یکشنبه، شهریور ۲۴، ۱۳۸۷

نوبت به دستگیری فعالان آذری رسید

شمار دستگیر شدگان هویت طلب آذری به چهل تن رسید
طی روزهای اخیر علاوه بر دستگیری فعلان کرد و بلوچ در غرب و شرق کشور، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در تهران و تبریز طبق روال سه سال گذشته، قبل از آغاز سال جدید تحصیلی شمار کثیری از فعالان مدنی و هویت طلبی آذری را دستگیر و روانه زندان کردند. نیروهای امنیتی شامگاه چهارشنبه با یورش به یک مراسم افطاری در منزل یکی از فعالان آذری در تهران و دستگیری هجده تن از شرکت کنندگان، پروژه دستگیری وسیع فعالان هویت طلب آذری در آستانه سال جدید تحصیلی امسال را کلید زدند.

بنابه گزارشات منتشر شده در خصوص دستگیری هجده تن از فعالان مدنی و هویت طلب آذری در تهران، ماموران امنیتی و اطلاعاتی شامگاه روز چهارشنبه برابر با 20/6/87 با يورش به مراسم افطاري در خانه يکي از فعالين آذربايجان به نام صياد محمديان در محله نواب تهران، دست کم 18 تن از فعالان مدني آذری را دستگير و به مکان نامعلومی انتقال دادند.
يکي از فعالان آذری که از نزدیک شاهد یورش نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به محل حادثه بوده، اسامی دستگیر شدگان آذری را به این شرح در اختیار منابع خبری قرار داده : مهندس عليرضا صرافي مدير مسئول ماهنامه توقيف شده ديلماج،سعيد موغانلي روزنامه نگار ،حسين حيدري مدير مسئول نشريه دانشجويي اولوس،رقيه عليزاده همسر عباس لساني فعال ملي در بند به همراه سه فرزندش،عباس نعيمي،اکرم نجاري دبير سابق NGOخانه فرزندان آذربايجان مهدي نعيمي شاعر ومدرس زبان ترکي در دانشگاهها ،اکبر آزاد نويسنده مجله وارليق، مهندس حسن راشدي نويسنده مجله وارليق،مهندس محمد عباسپور، شهناز ابراهيم نژاد، يوسف هشيار، فرهاد رضايي،رباب عظيمي و صياد محمديان.

این فعال آذری در ادامه می گوید نیروهای امنیتی همان شب بعد از چند ساعت رقیه علیزاده همسر عباس لسانی به همراه سه فرزندش را آزاد کردند، اما تا به حال از آزادی بقیه دستگیر شدگان و حتی مکان نگهداری آنان خبری بدست تیامده است.

هنوز هیچ یک از مراجع امنیتی و یا قضائی دستگیری و یا علت و اتهام دستگیر شدگان را اعلام نکرده اند. در بین این دستگیر شدگان تعدادی از سرشناس ترین چهره های فرهنگی آذربایجان به چشم می خود که قبل از این مساله نیز چندین بار دستگیر و تحت پیگردهای امنیتی و قضائی قرار گرفته اند.

بنابه برخی از گزارشات دیگر منتشر شده در خصوص ادامه دستگیری فعالان آذری، یک روز بعد از دستگیری این هجده تن از فعالان مدنی و هویت طلب آذری در محله نواب تهران در منزل صیاد محمدیان یکی از فعالان آذری، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در تهران مهندس حسن رحیمی فعال حقوق بشر آذری را نیز دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده اند. این فعال حقوق بشر قبل از دستگیری در دفاع از چندین فعالان دانشجوئی آذری که از دو ماه پیش در بازداشت نیروهای امنیتی بسر می برند، در قالب اطلاع رسانی فعالیت می کرد.

به این ترتیب شمار دستگیر شدگان آذری در تهران، تبریز، ارومیه، اردبیل، زنجان دست کم به چهل تن رسیده است که هنوز شماری از این دستگیر شدگان از جمله هشت فعال دانشجوئی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات تبریز در وضعیت نامشخصی بسر می برند. به گفته فعالان آذری این فعالان دانشجوئی هنوز نتوانسته اند با خانواده و یا وکیل خود ملاقاتی داشته باشند.

طی روزهای اخبر تعدادی از دانشجویان آذری در تهران با مراجعه به مجلس شورای اسلامی، با تنی چند از تمایندگان آذر دیدار و خواهان پیگیری وضعیت و سرنوشت فعالان دانشجوئی و هویت طلب از سوی نمایندگان مجلس شده اند. این فعالان دانشجوئی در دیدار بانمایندگان مجلس به شدت نسبت به برخوردهای خودسرانه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی از جمله به بازداشت های غیر قانونی،شکنجه و تهدید خانواده ها از سوی محافل امنیتی اعتراض کرده بودند.

بنا به آخرین خبرهای منتشر شده در خصوص دستگیری فعالان آذری در حال حاضر دستکم چهل فعال مدنی،فرهنگی، دانشجوئی،ادبی و مطبوعاتی در زندان های شهرهای مختلف از جمله تهران، تبریز، زنجان، ارومیه، خوی ، اردیبل بسر می برند که بیشتر آنان در بلاتکلیفی بسر می برند. و تعدادی از آنان از جمله عباس لسانی فعال شناخته شده به حبس همراه با تبعد محکوم شده اند.

فعالان آذری بر این اعتقادند که موج گسترده دستگیری ها،امسال نیز به منظور جلوگیری از تکرار برگزاری تجمعات اعتراض آمیزی مانند اعتراضات مردمی خردادماه 1385 صورت گرفته است. نیروهای امنیتی
وزارت اطلاعات طی سه سال گذشته هم اویل خرداد ماه که مصادف با بزرگداشت زبان مادری ست و هم اواخر شهریوماه در آستانه سال جدید تحصیلی برای ممانعت از اعتراض مردم آذربایجان دال بر تحصیل به زبان مادری، بسیاری از فعالان فرهنگی، دانشجوئی و هویت طلب آذری را دستگیری می کنند.

این نوع برخوردهای امنیتی و دستگیری های خود سرانه در چند ماه اخیر بعد از دستگیری فعالان حوزه های مختلف در مناطق کردنشین کشور به بالاترین حد خود طی چند ساله گذشته رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست: