا برای توجیه دستگیری وسیع دانشجویان چپگرا و اقدامات سکوبگرانه خود، و برای جلوگیری و ممانعت از هرگونه اقدامات احتمالی اعتراضی دانشجویان در دانشگاه با انتشار این اطلاعیه ضمن تهدید دانشجویان سعی در آرام جلوه دادن وضعیت آشفته کنونی دانشگاه های کشور بویژه دانشگاه های تهران را داشته باشد.

برخی گزارشات و خبرها منتشر شده حاکی از آن است که علاوه بر اقدامات وزارت اطلاعات در دانشگاه ها طی روزهای اخیر، نیروهای بسیجی و تشکل های بسیج دانشجوئی نیز با سود جستن از شرایط امنیتی حاکم بر دانشگاه در چند روز گذشته با برپائی مراسم های ویژه ای و دعوت کردن از چهره های که همواره جنبش اصیل و مستقل دانشجوئی را مورد آماج حملات لفظی خود قرار داده اند، بیش از پیش در تلاشند تا روز دانشجو و مبارزات دانشجوئی را بنام خود قبضه کنند.
از این گونه مراسمات بسیج دانشجوئی در روزهای اخیر می توان به مراسم روزگذشته این تشکل بسیجی در دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد که در آن حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان طی سخنان غیر مستقیم به دستگیری دانشجویان چپگرا در روزها اخیر اشاره می کند و با کنایه می گوید"برخي اين روز را بهانه‌اي كرده‌اند تا با نظامي مقابله كنند كه در مقابل آمريكا ايستاده است .چپ‌هاي دنيا اتهام سلام و عليك با آمريكا را مثل يك فحش مي‌دانند، اما در اين جا چپ ما هم طرفدار آمريكاست و هم طرفدار نظام سرمايه‌داري آدام اسميتي است."
مدیر مسئول کیهان که تاکنون بارها دانشجویان مستقل و آزادی خواه را متهم به "براندازی"، "جاسوسی" و "تبلیغ علیه نظام" و حتی چهرهای فعال دانشجوئی را" ابزار دست بیگانگان" خوانده است، اینبار نیز در جمع دانشجویان بسیجی می گوید "جريان دانشجويي بايد بداند با چه چيزي مخالف است. صرف مخالفت كردن درست نيست. به نظر من هركس در هر موقعيتي و در هر مقامي اگر در مقابل نظام اسلامي بايستد در اردوگاه امپرياليسم است".
شریعتمداری درادامه خطاب به دانشجویان منتقد در دانشگاه ها می گوید" برخي افراد و دانشجويان منتقد جريان حاكم خود را اقليت مي‌خوانند که باید به آنها گفت: شما اكثريت هستيد؛ چرا كه نظام ما به تنهايي در برابر تمام قدرت‌هاي استكباري ايستاده است و حزب‌اللهي‌هايي كه در مقابل اين قدرت‌ها ايستاده‌اند تنها هستند."

حسین شریعتمداری در ادامه سخنرانی خود برای دانشجویان بسیجی با اشاره به فاز فرهنگی ناتو پس از جنگ سرد در سال 68 یاآوری می کند که "در سال 68 در اجلاس ناتو دو تن از مقامات كشورهاي غربي سخن از ورود ناتو به فاز فرهنگي پس از پايان جنگ سرد رانده بودند كه مقام معظم رهبري همزمان با آن بحث تهاجم فرهنگي را مطرح كردند. در آن زمان فردي به نام تيمرمن چهارلايه براي تحقق اين هدف ناتو مطرح كرد؛ اول دانشجويان و زنان، دوم رهبران گروه‌هاي اپوزيسيون و سومي هم "مورچه‌هاي كارگر" بود. ما اين فرمول را به وضوح در جامعه در تحركاتي كه رامين جهانبگلو و افرادي اين چنين داشتند، مي‌بينيم".

مدیر مسئول کیهان در بخشی دیگر از سخنان خود که در واقع ماهیت و موضوعیت جنبش دانشجوئی کشور را همواره به این شکل نشانه می گیرد و همیشه سعی داشته به بدترین شکل ممکن آن را تخریب کند، خواهان هوشیار دانشجویان در برابر برخی صداها می شود و اذعان می کند" من متاسفم كه اين را بگويم كه بعضي از آقايان و خواهران" مورچه‌ي كارگر" هستند. دانشجو نبايد زلف عدالت‌خواهي خود را با كساني گره بزند كه عدالت‌خواهي براي‌شان تنها وسيله است و از دانشجويان به عنوان ابزار استفاده مي‌كنند."
او در پایان سخنرانی خود برای دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی از عملکرد بعضی از انجمن های اسلامی دانشگاه ها نیز انتقاد می کند که آنان نیز بدون توجه به آرمان تشکیل این انجمن ها این تابلو را بلند کرده اند و بی اعتقاد به راه گذشتگان خود هستند.

هیچ نظری موجود نیست: