پنجشنبه، آبان ۲۱، ۱۳۸۸

دانشگاه در التهاب؛ کشور در بحران




با تداوم و گسترش بازداشت ها، تعقیب و تهدید دانشجویان فعال در اعتراضات دانشجوئی علیه دولت کودتا، دانشگاه های کشور روزهای ملتهبی را پشت سر می گذارند. این در شرایطی است که دامنه اعتراضات دانشجوئی، به ویژه بعد از بازداشت تعدادی از فعالان شناخته شده دانشجوئی قبل و بعد از 13 آبان، از دانشگاه های تهران به دانشگاه های شهرهای کوچک و بزرگ رسیده است. در همین ارتباط روز گذشته سازمان دانش آموختگان ایران که هم اکنون هشت تن از اعضای اصلی آن در بازداشت بسر می برند، با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن دستگیری خودسرانه اعضای این سازمان و تشریح وضعیت بحرانی حاکم بر کشور تاکید کرد: این سازمان با تمام توان خود در مقابل دولت کودتا خواهد ایستاد.

سازمان دانش آموختگان و وضعیت کنونی
در بخشی از بیانیه سازمان دانش آموختگان آمده است: دستگیری دو تن از اعضای شورای مرکزی و چند تن از اعضای شعب و سابق سازمان ادوار تحکیم وحدت در روز ۱۲ آبان ماه سال جاری باز هم برگ سیاهی را به دفتر روسیاهی های دولت کودتا افزود. به راستی چه چیز جز سردرگمی و تشویش باعث می شود در زمانی که بیش از هر چیز به آرامش نیازمندند، بیش از هر کس به رادیکالیزه کردن فضا می پردازند. به راستی دست اندرکاران دولت کودتا به دنبال چه هدفی هستند؟ آیا واقعیت را نمی بینند؟ آیا جز اینست که در این چند ماهه پس از انتخابات هر چه بر حجم سرکوبها، دستگیری ها، خشونت ها و اعمال غیر انسانی افزوده شده، علاوه بر کم نشدن کمیت معترضین و قاطع تر شدن مردم بر راهی که برگزیده اند، کیفیت خواست ها بنیادی تر و رادیکال تر شده است؟
سازمان دانش آموختگان، که هم اکنون پنج ماه از بازداشت احمد زیدآبادی دبیرکل و عبدالله مومنی سخنگویش می گذرد، با محکوم کردن دستگیری شش تن از اعضای شورای مرکزی این سازمان، بر ادامه حمایت و پشتیبانی این سازمان از جنبش سبز و رهبران آن تاکید کرده و آورده است: امروز دیگر اینان باید به خوبی دریافته باشند که جنبش اعتراضی سبز مردم ایران نه سازمان دهی مرکزی دارد و نه گروه و شخص یا اشخاصی آنرا به پیش می برند. اگر حتی هتاکان اجیر شده در روز ۱٣ آبان به هتک حرمت شیخ شجاع اصلاحات [آنکه مناعت طبعش سر بر آستان کروبیان می ساید] بپردازند و اگر گاردهای حکومتی از حضور میر حسین موسوی در بین مردمان جلوگیری کنند و آن مرد بزرگ را عملاً محصور نمایند و فعالان سیاسی را ناجوانمردانه مورد ضرب و شتم قرار دهند، اما تلنبار سالها تجربه ی شکست و پیروزی ها، هر یک از این مردم را رهبرانی پیشرو ساخته است که عنداللزوم تصمیمات جدید می گیرند، شعارهای نو می سازند و در هر لحظه، خویش را با شرایط نامساعد اینروزها منطبق می سازند و برای زهرهای هر روزه اش پادزهرهایی شهد آلود می سازند. این مردم بالغ شده اند و دیگر رفتار کودکانه از آنان خواستن امری بعید به نظر می رسد

هشدار نسبت به تداوم بازداشت اسرا
این بیانیه در پایان نسبت به تداوم بازداشت اعضای دربند این سازمان و سایر اسرای جنبش سبز هشدار داده و با تاکید بر اینکه این سازمان با تمام توان و قدرت خود در مقابل زیاده خواهی و خودکامگی کودچیان خواهد ایستاد، چنین می نویسد: چنانچه بارها عنوان نموده امروز هم اعلام می دارد که بر مسند نشستگان جمهوری اسلامی و غصب کنندگان انقلاب، باید بدانند راهی جز گردن نهادن به خواست های صد در صد قانونی مردم ندارند و با این حرکات و این اعمال فشارها تنها چیزی که میسر نخواهد شد خاموشی فرزندان صدیق این آب و خاک است چرا که اگر پرچمی از دست سربازی بیفتد قطعا سربازی از بی شمار سربازان سبز خواهد بود که آنرا دوباره بر پا خواهد نمود. پس بهتر است آنان که عقلای قوم حاکم محسوب می شوند در اولین گامها با آزادی همه زندانیان بی گناه سیاسی و از جمله دبیر کل [احمد زید آبادی]، سخنگو[عبدالله مومنی] و اعضای تازه در بند شده و بی گناه سازمان ادوار تحکیم وهمچنین گردن نهادن به خواست مشروع و قانونی مردم مبنی بر حق حاکمیت ملی، بحران حاصل از بی خردی را به طوفانی هولناک برای خویش بدل نسازند.

تماس تلفنی دو تن از بازداشت شدگان
در ارتباط با سرنوشت و وضعیت بازداشت شدگان اخیر سازمان دانش آموختگان، بنابر خبرهایی که در وب سایت همین سازمان منتشر شده، حجت شریفی و سید کوهزاد اسماعیلی مسئول شعبه گیلان این سازمان طی یک تماس تلفنی با خانواده های خود، اطلاع داده اند که در اختیار نیروهای امنیتی هستند. حجت شریفی روز سیزده آبان همراه با همسرش نفیسه زارع کهن، دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شدند. این عضو سازمان دانش آموختگان در تماس تلفنی با خانواده اش از محل نگهداری خود اظهار بی اطلاعی کرده است؛ این در حالی ست که هنوز از سرنوشت و وضعیت همسر او هیچ خبری در دست نیست.
اما سید کوهزاد اسماعیلی طی تماس تلفنی کوتاهی با برادر خود اطلاع داده که در بازداشت اداره اطلاعات استان گیلان است و تحت بازجوئی قرار دارد و به اتهام نشر اکاذیب برایش قرار بازداشت بیست روزه صادر شده است. گفتنی ست به رغم تلاش و پیگیری های خانواده ها، هیچ خبری در خصوص سرنوشت سایر اعضای بازداشت شده این سازمان کسب نشده است.
دستگیری هشت تن از اعضای سازمان دانش آموختگان علاوه بر اینکه با اعتراض گروها و تشکل های دانشجویی و حقوق بشری در داخل کشور روبرو شد، واکنش اعتراضی فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و همچنین سازمان جهانی مبارزه با شکنجه را نیز در پی داشت. این دو سازمانی بین المللی نسبت به سرنوشت اعضای دربند سازمان دانش اموختگان ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی هرچه سریع تر و بی قید شرط آنها شده اند.

ادامه اعتراضات و تهدید دانشجویان
به دنبال حضور بی سابقه دانشجویان دانشگاه های تهران در راهپیمایی 13 آبان و همراهی با جنبش سبز و به دنبال آن موج دستگیری های گسترده دانشجویان، به ویژه در تهران، اصفهان و شیراز، طی چند روز گذشته اعتراضات خودجوش و تجمعات مسالمت آمیز در دانشگاه های آزاد و دولتی در چندین شهر بزرگ کشور ادامه یافته است. در تهران دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر دست به اعتصاب غذا زدند. در دانشگاه صنعتی شریف چندین تجمع در حمایت از فعالان دانشجویی بازداشت شده در سیزده آبان برگزار شد. دانشگاه آزاد واحد شرق تهران نیز به تجمعات و اعتراضات دانشجویان واحدمرکز، غرب و جنوب تهران پیوست.
در تبریز دانشجویان دانشگاه آزاد و سهند تجمعات مسالمت آمیز و جداگانه ای در حمایت از اعضای بازداشت شده سازمان دانش آموختگان برگزار کردند. در دانشگاه اصفهان نیز اوضاع متشنج بوده و تدابیر شدید امنیتی مانع از برگزاری تجمع دانشجویان معترض به وضعیت حاکم بر این دانشگاه به دنبال درگیری های روز سیزده آبان نشده است؛ دانشجویان دانشگاه گیلان نیز با وجود تهدیدها و بازداشت چند تن، روز گذشته تجمعی با حضور بیش از 1000 تن برگزار کردند. دانشجویان دانشگاه های شیراز و اهواز نیز با صدور بیانیه های جداگانه ای بازداشت اعضای سازمان دانش آموختگان را محکوم کردند.
با گسترش اعتراضات دانشجوئی، به وِیژه بعد از سیزده آبان، نیروهای امنیتی و بسیجی روزبروز فضا را برای دانشجویان معترض امنیتی تر می کنند. در همین راستا شورای انضباطی دانشجویان با ارسال نامه های محرمانه اقدام به تهدید دانشجویان کرده است. همچنین در یك ماه گذشته بسیاری از دانشجویان ساكن خوابگاه های دانشگاه تهران نامه هایی با مهر فوری و محرمانه از سوی شورای انضباطی دانشجویان این دانشگاه دریافت كرده اند كه بر مبنای آن اجازه استفاده از خوابگاه را ندارند.
به نوشته روزنامه اعتماد، در این نامه ها آمده است:به استناد تبصره 2 ماده 7 آیین نامه انضباطی دانشجویان و نظر به دریافت گزارش های موثق، تا زمان رسیدگی به تخلفات منتسب به جنابعالی در شورای انضباطی دانشگاه، از تاریخ دریافت ابلاغ فوق تا اطلاع ثانوی از ورود به محیط خوابگاه محروم می شوید.
دانشجویان ساکن خوابگاه ها که طی یک هفته اخیر در تجمعات مسالمت آمیز شرکت کرده اند به دنبال این تهدیدات مجبور به ترک دانشگاه و منازل خود شده اند.

هیچ نظری موجود نیست: