چهارشنبه، مهر ۰۴، ۱۳۸۶

جنگل های کردستان در شرف نابودی

گزارش امروز من در روزآنلاین

بيش از شش هفته از وقوع آتش سوزي هاي مداوم اما پراکنده در جنگل هاي استان کردستان مي گذرد. بر اساس آخرين اخبار و گزارشات منتشر شده در اين باره تاکنون بيش از 2500 هکتار از جنگل ها و مراتع اين استان طعمه حريق شده و در حالي که روزبروز بر وسعت اين آتش سوزي افزوده مي شود، هنوز هيچ اقدامي براي مهار و خاموشي آتش آنجام نگرفته است.
چنين اتفاقي سال گذشته نيز 2000 هکتار از جنگل هاي اين استان را در شعله هاي آتش سوزاند و به خاک سياه نشاند، اما آب از آب تکان نخورد. بروز چنين حادثه تاسف آوري و بي تفاوتي نهادها و سازمان هاي دولتي نسبت به آن موجب نگراني شديد نهادهاي مدني و فعالان محيط زيست درغرب کشور است.
براساس گزارش آژانس خبري موکريان تاکنون بخش هاي وسيعي از مراتع و منابع طبيعي استان کردستان از جمله در اطراف شهرهاي سنندج، مريوان و کامياران که کوه آبيدر سنندج، کوه کيلک مسير سنندج ـ کاميارن، مناطق جنگلي ره شه ده، عصر آباد و گماره لنگ مريوان و سه راه حزب الله سرو آباد را دربر مي گيرد، در آتش سوخته اند. در اين گزارش مدير کل منابع طبيعي استان کردستان با ابراز تاسف از اعلام اين خبر، دليل وقوع آتش سوزي ها را سهل انگاري شهروندان، گرمي هوا و پوشش خاص گياهي منطقه،عنوان مي کند.
در ادامه اين گزارش همچنين مدير کل حفاظت محيط زيست استان کردستان مي گويد: "گونه هاي گياهي زيست محيطي استان در جهان بي نظير است، اما بيهوده در حال نابودي است. در اثر اين آتش سوزي ها بهترين اراضي جنگلي [بلوط سوزني برگ ] استان نابود شده است."
طي هفته هاي گذشته از سوي فعالان حفظ محيط زيست و فعالان مدني و دانشجوئي تلاش هاي زيادي به عمل آمده تا مقامات استاني و کشوري، اقداماتي فوري براي مهار و خاموشي آتش سوزي ها انجام دهند، با اين حال تاکنون نه تنها هيج اقدامي صورت نگرفته بلکه حتي به خبرنگاران و عکاسان خبرگزاري ها هم اجازه حضور در مناطق آتش گرفته را نداده اند.
چنين امري علاوه بر اينکه بر نگراني هاي شهروندان و نهادهاي مدني استان کردستان افزوده است، موجب شده که با توجه به فعاليت هاي نظامي يکي از احزاب کرد [پژاک] و همچنين پياده کردن طرح هاي امنيتي نيروهاي سپاه پاسداران و نيروهاي انتظامي براي مقابله با نيروهاي اين حزب، مساله تاحدودي در بين مردم احزاب و سازمان هاي مدني، شکلي مشکوک به خود بگيرد.
هفته گذشته نهاد هاي مدني در شهرستان مريوان با انتشار بيانيه اي مشترک ضمن ابراز نگراني شديد نسبت به گسترش دامنه آتش سوزي ها، به مسولان دولتي هشدار دادند و از آنان خواستند در خصوص اين حادثه تاسف بار به وظيفه قانوني خود عمل کنند.
در قسمت هائي از اين بيانيه آمده است: "طبيعت ميراث گذشته نيست، بلکه امانت آينده است. طبيعت زيباي استان کردستان به دلايل متفاوتي که آتش يکي از اين دلايل است در حال نابودي مي باشد. طبق آمارهاي منابع طبيعي استان کردستان آتش بزرگترين و پرخطر ترين دليل نابودي جنگل هاي زاگروس و غرب ايران و به ويژه شهرستان مريوان است. بنا به آمار اداره منابع طبيعي اين شهرستان سال گذشته تنها در جنگل هاي اين شهرستان 47 مورد آتش سوزي روداده است که در کل ميزان 9469275100 ريال خسارات درپي داشته است."
در بخش ديگري از بيانيه آمده است: "دلايلي همچون تبدل جنگل به باغ، اختصاص دادن زمين ها جنگل به کشت و صنعت، بي احتياطي شهروندان، منازعات طايفه اي و ازهمه مهمتر اقدامات امنيتي نيروهاي انتظامي موجب پيش آمدن چنين حادثه اي شده است. تاکنون 2500 هکتار از اين جنگل ها در آتش سوخته است اما با اين حال هنوز هيچ اقدامي از جانب دولت براي مهار آتش صورت نگرفته است. اين درحالي است که بنابه اصل پنجاه قانون اساسي ايران در چنين شرايط بايد تمامي ارگان هاي نظامي نيز براي جلوگيري بيشتر از خسارات و تلفات وارد عمل شوند."قسمت پاياني اين بيانيه خطاب به مسولان امر مي گويد: "به دليل نبود بودجه و امکانات لازم، اداره منابع طبيعي اين شهرستان تاکنون نتوانسته است مانع گسترش و مهار اين آتش سوزي ها شود. عدم شناخت محيط زيست، عدم شناخت فوائد جنگل ها و همچنين بي توجهي جامعه سبب اصلي از بين رفتن منابع طبيعي ملي هستند. اميدواريم که مسولان امر به اين فاجعه زيست محيطي توجهات لازم را داشته باشند تا ديگر شاهد وقوع چنين فجايع تاسف آور طبيعي نباشيم در کشور نباشيم."

هیچ نظری موجود نیست: