جمعه، شهریور ۰۳، ۱۳۸۵

اعترافات سرگردان

سرانجام روزنامه رسالت پا پیش گذاشت و زودتر از کیهان و شبکه اول سیما اقدام به انتشار چند جمله از اعترافات اجباری رامین جهانبگلو که به قول آقایان درهمان روزهای اول بازداشتش به ده ها صفحه رسیده بود کرده است. بعضی از همین آقایان تا حالاچندین بار اعلام کرده اند که دکتر جهانبگلو ضمن ابراز پشیمانی و پوزش از مردم شخصا خواستار پخش فیلم اعترافات خود از شبکه اول سیما برای عموم شده است.
آنچه که رسالت به عنوان قسمتی از اعترافات دکتر جهانبگلو چاپ کرده است تا به رسالت خود عمل کرده باشد! تا حدود زیادی در مورد هر زندانی سیاسی دیگری نیز قابل پیش بینی بود.
اما به نظر من چیزی که در مورد شخص دکتر جهانبگلو در این اثنا عجیب به نظر می رسد و جای سوال است، این است که گرفتن این جور اعترافات اجباری در زندانی که ظرف 10 سال اخیر چندین چهره دیگر را دربرابر دوربین نشانده و وادار به اعتراف نموده چطور می تواند مردم را به پای تلویزیون بکشاند تا اعترافات کسی را ببینند که هیچ کس حتی فکر یک روز بازداشتش را هم نمی کرد. چطور در زندانی که حتی یک زندانی ساده حق ملاقات با وکیل خود را ندارد و گاهی باید ماه ها در بازداشت موقت به انتظار محاکمه خود در بد ترین شرایط جسمی و روحی به سر ببرد، کسی مانند دکتر جهانبگلو به همین سادگی و از همان اوایل بازداشت ده ها صفحه بنویسد. چطور ممکن است در زندانی که سالهاست زندانیانش از روز اول سایه مرگ را بر سر خود حس می کنند براحتی نشست و از انقلاب مخملی حرف زد مگر آنان که نه از انجام یک انقلاب بلکه از اندکی اصلاحات حرف به میان آوردن آن هم نه در اروپا و آمریکا بلکه در داخل کشور، مگر هنوز چند کس از انها در سلول های جوار سلول دکتر چهانبگلو نیستند،مگر آنها را روبروی دوربین ننشاندن. . مگر مردم ندین و نفهمیدند که جریان از قرار بوده است.
از این بازی های کهنه ظاهرا خود مقامات امنیتی و قضائی نیز بیزار شده اند و مدتی است که هر چند روز یک بار یکی از همین مقامات وامانده در چند جمله ضد و نقیض اعلام می کند که می خواهند اعترافات دکتر جهانبگلو را در اختیار امت شهید پرور قرار می دهند و لابد بعد از انجام اینکار نیز آقایان حکم آزادی دکتر چهانبگلو را از مقامات مهرورز خواهند گرفت تا جواب زحمت اعتراف را بامهرورزی داده باشند!
همین عکس العمل ها و همین کاری که رسالت انجام داده است و به خود زحمت داده که چند سطر از اعترافات جهانبگلورا منتشر کند نشان می دهد که ظاهرا در شرایط فعلی و با توجه به اینکه چنین ترفندهای تاریخ مصرفش در داخل و خارج به پایان رسیده است،خیال پخش فیلم این اعترافات را ندارند چرا که اگر چنین خیالی داشنتد هرگز کیهان اجازه نمی داد که رسالت درانجام دادن رسالت های تبلیغاتی نظام سنت شکنی کند و پاپیش بگذارد
و قطعن بعد خود نیز انجام وظیفه را به شبکه اول سیما می سپارد.

هیچ نظری موجود نیست: