سه‌شنبه، آذر ۲۰، ۱۳۸۶

شاهرودی : از من کاری ساخته نیست

در حالی که صداهای اعتراضی در خارج از کشور و بویژه در ایتالیا و فرانسه برای لغو حکم اعدام "عدنان حسن پور" روزنامه نگار کرد محکوم به اعدام کماکان به گوش می رسد، در داخل کشور نیز عده ای از روزنامه نگاران و فعالان حوزه های مختلف در تلاشند تا به هر شکل ممکن مسئولان قضائی را متقاعد به لغو این حکم ناعادلانه کنند.
از تازه ترین اقدامات انجام شده برای لغو حکم اعدام "حسن پور" می توان به درخواست شماری از روزنامه نگاران، فعالان مدنی و سیاسی استان کردستان در داخل کشور اشاره نمود که اخیرا از یکی از روحانیون رده بالای اصلاح طلب خواسته بودند تا طی تماسی مستقیم با آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه خواهان لغو حکم اعدام این روزنامه نگار کرد شود.
آیت الله شاهرودی در جواب به این روحانی اصلاح طلب که نام او تاکنون فاش نشده است می گوید:" حکم اعدام عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار از کانالی غیر از قوه قضائیه صادر شده است و دستگاه قضائی هیچ نقشی در صدور حکم اعدام برای این دو تن نداشته است."
رئیس قوه قضائیه در ادامه برای لغو حکم اعدام حسن پور ابراز ناتوانی کرده و افزوده است:" من حتی اگر قول پیگیری این مساله را هم بدهم، در عمل نمی توانم نقشی داشته باشم."
عدنان حسن یور روزنامه نگار و عضو پیشین شورای نویسندگان هفته نامه توقیف شده کردی_فارسی" آسو" چاپ استان کردستان بوده که پازده ماه پیش به همراه هیوا بوتیمار فعال مدنی و عضو انجمن محیط زیست "کوه سبز" از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در منزل شخصی خود در شهرستان مریوان دستگیر و روانه زندان شد.
حسن یور و بوتیمار چهار ماه پیش و بعد از پشت سرنهادن بازجوئی ها و شکنجه های طاقت فرسا، به ادعای مسئولان امنیتی و قضائی به اتهامات وارده اعتراف کردند و در دادگاه انقلاب مریوان به اتهام محاربه به اعدام محکوم شدند.
بعد از اعلام صدور حکم اعدام آنان توسط دادگاه انقلاب مریوان، هر دو در اعتراض به این حکم اعلام کردند که تمام اعترافات تحت فشارها و شکنجه های جسمی و روحی از آنها گرفته شده است و دست به اعتصاب غذا 45 روزه زدند.
صدور حکم اعدام برای این دو فعال کرد واکنش ها اعتراضی فراوانی را در داخل و خارج کشور به همراه داشت که هنوز هم ادامه دارد.
اواخر مهرماه گذشته دیوان عالی کشور بعد از بررسی پرونده و احکام صادر برای این دوتن، حکم اعدام هیوا بوتیمار را نقض و حکم اعدام حسن پور را تاید کرد.
به گفته صالح نیک بخت یکی از وکلای این دو نفر دیوانی عالی کشور پس از تاید حکم اعدام حسن پور رونوشت حکم را در اختیار وی نگذاشته است تا وی به عنوان وکیل اول حسن پور به رای دیوانی عالی کشور، که قانونا حق اعتراض به رای دیوانی عالی را دارد، اعتراض کند.
بعد از این مساله بار دیگر اعتراضات جهانی سازمان ها و نهادهای حقوق بشری در اعتراض تاید حکم حسن پور توسط دیوان عالی کشوری از سرگرفته شد.
در همین راستا و به نشانه حمایت از حسن پور و بوتیمار سازمان اطلاع رسانی و امنیت خبرنگاران جهانی جایزه ویژه مطبوعات سال 2007 را به این دو فعال کرد زندانی اهدا کرد. این جایزه روز سی ام نوامبر در مراسمی در شهر " سی ینا " در ایالت توسکانی ایتالیا به لیلی حسن پور و هادی بوتیمار خواهر و برادران عدنان و هیوا به نیابت از آنها اعطا شد.
شایان ذکر است که چند روز قبل از برگزاری مراسم اهدای این جایزه، خیلیل بهرامیان به عنوان وکیل هیوا بوتیمار که قرار بود برای دریافت این جایزه به ایتالیا سفرکند، در فرودگاه بین المللی مهرآباد با ممانعت مسئولان فرودگاه روبرو شد و به وی اجازه خروج از کشور داده نشد.

هیچ نظری موجود نیست: