یکشنبه، مهر ۱۴، ۱۳۸۷

دومين روحاني اهل سنت ترور شد

در کمتر از يک هفته در کردستان
چند روز بعد از ترورابوبکر تينا، روحاني اهل سنت و امام جماعت يکي از مساجد مهاباد توسط افراد مسلح ناشناس، ابوبکر قادرياني يکي ديگر از روحانيون اهل سنت در شهرستان پيرانشهر نيز به ضرب گلوله از پاي درآمد. همزمان منابع محلي کردستان از احضار امام جماعت يکي از مساجد اهل سنت در شهرستان سردشت به وزارت اطلاعات اين شهرستان خبر دادند.
بر اساس خبرهاي منتشره دو روز بعد از عيد فطر، ابوبکر قادرياني، روحاني اهل سنت و امام جماعت يکي از مساجد شهرستان پيرانشهر، در مقابل منزل خود به ضرب گلوله دو شخص ناشناس ترور شد. به نوشته اين منابع ابوبکر قادرياني از فعالين مذهبي بود که با مجوز مراجع صلاحيت دار به تدريس مسائل مذهبي ويژه اهل سنت در اين شهرستان اشتغال داشت؛او پيش از اين چندين بار توسط دادگستري شهرستان مهاباد احضار شده بود.
احضار اين روحاني ترور شده به دادگستري موجب بروز اختلاف بين اين روحاني با دادگستري مهاباد شده بود؛چرا که مقامات دادگستري به دلايل احضار وي اشاره اي نکرده بودند.
در ارتباط با ترور اين روحاني اهل سنت هنوز هيچ يک از مقامات محلي پيرانشهر اظهار نظري نکرده اند. همچنين تاکنون هيچ شخص و يا گروهي مسئوليت ترور وي را به عهده نگرفته است. منابع آگاه درخصوص وضعيت اين شهر کوچک مرزي و واکنش مردم به ترور اين روحاني مي گويند:اگر چه مردم اين شهر و روحانيون اهل سنت تاکنون هيچ واکنشي از خود نشان نداده اند، اما وضعيت شهر در سه روز گذشته ملتهب بوده و نيروهاي دولتي در سطح شهر، به ويژه در اطراف مسجد جامع اين شهر در حالت نيمه آماده باش اوضاع را تحت نظر گرفته اند.
برخي ديگر از اخبار حاکي از آن است که همزمان با ترور اين روحاني اهل سنت در پيرانشهر، وزارت اطلاعات در شهرستان سردشت يکي از روحانيون اين شهرستان را به دليل اينکه روز سه شنبه را روز عيد فطر اعلام کرده بود، احضار کرده و به وي هشدار داده است.
برخي شنيده ها و اخبار تائيد نشده حاکي ازآن است که در هفته آخر ماه رمضان بسياري از روحانيون سرشناس اهل سنت در مناطق کردنشين، در اقدامي کم سابقه و به دلايلي نامشخص از سوي يک گروه ناشناس تهديد به مرگ شده بودند.
تاکنون هيچ شخص و يا گروهي مسئوليت ترور اين دو روحاني اهل سنت درکردستان را برعهده نگرفته اما دو روز بعد از ترور روحاني مهابادي يک منبع آگاه به نقل از فرمانداري اين شهر خبر از دستگيري چهارتن به ظن دست داشتن درترور وي داد. اما پس از آن مقامات محلي و استاني در قبال اين دو حادثه تروريستي سکوت کامل اختيار کرده اند.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

silaw samnak giyan
kake gyan dest xosh be bo nosinekant
min le siti roje hende le nosino raporte kantim bini
pirsiyarekm bo
janabt her ew samnake nit le danihsgah shehid rejaeee dersit exwend?
ch ew bi ch ew nebi hiway serkewtnnim botheye

ناشناس گفت...

سلاو کاکه گیان
زور سوپاس برای به ریز، به داخه وه من له ئیران نه چوومه دانیشگا.
ده ر هه رحال زور سوپاس ده که م و هیوای سه که و تنت بو ده خوازم.