چهارشنبه، خرداد ۲۹، ۱۳۸۷

نگرانی در خصوص وضعیت وخیم و یک فعال مدنی و یک فعال دانشجوئی در اوین

"فرهاد حاج میرزائی" فعال مدنی سنندجی که شش ماه پیش در سنندج دستگیر شد. وی اکنون در یند 209 زندان اوین توان راه رفتن را از دست داده است و خانواده اش در اولین و آخرین باری که باوی ملاقات داشته اند می گویند: آثار شکنجه های جسمی بر بدن فرزندشان کاملن هویدا است و او دیگر نمی تواند کارهای شخصی خود را انجام دهد. از سوئی دیگر"کمیته دانشجوئی گزارشگران حقوق بشر" نیز با انتشار گزارشی از وضعیت وخیم جسمانی "ارژنگ داوودی" فعال دانشجوئی، نسبت به بی توجهی مسئولان زندان به وضعیت نگران کننده وی هشدار داده اند.
وضعیت نگران کننده این دو فعال در حالی از سوی منابع مختلف حقوق بشری گزارش می شود که طی روزهای اخیر، در یک سکوت خبری یکی از فعالان قومی آذربایجان به نام "فرهاد محسنی" در زندان اطلاعات تبریز زیر فشارها و شکنجه های طاقت فرسا جان داد. مسئولان زندان تبریز علت مرگ این جوان بیت و پنج ساله را خودکشی اعلام کرده اند.
شش ماه از بازداشت خودسرانه فرهاد حاج میرزائی فعال مدنی سنندجی توسط لباس شخصی ها می گذرد. در طول این شش ماه نه تنها به وضعیت و پرونده این فعال مدنی هیچ گونه رسیدگی نشده است، بلکه نیروهای اطلاعات سه ماه وی را در سلول انفرادی زیر سخت ترین فشارها و شکنجه قرار داده اند به گونه ای که با توجه به بی توجهی مسئولان زندان اوین نسبت به وضعیت وخیم جسمی وی، نگرانی ها پیرامون سرنوشت این فعال مدنی افزایش یافته است.
روز گذشته "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" با انتشار گزارشی در خصوص وضعیت وخیم جسمی و همچنین برخوردهای انجام گرفته با وی وخانواده اش در خصوص دستگیری و همچنین شرایط پشت سرگذاشته وی در بند 209 می نویسد:"فرهاد حاج میرزائی یک فعال مدنی سنندجی بیش از شش ماه است که در بند 209 زندان اوین بسر می برد. او در 28 دی ماه در یکی از خیابانهای سنندج توسط مامورین وزارت اطلاعات ربوده شد و به اداره اطلاعات سنندج منتقل گردید. ماموران وی را پس از 24 ساعت شکنجه های جسمی و روحی به بند 209 اوین منتقل کردند. آقای حاج میرزائی در رابطه با موج دستگیریهای دانشجویان 16 آذر دستگیر شده است.او بیش از 3 ماه در سلولهای انفرادی بند 209 اوین بسر برد و درطی این مدت بصورت وحشیانه ای تحت شکنجه قرار گرفت. در اثر این شکنجه ها پاهای او دچار آسیب جدی شده بود و قادر به راه رفتن نبود و کارهای شخصی خود را با کمک دیگران انجام می دهد."این گزارش در ادامه با تشریح جزئیات بیشتر از وضعیت نگران کننده وی آورده است:"حاج میرزائی در اعتراض به شکنجه های وحشیانه و رفتارهای غیر انسانی به مدت 8 روز در اعتصاب غذا بسر برده بود. و بازجویان وزارت اطلاعات در طی مدت اعتصاب غذا فشارها و و شکنجه ها را بر او شدت داده بودند. پس از دستگیری فرهاد مامورین وزارت اطلاعات سنندج به منزل آنها یورش بردند و پدر سالخورده او که 70 سال سن دارد در مقابل دیدگان فرزندانش مورد ضرب و شتم قرار دادند، و سپس او را به زندان اطلاعات سنندج منتقل کردندو به مدت 48 ساعت زندانی کردند. پدر فرهاد در طی این مدت مورد ضرب و شتم بازجویان وزارت اطلاعات قرار داشت. مامورین وزارت اطلاعات همچنین مقداری از وسائل این خانواده را با خود بردند." در بخش پایانی این گزارش با اشاره به اینکه این فعال مدنی در داخل زندان با صندلی چرخدار جابجا می شود، در خصوص پیگیری های خانواده وی آمده است:" خانواده حاج میرزائی از زمان ربودن فرهاد برای آاگاهی یافتن از وضعیت و شرایط فرزندشان به مراکز مختلف مراجعه کردن ولی آنها از محل بازداشت فرهاد اظهار بی اطلاعی می کردند . پس از 3 ماه بازداشت فرهاد طی تماس کوتاهی به خانواده اش اطلاع داد که در بند 209 اوین زندانی است.خانواده فرهاد با پیگیریهای مستمر و مراجعه به دادگاه انقلاب و بند 209 موفق به گرفتن ملاقات کوتاه کابینی در حضور مامورین وزارت اطلاعات شد. فرهاد در حالی که بر روی صندلی چرخدار قرار داشت و آثار شکنجه هنوز بر چهرۀ او آشکار بود و وزن او تا حد زیادی کاهش یافته بودتوانست برای مدت کوتاهی با خانواده اش ملاقات کند. از سوئی دیگر و در گزارشی مشابه " کمیته دانشجوئی گزارشگران حقوق بشر" هشدار داده اند که جان "ارژنگ داوودی" فعال دانشجوئی در مخاطره جدی است. در این گزارش نیز آمده است که در شرایطی که این فعال دانشجوئی شصتمین روز اعتصاب غذای خود را پشت سر می گذارد، دارای شرایط خطرناک جسمانی است و بیم آن می رود که بی توجهی مسئولان زندان نسبت به وضعیت او، موجب خطرات جدی برای جان وی شود.
در این گزارش همچنین به نقل از نازنین داوودی، همسر این دانشجوی دربند آمده است":همسرم را با ویلچر به سالن ملاقات آوردند، در حالی که به سختی قادر به حرف زدن بود."
در ادامه گزارش "کمیته دانشجوئی گزارشگران حقوق بشر" در خصوص وضعیت کلی این فعال دانشجوئی همچنین اشاره شده است:" با وجود شرایط جسمانی خطرناک ارژنگ داوودی در زندان، تاکنون هیچگونه واکنشی از سوی دستگاه قضائی و مسئولان زندان نسبت به شرایط او صورت نگرفته است، این در حالی است که پرونده مرگ مشکوک اکبر محمدی زندانی کوی داشنگاه که در دهمین روز اعتصاب غذایش در زندان اوین جان باخت همچنان در دادسرای عمومی تهران مفتوح است. سازمان زندان ها دلیل مرگ اکبر محمدی را سکته قلبی اعلام کرد و خبر مربوط به اعتصاب غذای او را رد نمود. "
در ادامه این گزارش با اشاره به اتهاماتی که منجر به محکومیت پانزده ساله این فعال دانشجوئی شده است، آمده است:" ارژنگ داوودی هم اکنون پنجمین سال محکومیت خود را پشت سر می گذراند، او در طی این مدت 5 با به زندان های مختلف از جمله اوین، رجائی شهر و زندان بندر عباس انتقال یافت و در آخرین مورد نیز پس از گذشت 10 روز از آغاز اعتصاب غذایش، از زندان اوین به زندان رجائی شهر منتقل شد و هدف از اعتصاب غذای خود را عدم توجه به خواسته های قانونی خود در چند مورد مختلف عنوان کرده بود.کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر در پایان گزارش خود با ابراز نگرانی شدید خود نسبت به سلامتی ارژنگ داوودی، خواهان رسیدگی مسئولان قضائی و سازمان زندان ها نسبت به وضعیت وخیم این زندانی شده است و خاطرنشان کرده است:" از انجا که مسئولیت جان و سلامتی زندانی در دوران اسارت، برعهدی مسئولان زندان است، در صورت بروز هرگونه اتفاقی برای این زندانی سیاسی، مسئولیت مستقیم آن با دستگاه قضائی و سازمان زندان ها خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: