دوشنبه، فروردین ۲۷، ۱۳۸۶

گروه های ناشناس افراطی فشار را بیشتر می کنند

فشار بر روزنامه نگاران کرد و فعالان حقوق بشر در غرب کشور همچنان ادامه دارد. ادامه اعمال این فشار ها از سوی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی توام شده با تهدید به مرگ روزنامه نگار و فعالان مدنی از سوی گروه های ناشناس افراطی.
ظرف دو هفته گذشته دستگاه قضائی در غرب کشور علاوه بر از سرگیری محاکمات ناعادلانه خود" شیرکو جهانی اصل" روزنامه نگار مهابادی را حتی بدون برگزاری جلسه دادگاهی از کلیه حقوق اجتماعی خود محروم کرد. همزمان با محرومیت این روزنامه نگار و محاکمه چند تن دیگر از فعالان مدنی، سه روزنامه نگار دیگر که از طرف گروه های ناشناس افراطی تهدید به مرگ شده بودند، مجبور به ترک کشور شده اند.

بنا به گزارش خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان دادگاه انقلاب مهاباد بدون برگزاری هیچ گونه جلسه دادگاهی برای" شیرکو جهانی اصل"، وی را از کلیه حقوق اجتماعی خود محروم کرد. این روزنامه نگار و عضو سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان پائیز سال گذشته به اتهاماتی از قبیل "مصاحبه‌ با رسانه‌های خارجی" و " حمایت از سروه‌ کامکار" و دعوت از زنان به تجمع خیابانی، دستگیر و زندانی شده و پس از سه ماه با تامین قرار وثیقه‌ از زندان آزاد شده‌ بود، اکنون بیش از دو ماه است‌ جهت انتخاب یک شغل آزاد اجتماعی مجبور به اخذ مجوز از دادگاه شده است، اما دادگاه انقلاب اسلامی به بهانه داشتن سابقه زندان، با تصدی شغل آزاد نامبرده، مخالفت کرده است.
شیرکو جهانی اصل خود در این باره می گوید: "معاون دادستان به‌ نام "شیخ لو" به وی اعلام کرده‌ است؛ به‌ دلیل داشتن سه‌ بار سابقه‌ زندان سیاسی، جهت اشتغال در بازار کار، گواهی عدم سوءپیشینه‌ برای وی صادر نخواهد شد." این در حالیست که‌ سوابق زندان مربوط به‌ سالهای 1379 و 1382 بوده‌ و شیرکو جهانی طی این سالها بعد از دستگیری، در دادگاه محکوم نگردیده‌ است و در رابطه با داشتن پرونده‌ جدید، هنوز دادگاهی برای وی برگزار نشده است، اما دادگاه وی را حتی برای تصدی مشاغل آزاد از حقوق اجتماعی و کار محروم نموده‌ است.
یک روز یعد از اعلام محرومیت اجتماعی شیرکو جهانی اصل، "عارف نادری" از فعالان سیاسی و مدنی شهرستان قروه که مدتی نیز عضو شورای شهر بوده تحت فشار نهادهای امنیتی و قضائی مجبور به ترک کشور شد. وی چندین بار به صورت شفاهی و کتبی به مراکز امنیتی و قضائی احضار و بازداشت شده بود.
پیش از این دادگاه انقلاب شهرستان قروه نامبرده را به دلیل داشتن پرونده مفتوح در مراجع قضائی از هر گونه فعالیت سیاسی و مدنی منع کرده بود.
اما در همین هفته گذشته علاوه بر اینها " سلیمان بایزیدی" از اعضای هیات تحریریه هفته نامه توقیف شده"پیام کردستان" به همراه همسر نوسنده اش " لیلا تیفوری" که از سوی یک گروه ناشناس چندین بار تهدید به مرگ شده بود، مجبور به ترک کشور شده است.
خبر گزاری دیده بان حقوق بشر کردستان در این مورد می نویسد: این روزنامه نگار کرد که در روزنامه توقیف شده " پیام کردستان"مهاباد مشغول به فعالیت بود از سوی یک گروه ناشناس تهدید به مرگ شده بود. به دنبال توقیف روزنامه پیام کردستان اخیرا سلیمان بایزیدی و همسرش لیلا تیفوری از سوی گروهی دیگر موسوم به "جوانان انقلابی کردستان" نیز مورد تهدید قرار گرفته بودند.
ظرف یک ماه گذشته گروه های ناشناس افراطی در مناطق کردنشین بویژ درمهاباد و سنندج علاوه بر ایجاد مزاحمت تلفنی برای خانواده های زندانیان سیاسی و فعالان سیاسی و تهدید به مرگ روزنامه نگاران و فعالین حوزه های مختلف در اقدامی کم سابقه در مرکز استان کردستان به چندین کتابفروشی حمله برده و اقدام به جمع آوری و حتی آتش زدن کتاب های " تاریخ شفاهی و ادبی و اجتماعی" در باره کردها کرده اند.
این اقدام در حالی انجام می شود که کتاب های جمع آوری شده از سوی این گروه های ناشناس افراطی چندین سال است با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد در داخل کشور چاپ و منتشر می شوند یا عمدتا کتاب هائی هستند که از کردستان عراق به صورتی قانونی و با مجوز وارد کشور می شوند و در کتابفروشی ها به فروش می رسند. کتاب ها جمع آوری شده بیشتر از آثار نویسندگانی چون: علی اشرف درویشیان، یونسی، قاضی، انتصار و قانعی فرد می باشد . گروه های حمله کننده به کتابفروشی های سنندج حتی آثار هنری صوتی و تصویری کامکارها، رزازی، میرزاده ،خالقی و عندلیبی را جمع کرده و با خود برده اند.
اقدامات صورت گرفته از سوی این گروه های ناشناس در یک ماه گذشته تاکنون حتی در یک مورد هم با واکنش مقامات قضائی و مراجع صلاحیت دار مربوطه در مناطق کردنشین روبرو نشده است. و دیگر سازمان ها و نهادهای دیگر نیز در هر دو مورد تهدید به مرگ روزنامه نگاران و فعلان حوزه های مختلف و حمله به کتاب فروشی های سنندج سکوت کامل اختیار کرده اند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام رفیق
خوندمت
آموزنده بود
:)