پنجشنبه، آبان ۲۱، ۱۳۸۸

تلاش محرمانه و ناموفق دولت برای نزدیکی به آمریکا


روز گذشته دومین پیام ویدئویی دبیرکل حزب اعتماد ملی از سوی سایت ها و خبرگزاری های هوادار جنبش سبز منتشر شد. مهدی کروبی در پیام کوتاه خود خطاب به ملت ایران با تشریح بخشی از اتفاقات پیش آمده در روز 13 آبان برای وی و رفتارهای خشن نیروهای دولتی با مردم معترض بوِیژه با زنان و دختران، ضمن زیر سوال بردن سیاست خارجی دولت احمدی نژاد تاکید کرد: اتخاذ سیاست های دوگانه در قبال امریکا حاکی از سردرگمی جمهوری اسلامی است. سیزده آبان از زبان کروبیمهدی کروبی دومین پیام ویدئویی خود را با تشریح بخشی از درگیری ها و حمله نیروهای دولتی به وی و همرانش در راهپیمایی 13 آبان، آغاز کرده و در این خصوص می گوید: يکی از حوادث بسيار مهمی که در کشور رخ داد بعد از انقلاب تسخير سفارت آمريکا بود، چه برای آنهايی مخالف بودند چه آنهايی که موافق بودند. و هر ساله هم حرکتی به اين مناسبت انجام ميشد. امسال با توجه به اوضاع و احوالی که در کشورهست، باز گروه های سياسی اعلام کردند، من هم اعلام کردم که می آيم به 7 تير و از 7 تير ميرويم به سمت سفارت، و بخصوص به جمعيت گفته بودم هرکجا شعار انحرافی داده بشود من آنجا توقف مي کنم که شعارهای انحرافی داده نشود و مردمی که مي خواهند شعار انحرافی بدهند از من جدا بشوند. ما تا نزديک 7 تير که آمديم، آنجا جلوی ما را گرفتند، نيروی پليس هم بود، بسيار هم خشن با مردم رفتار مي کرد. من يک مقدار توقف کردم، گفتم شايد تجديد نظر کنند، بنده به عنوان يک عضو کوچک به من بگويند شما بيا بگذر برو، ولی ديدم نه شدّت عمل بيشتر شد و حتی پاسداران و محافظينی که با من بودند را کتک زدند و 2 تای از آنها را مجروح کردند و گاز اشکاور هم زدند آن هم خيلی شديد و تند و اين موجب شد که جمعيت متفرق شد و حالت خفگی شديدی هم برای ما پيش آمد. دبیر کل حزب اعتماد ملی در ادامه پیام خود به برخود تند و زننده نیروهای دولتی با زنان و دختران شرکت کننده در راهپیمایی 13 آبان اشاره کرد و گفت: خشونت ها بخصوص نسبت به خانم ها بیشتر بود و این خیلی برای ما زشت و بد است. آن چه سوال است برای من این است که این کار برای چه شد. کاندیدای اصلاح طلب و معترض به نتیجه دهمین دور انتخابات ریاست جمهوری، با اشاره به این که امسال برخلاف روال سال های گذشته، نیروهای دولتی مانع رفتن مردم مقابل سفارت سابق امریکا شدند، بیان کرد: اين جمعيت می آمدند و دور سفارت جمع مي شدند، و حداکثر عده ای مرگ بر آمريکا مي گفتند، عده ای مرگ بر آمريکا نمي گفتند، يک مسئله معمولی ديگری مي گفتند، جمهوری اسلامی مي گفتند، امّا تلاش مي کرديم که شعار انحرافی ندهند. و آن چه که سوال مهم تر برای من است، سياست دوگانه جمهوری اسلاميست و دم خروس و قسم حضرت عباس است. سیاست های دوگانه، نشانه سردرگمیمهم ترین بخش پیام ویدئویی مهدی کروبی، در خصوص سیاست های دوگانه جمهوری اسلامی در قبال امریکا و تلاش های محمود احمدی نژاد برای برقراری رابطه با امریکا بود. کروبی صراحتا در پیام خود به مواردی اشاره دارد که محمود احمدی نژاد برای رابطه با ایالات متحده به آنها متوسل شده در حالی که امریکا تمایلی برای پاسخ دادن به احمدی نژاد از خود نشان نداده است. کروبی در این باره می گوید: جمهوری اسلامی تا چندی پيش مدام تلاش مي کرد که تغيير سياست بدهد، تبريک مي گفت، مکاتبه مي کرد، حتی آنها جواب نمي دادند، اما بازهم از ادامه مذاکره حرف به میان می آمد. دبیر کل حزب اعتماد ملی سپس به یک نمونه از مذاکرات محمود احمدی نژاد و هیات همراه او در سفر اخیر به نیویورک با یک هیات پنحاه نفره امریکایی متشکل از چهرهای سیاسی، نظریه پردازان، اقتصاد دانان و روزنامه نگاران، به اظهارات یک نماینده اصولگرای مجلس هشتم اشاره می کند که گفته: "يک جلسه اي بوده که حدود 50 نفر از شخصيت های مهم آمريکايی، از سياستمدار، دانشگاهی، روزنامه نگار، نظريه پرداز... همه حضور داشتند، و دو ساعت با حضور رئيس جمهور خودمان جلسه و بحث خوبی داشتيم." کروبی تاکید دارد: من به عنوان يک عنصر سياسی عرض ميکنم، اگر يک دهم چنين جلسه ای در زمان کل دولت های گذشته در اين 20 سال انجام مي شد قطعاً کفن پوشان بخصوص در قم و تهران و تبريز معرکه راه می نداختند، و حالا چگونه است اين چنين مذاکراتی مي شود هيچ اشکالی ندارد و روزنامه های زنجيره ای هم مانند کيهان هيچ بحثی نمي کنند. هشدار در مورد منافع ملی و اعتماد مردم مهدی کروبی در پایان دومین پیام ویدئویی خود با بیان این که" از یک سو شاهد افشای تلاش های پشت پرده دولت در ارج از کشور برای نزدیکی و برقراری رابطه با امریکا هستیم و از سویی دیگر در داخل نیز شاهد راه انداختن هیاهو و تبلیغات گسترده ضد امریکایی از سوی حامیان دولت هستیم"، نسبت به آینده منافع ملی ایران با اتخاذ چنین سیاست های دوگانه و غیرشفاف در قبال امریکا هشدار داد و تاکید کرد: من مي گويم منافع ملّت ايران يک چيزی نيست که دستخوش ما حکومتی ها باشد که هر روز بر يک تحليلی که اسرارش را هم مردم خبر ندارند و چيزی هم گفته نمي شود، و در يک جلسه بنشينند، 50 تا شخصيت مهم آمريکايی باشند، راجع به روابط دو طرف، افغانستان، مذاکرات هسته ای، مسايل نفت بحث بشود، و يک روز ديگر همه چيز را بهم بزنند. کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم می افزاید: من احساس مي کنم با اين سياست ها برای وضع مردم ما مشکل ايجاد خواهند کرد و معلوم مي شود که حکومت سردرگم است و نمي داند چکار مي کند. من اين را وظيفه خودم مي دانم که اعلام کنم و بگويم، ولو اين که عوارضی و سختی هم برای من داشته باشد، هيچ اشکالی برای من ندارد. اين دوگانگی اعتماد مردم را از بين مي برد و آن وقت فردا به گفتار ما مردم اعتماد نمي کنند، و حقشان هم هست نکنند. تلاش های پیدا و پنهان برای رابطه با امریکا بحث رابطه با امریکا، به ویژه بعد کودتای انتخاباتی، یکی از بحث های داغ و جنجالی بین محافل و گروه های سیاسی در داخل و خارج از کشور بوده است. طی ماه های اخیر بارها منتقدان محمود احمدی نژاد حتی در بین اصولگرایان به اقداماتی اشاره کرده اند که برخلاف سیاست های کلی جمهوری اسلامی در سیاست خاجی، در جهت ایجاد ارتباط مستقیم و انجام مزاکرات بر سر، مسائل مهمی نظیر برنامه هسته، وضعیت امنیتی کشورهای همسایه و تامین سوخت و انرژی بوده است. در همین ارتباط چند روز بعد از انتخابات 22 خرداد، نواری ویدیووی از محمد باقر قالیباف شهردار تهران منتشر شد که در جمع عده ای از محافظه کاران با انتقاد از سیاست خارجی دولت احمدی نژاد صراحتا می گفت: "شواهد و قرائن نشان می دهد که محمود احمدی نژاد بر خلاف ادعای خود، حقیرانه به دنبال رابطه با امریکاست." بعد از آن نیز چندین تن دیگر از چهره های برجسته سیاسی به مواردی، از رد و بدل کردن نامه های محرمانه با دولت اوباما گرفته تا انجام مذاکرات پی درپی هیات های درجه دو و سه در ژنو، اشاره کردند که همه این موارد با اصرار و تاکید محمود احمدی نژاد انجام گرفته بود. همزمان با تلاش های پیدا و پنهان دولت احمدی نژاد برای جلب نظر واشنگتن، که از بعد از روی کارآمدن باراک اوباما افزایش یافته اند، رسانه های دولتی حامی محمود احمدی نژاد همچنان رهبران اصلاحات و اعضای دولت سید محمد خاتمی را متهم به داشتن رابطه های پنهانی با آمریکایی ها می کنند و از سوی دیگر همین رسانه ها با انعکاس سخنان "ضدآمریکایی" هوادارن دولت سعی در سرپوش گذاشتن بر مواردی می نمایند که نشان از تلاش شدید احمدی نژاد برای برقراری رابطه مستقیم با امریکا دارند. در تازه ترین مورد، علی رضا پناهیان روحانی تندروی حامی احمدی نژاد و از نزدیکان مصباح یزدی، در سخنانی ضد امریکایی زمان فعلی برای مذاکره با امریکا را مناسب ندانست وگفت: مذاکره ایران با امریکا در شرایط فعلی، به امریکا جان تازه ای می بخشد. این روحانی افراطی سپس خواستار ادامه عملیات ذلیل کردن امریکا شد و گفت منافع ما در گروی ذلت نهایی امریکاست. به عقیده اصلاح طلبان، اظهارات متناقض نزدیکان احمدی نژاد که در سایت های دولتی منتشر می شود، علاوه بر این که ادعای کسانی چون کروبی در خصوص دوگانگی و سردرگمی در سیاست خارجی احمدی نژاد در قبال امریکا را اثبات می کند، می تواند موید این نکته نیز باشد که دولت فعلی حتی در صورت برگزاری مذاکرات علنی دو طرفه، توان دفاع از منافع ملی کشور در قبال امریکا را ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: