دوشنبه، مهر ۰۲، ۱۳۸۶

بازرگان يا از فرماندهان سپاه؟

گزارش امروز من در روزآنلاین

راس ساعت چهار و سي دقيقه صبح روز پنج شنبه نيروهاي آمريکائي در هتل پالاس سليمانيه در شمال عراق، چند تن ازاعضاي يک هيات بازرگاني ايران را که به دعوت رسمي مقامات بازرگاني اقليم کردستان وارد شمال عراق شده بودند دستگير و به مکان نامعلومي منتقل کردند. اين دومين اقدام مهم نيروهاي آمريکائي عليه تبعه هاي ايراني در اقليم کردستان است؛ به همين علت مقامات ايراني اين بار علاوه بر واکنش تند نسبت به آن، حکومت اقليم کردستان را تهديد به بستن مرزهاي خود کرده اند.
هر چند منابع خبري در شمال عراق تعداد دستگير شدگان روز پنج شنبه در سليمانيه را 12 نفر اعلام کرده اند، اما مقامات محلي در اظهارت خود پيرامون اين حادثه تنها به دستگيري دو نفر اشاره دارند و تنها به ذکر نام يکي از اين دو نفر اکتفا مي کنند. يک مقام مسئول کرد در اين مورد مي گويد: "نيروهاي آمريکائي بدون هماهنگي با نهادهاي امنيتي حکومت اقليم کردستان دست به چنين اقدامي زده اند. اين هيات به دعوت رسمي مقامات بازرگاني اقليم کردستان از استان کرمانشاه به اينجا آمده بودند و دستگيري اعضاي اين هيات کاملا غير قانوني است." وي در ادامه مي افزايد: "آقاي فرهادي، معاون عقيدتي ـ سياسي استاندار کرمانشاه يکي از دستگير شدگان است که عدم آزادي او مي تواند به مناسبات اقتصادي و بازرگاني حکومت اقليم با جمهوري اسلامي صدمه بزند که در اين صورت بازارهاي کردستان عراق با افت اقتصادي روبرو خواهند شد."
اما يک روز بعد مقامات رسمي اقليم کردستان و مقامات ايراني در اظهارات متفاوت خود در خصوص اين مساله تنها به دستگيري بازرگاني اشاره کردند که هيات بازرگاني استان کرمانشاه را در اين سفر همراهي مي کرده است. در همين حال رئيس اتاق بازرگاني اقليم کردستان هم اعلام کرد دستگير شدگان هتل پالاس جزو هياتي نبوده اند که وي با آنها در زمينه هاي بازرگاني ملاقات و مذاکره داشته است.
از سوي ديگر مقامات جمهوري اسلامي در اظهارات خود در چند روز گذشته ضمن اينکه تنها به دستگيري يک نفر به نام "فرهادي" اشاره مي کنند، بر بازرگان بودن نامبرده پافشاري و تاکيد کرده اند در صورت عدم آزادي بازرگان دستگير شده توسط آمريکائي ها، مناسبات بازرگاني و اقتصادي خود با اقليم کردستان را محدود و يا حتي به کلي قطع خواهند کرد.
استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرگزاري فارس در اين موردمي گويد: "اگر ظرف بيست و چهار ساعت آينده فرهادي آزاد نشود در تمام روابط موجود اقتصادي استان کرمانشاه با شمال عراق تجديد نظر خواهد شد و تا اطلاع ثانوي هر گونه واردات و صادرات به تعويق خواهد افتاد."
سفارت ايران در بغداد نيز با ارسال يادداشتي اعتراض آميز به وزارت خارجه عراق، خواهان آزادي فوري شخص دستگير شده در سليمانيه شده و تاکيد کرده شخص دستگير شده بازرگان و مسئول دفتر تبادل مرزي استان کرمانشاه با اقليم کردستان است که به دعوت رسمي مقام هاي بازرگاني شمال عراق همراه با يک هيات رسمي بازرگاني به شمال عراق رفته است. سخنگوي وزارت خارجه نيز اعلام کرده دستگيري رئيس دفتر مبادلات مرزي استان کرمانشاه، نقض آشکار موافقت نامه هاي بين المللي است که با هدف خدشه دار کردن روابط ايران و عراق انجام گرفته است.
در همين حال دفتر اطلاع رساني حکومت اقليم کردستان در اطلاعيه رسمي خود در اين باره مي نويسد: "افراد دستگير شده در هتل پالاس سليمانيه بازرگان بوده و بنا به دعوت رسمي استاندار سليمانيه و با اطلاع کامل نماينده حکومت اقليم کردستان در تهران و با هدف گفتگو در باره حل مشکل سوخت، افزايش تبادلات مرزي و بررسي دلايل شيوع بيماري وبا به سليمانيه سفر کرده بودند."
ارتش آمريکا در عراق اما بلافاصله بعد از دستگيري فرهادي و چندتن ديگر در سليمانيه با انتشار اطلاعيه اي اعلام کرد: "شخص دستگير شده [فرهادي] بازرگان نبوده بلکه يکي از افسران سپاه پاسداران مي باشد که در فعاليت هاي تروريستي درعراق دست داشته است". همچنين سخنگوي ارتش آمريکا در بغداد به خبرگزاري ها گفت: "بر خلاف ادعاي هاي جمهوري اسلامي هيچ بازرگاني دستگير نشده است. شخصي که ما دستگير کرده ايم از مدت ها قبل به دنبال او بوديم و نيروهاي ما توانستند با استفاده از عکس هايي که از افسران سپاه پاسداران در اختيار داشتند، شخص نامبرده را شناسائي و دستگير کنند".
وي در ادامه صحبت هاي خود افزود: "فعلاعکس و مدارکي را که نشان مي دهد «فرهادي» همان افسر مورد نظر ماست که در اقدات تروريستي در عراق دست داشته است، به دلايل امنيتي نمي توانيم در اختيار رسانه ها قرار دهيم و فعلا فقط مي توانم بگويم فرهادي، بازرگان نيست."
اما سرانجام بعد از واکنش ها تند مقامات ايراني، جلال طالباني بالاترين مقام کرد عراقي در نامه اي به مقامات آمريکائي درعراق خواهان آزادي فوري و بي قيد وشرط فرد دستگير شده در سليمانيه شد. طالباني در نامه خود به شکلي واضح به تهديدات جمهوري اسلامي عليه حکومت اقليم کردستان اشاره مي کند: "شهروند دستگير شده ايراني در سليمانيه در راستاي منافع اقليم کردستان و همچنين به خاطر روابط ايران وعراق بايدهر چه زودتر آزاد شود". رئيس جمهور عراق همچنين به اقدام نيروهاي آمريکايي در بازداشت مهمانان رسمي که به طور خودسرانه و بدون هماهنگي با دولت اقليم کردستان صورت گرفته اعتراض و چنين اقداماتي را خارج از حدود و اختيارات توصيف کرده است.
نامه اعتراض آميز رئيس جمهور عراق در ادامه تصريح کرده است که سفر هيات ايراني مذکور با اطلاع دولتهاي مرکزي و اقليم کردستان به منظور تقويت مناسبات بازرگاني بوده است.در اين نامه از "فرهادي" به عنوان شخصيتي غير نظامي نام برده شده است.
به هر حال تنها دو روز بعد از اين ماجرا، سپاه پاسداران توپ باران مناطق کردنشين در شمال عراق را از سر گرفت و سه روز بعد از آن فرمانده سابق سپاه پاسداران ضمن تائيد از سرگيري توپ باران مناطق مرزي شمال عراق، گفت مقامات اقليم کردستان درعراق به خواسته هاي ايران توجه نمي کنند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام به شما دوست عزیز
مقاله جدید من در وبلاگ با عنوان
زن در امروز!

منتظر خواندن نظرات شما هستم
با سپاس