شنبه، شهریور ۱۶، ۱۳۸۷

جزئیاتی بیشتر از ادامه اعتصاب زندانیان کرد

سیزده روز از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و مدنی کرد گذشت
آخرین اخبار منتشر شده از وضعیت زندانیان سیاسی و مدنی کرد که امروز سیزدهمین روز اعتصاب غذای خود را پشت سر می گزارند، حاکی از آن است که به رغم افزایش فشار و اعمال محدودیت های بر زندانیان و با اینکه حال دست کم شش تن از آنان نگران کننده گزارش شده است، همه فعالان مدنی دربند بر ادامه اعتصاب غذای خود تاکید دارند. از سوئی دیگر گفته می شود که مسئولان قضائی و امنیتی در استان کردستان به وکلای تعدادی از فعالان مدنی دربند تذکر داده اند که حق هیچ گونه اطلاعی رسانی در خصوص وضعیت موکلین خود و دفاع از این حرکت اعتراضی آنان را ندارند.

بنابه تازه ترین گزارشات منتشر شده در خصوص آخرین وضعیت زندانیان، نیروهای امنیتی خانواده هر دو زندانی سیاسی "انور حسین پناهی" و "ارسلان اولیائی" را تحت فشار قرار داده و تهدید کرده اند که به هیچ عنوان و از هیچ طریق حق پیگیری وضعیت آنان را ندارند و چنانچه در خصوص وضعیت آنان با رسانه ها مصاحبه بکنند با مشکل روبرو خواهند شد. قبل ازاین خانواده انور حسین پناهی از وضعیت بد وی خبر داده بودند. طبق همین خبرها انور حسین پناهی و ارسلان اولیائی با ادامه اعتصاب غذای خود هم اکنون در بدترین شرایط جسمی بسر می برند ضمن آنکه در داخل زندان این دو به همراه سایر زندانیانی که در اعتصاب غذا بسر می برند علاوه بر محروم شدن از ملاقات و تماس تلفنی با خانواده، از هرگونه امکانات و خدماتی پزشکی نیز محروم هستند. این دو زندانی سیاسی کرد چند پیش از سوی دادگاه انقلاب استان کردستان به اعدام محکوم شدند.

درهمین خصوص کمیته حمایت از اعتصاب غذای زندانیان، در گزارشی جداگانه خبر داده که طی روز اخیر تعداد دیگری از زندانیان کرد در زندان های اوین تهران، رجائی شهر کرج و زندان عمومی اورمیه که در بین نشان چند دانشجو نیز دیده می شود، به دلیل ضعف ناشی از ادامه اعتصاب غذا دچار بی هوشی های پی درپی می شوند و وضعیت وخیم جسمی آنان بشدت نگران کننده میباشد.

این گزارش می افزاید به دلیل اعمال فشارها و محدودیت های غیرقانونی بیش از حد مسئولان زندان و مقامات قضائی بر زندانیان، و قطع رابطه با داخل زندان ها از وضعیت تعدادی از زندانیان اعتصاب کننده به سلول های انفرادی انتقال داده شده اند هیچ گونه خبری نتوانسته اند کسب کنند. از سوئی دیگر خانواده های زندانیان که در سیزده روز گذشته امکان ملاقات و تماس تلفنی با زندانیان خود را نداشته اند با دیگر با انتشار بیانیه ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت وخیم زندانیان خود، به شدت نسبت به بی تفاوتی مقامات مسئول نسبت به وضعیت پیش آمده اعتراض کرده و آنان را مسئول هرگونه اتفاق ناگواری خوانده اند که ممکن است درانتظار زندانیان اعتصاب کننده باشد.

با ادامه این اعتصاب غذا، در چند روز گذشته علاوه بر اعمال فشار بر خانواده های تعدادی از زندانیان و تهدید آنان، نیروهای امنیتی در رابطه به تجمع حمایتی هفته گذشته در شهرهای مهاباد و سنندج تا کنون چهار فعال مدنی دیگر را دستگیر کرده اند که هنوز دستگیر دوتن ازاین چهار تن به تائید منابع خبری معتبر نرسیده است.

بنابه گزارش خبری سایت خبری "روژهه لات"،چهارشنبه گذشته "انورساعدموچشی" دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه بهشتی تهران ؛خبرنگارروزنامه های ئاسو وکرفتو وعضوکانون نویسندگان کرد
وازاعضای اصلی کمیته دفاع ازحقوق بشراستان کردستان و "یعقوب ساعدموچشی" فعال حقوق بشر؛بعد ازخروج ازمنزل ازسوی نیروهای امنیتی دستگیر شده وبه مکان نامعلومی منتقل شده اند. همچنین نیروهای امنیتی با هجوم به منزل آنان کامپیوتر وکتاب ها و برخی از وسایل شخصی آنان را نیز با خود برده و تا به حال نیزاز وضعیت هیچ کدام ازآنان خبری منتشر نشده است. گفته می شود این دو فعال حقوق بشر در رابطه با برگزاری تجمع اعتراضی روز دو شننبه خانواده زندانیان مدنی در مقابل دادگستری سنندج دستگیر شده اند.
در همین خصوص دو فعال مدنی مهابادی نیز به نام های "ئدریس خلیقی" و "فاروق سامانی" چهار روز است که ناپدید شده اند. برخی از منابع محلی دو روز پیش خبر از دستگیر آنان داده بودند اما این خبر تاکنون از سوی خانواده این دو فعال مدنی تائید نشده است. این دو فعال مدنی نیز به دنبال برگزاری یک تجمعی حمایتی از زندانیان اعتصاب کننده در مهاباد که روز شنبه برگزار شد، تحت تعقیب نیروهای امنیتی قرار گرفته بودند.
اما از سوئی دیگر طی چند روز گذشته همزمان با این اتفاقات، حمایت های دیگری نیز از اعتصاب غذای زندانیان کرد در خارج از کشور صورت گرفت. روز شنبه برنامه نظارت بر حمایت از فعالان حقوق بشری، به همراه سازمان جهانی مبارزه با شکنجه(omct) و همچنین فدراسیون جامعه حقوق بشر(fidh) با انتشار بیانیه ای مشترک، ضمن ابراز نگرانی از ادامه اعتصاب غذای زندانیان کرد از جمله فعالان مدنی دربند، از اهداف این اعتصاب اعلام حمایت کردند.
در بخشی از این بیانیه مشترک از مقامات جمهوری اسلامی درخواست شده که سلامتی جسمی و روحی تمامی فعالان مدنی دربند را تضمین کرده و در اسرع وقت تمامی آنان را بدون قید و شرط آزاد کند.این بیانیه می افزاید: کاملا مشخص است که دستگیری فعالان مدنی کرد غیر قانونی بوده و این افراد تنها به دلیل فعالیت های مدنی خود در زندان بسر می بردند. بنابراین مسئولان جمهوری اسلامی باید به فعالان دربند اجازه ملاقات با وکیل و خانواده را بدهد و همچنین تعدادی از آنان را که در وضعیت بد جسمی قرار دارند تحت مداوا قرار دهد. در پایان این بیانبه آمده است: که جمهوری اسلامی باید هرچه زدتر به تهدید و آزار و اذیت فعالان مدنی یاپان دهد و طبق بیاننامه مدافعان حقوق بشر که از سوی سازمان ملل متحد در تاریخ 9 دسامبر 2008 تصویب شده است رفتار کند. ایران یکی از کاندیدهای انتخابات شورای حقوق بشر سال 2006 بوده، به همین دلیل باید در سطح بالائی استانداردهای حقوق بشر را رعایت کند.

هیچ نظری موجود نیست: