چهارشنبه، خرداد ۲۹، ۱۳۸۷

نگاهی به برخوردهای امنیتی و قضائی در هفته گذشته با فعالان سیاسی و مدنی در کردستان

در چند روز گذشته در مناطق کردنشین کشور نیروهای امنیتی دست کم دو فعال فرهنگی را دستگیر کرده اند. وهمزمان برای سه فعال سیاسی و یک فعال مدنی نیز از سوی دادگاه انقلاب حکم صادر شده است. یکی از سه فعال سیاسی محکوم شده جلال جلالی زاده نماینده سابق مجلش شورای اسلامی می باشد که از سوی در داگاهی در استان گلستان به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.
براساس اخبار منتشر شده در خصوص تازه ترین برخوردهای انجام شده با فعالان حوزه های مختلف در مناطق کردنشین کشور، نیروهای امنیتی در اقدامی خودسرانه روز یکشنبه، "حسن سرداری" فعال فرهنگی و پژوهشگر اهل کرمانشاه را در شهرستان نقده دستگر وبه زندان مرکزی ارومیه انتقال داده اند. منبع خبری " موکریان" با انتشار این خبر و با بیان اینکه این فعال فرهنگی دارای تحقیقاتی در زمینه های اسطوره شناسی، فرهنگ و ادبیات کردی می باشد، از علت و یا علل دستگیری وی اظهار بی اطلاعی کرده است.
همین منبع خبری، در خبری جداگانه از دستگیری یک فرهنگی بازنشسته مهابادی به نام "خسرو یوسفی" به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف جمهوری اسلامی، طی روزهای اخیر خبر داده است.
از سوئی دیگر همزمان با دستگیری این دو فعال فرهنگی در نقده و مهاباد، در استان کردستان نیز دادگاه انقلاب سنندج "زاهد محمدزاده" فعال مدنی اهل قروه را که دو ماه پیش در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به سنندج انتقال داده شده بود را به شش ماه حبس محکوم کرده است. دادگاه انقلاب اتهام این فعال مدنی را "تبلیغ علیه نظام از طریق فعالیت های مدنی" عنوان کرده است.
"ساعد بنفشی" فعال سیاسی سنندجی دومین متهمی بوده که طی روزهای گذشته از سوی دادگاه انقلاب سنندج محاکمه و به" اتهام همکاری و ارتباط با یکی از گروه های مخالف جمهوری اسلامی" به 18 ماه حبس محکوم شده است.
برخی دیگر خبرهای منتشر شده در مورد آخرین برخوردهای قضائی صورت گرفته با فعالان سیاسی کرد حاکی از آن است که دادگاه انقلاب سنندج همچنین یک شهروند کامیارانی به نام "پاسر پرویزی" را نیز به اتهام انجام فعالیت های سیاسی و همکاری با یکی از احزاب مخالف جمهوری اسلامی مجرم شناخته و در دادگاه بدوی به پنج سال حبس محکوم کرده است. حکم صادر شده برای نامبرده در دادگاه تجدید نظر به دو سال و نیم کاهش یافته است. یاسر پرویزی نیز سه ماه پیش از سوی نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در کامیاران دستگیر و سپس به زندان مرکزی سنندج انتقال داده شده بود.
ساعد بنفشی و زاهد محمد زاده در زندان عمومی سننج هم اکنون دوران محکومیت خود را سپری می کنند. اما یاسر پرویزی کماکان در بند ویژه اطلاعات سپاه و زیر نظر مامورین اطلاعات نگهداری می شود.
اما از سوئی دیگر طی روزهای اخیر خبر محکومیت دکتر جلال جلالی زداده نماینده سابق مردم سنندج،کامیاران و دیواندره در مجلس ششم به اتهام ایراد یک سخنرانی در مورد انتخابات تهمین دوره ریاست جمهوری و همچنین دفاع از حقوق اقلیت های قومی و مذهبی در سال 84 در یکی از شهرهای کوچک سننی نشین در استان گلستان با گذشت حدود سه سال از آن سخنرانی تا حدی تعجب برانگیز بود که بر خلاف تصور بازتاب و واکنش چندانی همراه نداشت.
روز شنبه هفته جاری دادگاه انقلاب شهرستان سننی نشین" آق قلا" در شمال کشور، جلال جلالی زاده فعال سیاسی و استاد دانشگاه تهران را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد. جلالی زاده در واکنش به این حکم با اشاره به سخنرانی خود در این شهر به خبرگزاری بورژهه لات می گوید: من در شهر ستان اق قلا در مورد انتخابات رئیس جمهوری و در مورد حقوق اقلیت های ایران و همچنین تقسیم قدرت صحبت کردم و توضیح دادم که چگونه بر اقلیت های ایران ظلم شده است و یادآوری کردم که ما سننی ها به کسانی رای خواهیم داد که سابقه درخشانی داشته باشند. و در بخش دیگری از صحبت هایم هم در مورد حقوق بشر، آزادی بیان و مشارکت اقلیت ها در حوزه های بالای اداره کشور صحبت کردم و اشاره کرده که چرا کسانی را به دفاع از حقوق خود می پردازند ضد انقلاب خوانده می شوند."
جلالی زداده همچنین صدور حکم یک سال حبس تعزیری برای خود را یک حکم شعار گونه و غیر قانونی خوانده است.

هیچ نظری موجود نیست: