پنجشنبه، آبان ۲۱، ۱۳۸۸

امروز همه برای آزادی بیان به پا خاسته اند




دفتر تحکیم وحدت روز گذشته به مناسب 18 آبان، روز "آزادی بیان" با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به وضعیت بحرانی کشور در پی حوادث بعد از کودتای 22 خرداد، از گروه ها، اشخاص و کنشگران فعال در حوزه های مختلف که در نهادینه کردن آزادی بیان نقشی تاثیرگذار داشته اند قدردانی کرد. دفتر تحکیم در این بیانیه از نقش و موضعگیری آیات عظام منتظری، صانعی و بیات و همچنین موسوی و کروبی، قدردانی کرده است.
اتحادیه انجمن های اسلامی دانشگاه های کشوربیانیه خود را چنین آغاز کرده است: امسال 18 آبان، که مصادف با صدور حکم ننگین اعدام برای دكتر هاشم آقاجری است و نام روز آزادی بیان بر آن نهاده شده است، در حالی فرا می رسد که دیگر صحبت از اعدام یک فرد و اعتراض به آن نیست بلکه این بار ملتی در اعتراض به فجایعی که در چند ماه گذشته روی داده است به اعتراض برخاسته اند و با تمام کشتارها، تهدیدها و در بند کشیدن ها هنوز از پای ننشسته اند.امسال در حالی به روز آزادی بیان می رسیم که دیگر تقدیر از یک نفر یا یک گروه و جمعیت به واسطه تلاش در راه آزادی بیان منعکس کننده تمام واقعیت نيست.به راستی در حالی که حداقل چهار هزار نفر به خاطر اعتراض به نتایج انتخابات به زندان می افتند چه کسی می تواند سمبل تلاش در راه آزادی باشد؟ با این وجود به رسم سال گذشته و پس از بررسي هاي فراوان و واكاوي حوادث يك سال گذشته دفتر تحکیم وحدت اعلام می دارد که نظر به حوادث و وقایع یک سال گذشته به خصوص حوادث پس از انتخابات و تلاش های فراگیر گروه های مختلف در راه نهادینه سازی آزادی بیان به رسم احترام به تلاش های مردان و زنان این مرز و بوم به یادی از کنش گران و تلاش گران راه آزادی در بخش های مختلف اکتفا می نماییم.

قدردانی از اساتید و هنرمندان سبز
دفتر تحکیم وحدت دانشجویی در ادامه این بیانیه قدردانی از کنشگران حوزه های مختلف را با تقدیر از چند تن از اساتید برجسته دانشگاه های تهران که هم اکنون به خاطر دفاع از حق انتخاب آزاد و اعتراض به کودتای 22 خرداد در اسارت بسر می برند آغاز کرده و نوشته است: بر خود لازم می دانیم از تلاش ها و زحمات ده ها نفر از اساتید محترمی که به واسطه تلاش های آزادی خواهانه خود پس از انتخابات بازداشت شدند تشکر کنیم. در این میان از دکتر محسن میردامادی، عبدالله رمضان زاده و داوود سلیمانی، اساتید محترم دانشگاه تهران، که همچنان در زندان به سر می برند یاد می کنیم.
دفتر تحکیم در بخش نویسندگان و هنرمندان، ضمن تقدیر از کلیه نویسندگان و هنرمندانی که "در راه آزادی بیان و بسط فرهنگ و هنر منتقدانه تلاش می نمایند" از محمد رضاشجریان، فاطمه معتمد آریا و جعفر پناهی سپاسگزاری کرده است.

اهالی مطبوعات و فعالین حقوق بشر
دفتر تحکیم وحدت در بخش دیگری از بیانیه خود از زحمات روزنامه نگاران و بلاگرهای حامی جنبش سبز و همچنین فعالان و نهادهای حقوق بشری، به ویژه چهره هایی که طی ماه های اخیر بازداشت شده و در اسارت بسر می برند، قدردانی به عمل آورده و نوشته است: در بخش فعالین عرصه اطلاع رسانی ضمن تشکر از کلیه روزنامه نگاران و وبلاگ نویسانی که برای بسط آزادی بیان و دفاع از حقوق شهروندی تلاش می نمایند و با یادی از ده ها نشریه، هفته نامه و ماهنامه که به دلیل فعالیت های آزادیخواهانه شان توقیف شده اند وظیفه خود می دانیم یادی کنیم از بیش از 100 روزنامه نگاری که در ماه های اخیر دستگیر شده اند و تعداد زیادی از آن ها از جمله دکتر احمد زیدآبادی، بهمن احمدی امویی، سعید لیلاز همچنان پس از چندین ماه در زندان به سر می برند.

تقدیر از دانشجویان و فعالان سیاسی و مدنی
بزرگ ترین تشکل دانشجویی کشور اما در بخش دیگری از این بیانیه، ضمن تشکر و تقدیر از هزاران دانشجوی فعال در حوزه های مدنی، صنفی و سیاسی، و همچنین چهره های برجسته احزاب و گروه های سیاسی، از شمار کثیری از فعالان دانشجوئی و سیاسی که در راه آزادی بیان و به جرم ابراز عقیده متحمل زندان شده و یا هم اکنون در زندان اوین در جمع اسرای جنبش سبز هستند، یاد کرده و آورده است: وظیفه خود می دانیم یادی نماییم از تلاش های هزاران دانشجو که در دانشگاه های مختلف کشور به جرم ابراز عقیده و دفاع از آزادی های آکادمیک، دموکراسی و حقوق بشر با بازداشت و انواع محرومیت های تحصیلی و رفاهی رو به رو شده اند و همچنین یادی نماییم از دانشجویان در بند مجید دری، ضیاء نبوی، پیمان عارف و.... همچنین بر خود واجب می دانیم یاد شهدای دانشجو که در حوادث پس از انتخابات در کنار دیگر هموطنانمان آزادیخواه مان مظلومانه به تیر کین بدخواهان گرفتار آمده اند گرامی بداریم.در میان فعالین سیاسی و مدنی ضمن تقدیر از کلیه کسانی که در سال های اخیر با سخنرانی ها، مقالات و اعلام مواضع خود حامی آزادی بیان بوده اند وظیفه خود می دانیم یادی نماییم از اعضای نهضت آزادی، سازمان مجاهدین انقلاب، کارگزاران سازندگی، مجمع روحانیون مبارز و... به ویژه بیش از 30 عضو جبهه مشارکت و 5 عضو سازمان دانش آموختگان ایران [ادوار دفتر تحکیم وحدت]که تعدادی از آن ها، از جمله آقایان احمد زیدآبادی، محسن صفایی فراهانی، مصطفی تاج زاده، عبدالله مومنی و... مدتهاست در زندان به سر می برند.
در میان فعالین جنبش های مدنی وظیفه خود می دانیم یادی نماییم از فعایت های خیل کثیری از فعالین جنبش زنان، معلمان (آقای جعفر ابراهیمی)، کارگران و اقوام (آقای سعید متین پور) که در در طول یک سال اخیر بسیاری از آن ها به زندان افتادند وهمچنان از تلاش های خود فرو گذار نکرده اند.

تقدیر ویژه
دفتر تحکیم دانشجویی کشور در پایان این بیانیه با اشاره به مواضع و دیدگاه های شجاعانه آیات عظام منتظری، صانعی و بیات و تحسین تلاش های موسوی و کروبی در استیفای حقوق ملت، از هزاران زن و مرد و فعالان بی نام نشانی تقدیر کرده است که "طی ماه های اخیر علیه حاکمیت کودتایی به اعتراض" برخاسته اند: در نهایت با عنایت به مواضع روشنگرانه و شجاعانه آیات عظام منتظری، صانعی و بیات و همچنین آقای مهدی کروبی و مهندس میرحسین موسوی که در حوادث پس از انتخابات به حق سکوت ننمودند و همه سختی ها را به جان خریدند بایستی تقدیر و تشکر ویژه ای از هزاران زن و مرد این مرز و بوم که در اعتراض به فجایعی که در چند ما گذشته روی داده است به اعتراض برخاسته اند و با وجود تمامی تهدیدها، بازداشت ها و داغ و درفش ها هنوز از پای ننشسته اند، بنماییم. انسان های بی نام و نشانی که اگر دستگیر، محاکمه و شهید شوند کمتر نامی از آن ها به گوش می رسد و آن هنگام که به زندان می افتند خانوادهایشان نگران و بی سر پناه و بدون حامی مي مانند. اما با این وجود دلیرانه بارها به میدان آمده اند و در راه بسط آزادی بیان کوشیده اند.
از دیگرفعالینی که مورد تقدیر دفتر تحکیم قرار گرفته اند می توان به نویسندگانی چون عماد باقی، و وکلایی چون محمد مصطفایی، محمد علی دادخواه و...اشاره کرد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام

نيك بينديشيد: در نزد مركزنشينان، آذري‌ها مشكل اصيل بودن دارند يعني كه ايراني نيستند! كردها تجزيه‌طلب‌اند يعني كه خود را ايراني نمي دانند. اين پارادوكس شگفت به چه معناست؟! از يك سو عده‌اي را ايراني نمي داني و به خارج از ايران‌ات پرت مي كني، يعني كه آذري‌ها همان به كه از ايران جدا شوند و از ديگر سو له‌له تجزيه شدن ايران با انگ زدن بر همه كردها را بر سينه مي زني؟! نه اين و نه آن يا مار باش و بگز يا ماهي باش زندگي كن!

http://www.ghairan.blogfa.com

آرش سیگارچی گفت...

سلام جوان. شماره ای ، تماسی به من بدهید ، کارتان دارم.
ارادت
آرش