دوشنبه، تیر ۲۸، ۱۳۸۹

حمله الهام به جنبش سبز و اصولگرایان منتقد احمدی نژاد


چرا هاشمی هنوز ازبحران حرف می زند؟!
الهام را به دلایلی که هنوز چندان مشخص نیست از دولت کودتا کنار زدند. علاوه بر این زمزمه حذف وی از شورای نگهبان نیز به گوش می رسد. با این حال وی کماکان در اظهاراتی سخیف علیه جنبش سبز و رهبران جنبش از سر شیطنت هر از گاهی دمی تکان می دهد به سبک و سیاق فاطمه خانم. الهام حمله به موسوی، خاتمی، کروبی و حتی هاشمی را نیز برای خود به امری طبیعی تبدیل کرده است. گزارش من برای روزآنلاین رد همین مورد
غلامحسین الهام، عضو حقوقدان شورای نگهبان و سخنگوی سابق احمدی نژاد، طی گفتگویی سه ساعته با خبرگزاری ایسنا، بار دیگر در حمایت از احمدی نژاد، و با ارائه تعریفی جدید از گفتمان اصولگرایی مورد تائید آیت الله خامنه ای، علیه هاشمی و رهبران جنبش سبز موضع گرفت. او در این مصاحبه صریح تر از گذشته هاشمی را متهم به "سوء مدیریت در حوادث پس از انتخابات"، "سوء استفاده از ظرفیت های مجمع تشخیص مصلحت" و "معضل سازی برای نظام" کرده و با بیان اینکه طبق گفته آیت الله خامنه ای، میزان حال فعلی افراد است، گفته "هاشمی مرتکب اشتباهات بزرگی شده، این هاشمی، هاشمی اوایل انقلاب نیست."
به دنبال حوادث پس از انتخابات پر مساله ریاست جمهوری سال گذشته، غلامحسین الهام، اگر چه در دولت مستقر احمدی نژاد جایی نداشته، به طور مداوم طی یاداشت ها و گفتگوهای مختلفی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را همراه با رهبران جنبش سبز مورد حمله قرار داده است.

اختلاف گفتمانی هاشمی و احمدی نژاد
به گزارش ایسنا، غلامحسین الهام در پاسخ به سئوالات خبرنگار این خبرگزاری به تشریح ریشه های اختلافات هاشمی و احمد نژاد پرداخته و با بیان اینکه پس از انتخابات احمدی نژاد در هیچ یک از جلسات مجمع تشخیص شرکت نکرده، گفته: "اختلاف بین هاشمی و احمدی نژاد، یک اختلاف گفتمانی است. وقتی ابزارهای حكومتی در خدمت حمايت و يا مخالفت با گفتمانی كه درست نيست صرف شود مسوول آن كساني هستند كه اين كار رامی كنند. آقای هاشمی مجمع را خوب اداره نكرد كه نتيجه آن نرفتن احمدي‌نژاد به جلسات مجمع شد. اگر مجمع تشخيص در جايگاه عالی مصلحت نظام فراتر از نگرش‌های جريانی و حزبی اداره می شد، اين اتفاقات پيش نمی آمد كه مثلا خيلی سطحی و خيابانی مسائلی راجع به اساس فتنه و تقلب در انتخابات در جلسات مجمع مطرح شود".
الهام در ادامه ب تلویحا هاشمی را متهم به سوء استفاده از ظرفیت های مجمع تشخیص مصلحت علیه "گفتمان اصولگرایی ناب" کرده که به گفته وی احمدی نژاد عامل آن بوده است: "احمدی نژاد بعد از جريان فتنه به جلسات مجمع نرفته است و قبل از آن را نمی توان گفت كه نمی رفت. آقای احمدی نژاد نسبت به مسائل حاكميتی مشكل نداشت؛ چراكه هم جلسات را می رفت، هم در جلسه‌ای كه با پيشنهاد خبرگان در سال 86 يا 85 تشكيل شد و رئيس خبرگان و رييس مجمع در آن حضور داشت شركت كرد. ايشان بحث و باب ارتباط حكومتی و حاكميتی را نبسته بود. در جلسات مجمع شركت مي‌كردند و حالا اگر در برخي جلسات نبودند به دليل حجم زياد فعاليت‌هايش بود. ولی با سوءاستفاده از ظرفيت مجمع تشخيص عليه گفتمان اصولگرايی ناب كه احمدی نژاد از دولت نهم عامل آن بود و به عنوان گفتمان امام نيز مطرح شد، عمل و با اين گفتمان مخالفت و مشكل‌سازی شد. بحث آقای موسويان از دل مجمع بيرون آمد. چه بود مساله؟ اين جلوه‌ای از مشكلات بود."

هاشمی کجا ایستاده؟
همسر فاطمه رجبی در سراسر گفتگوی سه ساعته خود با خبرنگار ایسنا در حالی که همانند سایر وابستگان به دولت مستقر احمدی نژاد از جنبش سبز به عنوان "فتنه" نام برده و به طور ضمنی نه تنها هاشمی بلکه کل مجمع تشخیص مصلحت را نیز جزو حامیان اصلی این جنبش و خاتمی، موسوی، کروبی دانسته، در تشریح حوادث پس از انتخابات و نقش مجمع تشخیص در این ارتباط به ایسنا گفته: "در انتخابات سئوالات جدی مطرح بود. مثلا در مورد عقبه حمايتی ستاد صيانت از آرا سئوالاتی مطرح است، عقبه محكم حمايتی آن در كجا بود؟ مجمع در اين كارها چه نقشی داشت؟ خيلی از مسائل هست. الان آقای هاشمی كجا ايستاده است؟ اين ايراد به رئيس مجمع وارد است. اين ظرفيت‌ها، ظرفيت نظام و براي حل معضلات نظام است كه متاسفانه مديريت آن معضل‌سازی كرد و اكنون با اين تعارفات اين معضل حل نمی شود. واقعيت تيز و تلخ است. بايد قبول كرد. آقای هاشمی اشتباهات بزرگی كرده است كه ريشه‌ی آنها در تغيير گفتمان، انديشه و مسير ايشان است. چرا رهبری گفتند كه ميزان حال فعلی افراد است. آقای هاشمی، هاشمی اوايل انقلاب نيست."

جایگاه بین المللی خود را از دست داده ایم
الهام در حالی این بار اتهام "معضل سازی" را به اتهامات هاشمی افزوده و نقش مجمع تشخیص راطی یک سال گذشته زیر علامت سئوال برده که هاشمی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچ نوع واکنشی نسبت به گفته و ادعاهای وی از خود نشان نداده اند.
با این حال وی بیش از پیش علیه هاشمی و رهبران جنبش سبز به جوسازی پرداخته و در بخش دیگری از همین گفتگو نقش هاشمی و رهبران جنبش سبز در حوادث پس از انتخابات را یکی از دلایل اصلی از دست دادن جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی دانسته و با این ادعا که همه اقدامات آنان "سناریوی تعریف شده ای" بوده، اضافه کرده: "آن‌ها می توانستند 29 خرداد قضايا را تمام كنند، چرا 30 خرداد دوباره آشوب درست كردند؟ چرا روز قدس مبانی را تخريب كردند؟ چرا هاشمی هنوز می گويد برای بيرون‌رفت از «بحران»؟ چرا هنوز باور نمي‌كنند مردم يك تصميم گرفته‌اند و اين تصميم چيز ديگري غير از آن چه آن‌ها مي‌خواستند بود؟ چرا اين واقعيت‌ها را نمی خواهند بپذيرند و هنوز می خواهند خودشان و افكار خودشان را به فضای عمومی جامعه تحميل كنند؟ اين‌ها سوء مديريت است و اگر آن‌ها اين كارها را نمی كردند اين همه هزينه‌ پرداخت نمی شد، اصلا هزينه‌ای پرداخت نمی شد. مگر چه اتفاقی رخ داده است؟ اتفاق اين بود كه يك انتخابات بی نظيردر طول انقلاب واقع شده است و يك رقابت خيلی سخت و جدی پيش آمده و نشاط انتخاباتی نيز بود. هزينه‌هايی هم داشت؛ جوانانی در فضای انتخابات مخالفت و موافقت مي‌كردند و شعار می دادند. البته اين‌ها را نيز می شد بهتر مديريت كرد و بالاخره نشاطی بود كه آن‌ها نيز دنبالش بودند. در فضای بين‌المللی نيز در جايگاه خوبی بوديم. بعد از انتخابات همه اين فضا را آ‌ن‌ها شكستند. در حالی كه می شد خيلی خوب مديريت شود. به نظر من اين‌ها سناريوی تعريف‌شده‌ای بود."

مخملی نبود، سبز بود
سخنگوی سابق احمدی نژاد و اولین عضو شورای نگهبان که قبل از انتخابات به دفاع و تبلیغ برای احمدی نژاد پرداخت، بعد از انتخابات هم جزو اولین کسانی بود که اعتراضات مردمی و مواضع رهبران جنبش سبز را براندازی نرم خواند و خواستار بازداشت و محاکمه موسوی و کروبی شد، در بخش دیگری از گفته هایش با اشاره به مناظره های انتخاباتی گفته است: "ترديد ندارم كه براندازی نرم بود. مخملی نبود، سبز بود. بازيگران اصلی در اين قضيه آگاه بودند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. من مردم را متهم نمی كنم ولی نمی توانم بگويم اين آقايان و بقيه كسانی كه آتش را شعله‌ورتر كردند، ناآگاه بودند. حداكثر آن اين است كه آن‌ها فكر می كردند اين قضايا به سمتی می رود كه دوباره به سمت آن‌ها برمی گردد و آن‌قدر زرنگ هستند كه با دشمن می آيند و از دشمن مي‌گيرند. اتكا به دشمن با هر توجيهی غيرقابل دفاع است و اين يكی از اركان اصلی اصولگرايی است."
این عضو حقوقدان شورای نگهبان در حالی هاشمی را همراه با رهبران جنبش سبز وابسته به قدرت های خارجی که وی از آنها به عنوان دشمن یاد می کند، دانسته که در طول یک سال گذشته دولت مستقر و نهادهای امنیتی ـ نظامی مدرکی دال براثبات این اتهام منتشر نکرده اند.
الهام در ادامه از جریانی پشت پرده در دفاع از موسوی سخن گفته است: "يك جريان پشت پرده و يك جريان روی پرده است و احمدی نژاد با شفاف‌كردن پشت پرده، رای مردم را جلب كرد و اين يك واقعيت مربوط به جامعه است. می گويند چرا احمدی نژاد اين حرف را زد؟ اين حرف در جامعه زمينه داشت. اگر مردم ببينند آقای هاشمی پشت يك جريان است، به آن جريان رويكرد مثبت نخواهند داشت. آقای احمدی نژاد اين باور را داشت. ممكن است هنوز برخی اين باور را نداشته باشند، ولی در انتخابات اين موضوع اثبات شد. احمدی نژاد وقتی مرزبندی را با هاشمی شفاف كرد، برخی افراد كه پشت هاشمی بودند به سمت او آمدند، ولی موسوی حاضر نشد اين مرزبندی را شفاف كند، بلكه حمايت كرد. شما وقتی می خواهيد از تاكتيكی استفاده كنيد، بايد هزينه آن را پرداخت كنيد. اگر با هاشمي هستيد، نتايج آن را نيز بايد بپذيريد."

شاخص مردم در اصولگرایی رهبری است
الهام در بخش دیگری از این گفتگو با اذعان به اینکه هم اکنون بین اصولگرایان اختلافات و تفرقه وجود دارد، به دفاع از نوعی از اصولگرایی پرداخته که به تعبیر او گفتمان آن، ولایتی است و مورد تائید آیت الله خامنه ای. وی همچنین احمدی نژاد را مدیر اصلی چنین اصولگرایی خوانده و افزوده است: "جريان اصولگرايی متشكل از احزاب مختلف است و دور از ذهن نيست كه بين آن‌ها اختلاف وجود داشته باشد. البته ريزش‌هايی نيز در اين جريان صورت گرفت و عده‌اي كه در اين جريان حضور داشتند به تدريج در مباني خود بازنگري كردند. عده‌ای گفتند كه ما اصولگرای اصلاح‌طلب هستيم يا برعكس و در واقع تلاش كردند كه نشان دهند كه هم آن‌طرفی هستند و هم اين‌طرفی و در واقع مبانی خود را شفاف نكردند البته به نظر من اين افراد در مبانی می لنگند و برای اين افراد تصاحب قدرت اصالت دارد و نه مكتب و انديشه. در واقع وقتی كه موج به نفع اصولگرايی باشد می گويند اصولگرا هستيم، وقتی كه به سمت اصلاح‌طلبی باشد می گويند اصلاح‌طلب هستيم. آن‌ها اصولگرای واقعی نيستند. رهبری در طول يكسال گذشته مواضع شفاف و روشن از افراد خواستند، ولی برخی افراد واقعيت خود را روشن نكردند؛ يعنی در واقع در لوای شعار حزب "ايران نوين زنده باد" و كمي هم حزب "مردم پاينده باد" عمل كردند؛ يعنی هم اين و هم آن؛ اين رفتار درستی نيست. ما به تقاطعی رسيديم كه بايد مبانی خود را نسبت به امام انقلاب، رهبری و قانون اساسی روشن می كرديم. اگر به نحوی صحبت كنيم كه معلوم نشود دركدام گفتمان قرار داريم و به چه چيزی فكر می كنيم و صرفا بخواهيم نصحيت كنيم كاری پيش نمی رود. شاخص اصولگرايی برای مردم رهبری هستند و مردم از احزاب اصولگرا عبور كرده‌اند، مردم اصولگرا هستند و از جريان‌هاي اصولگرا عبور كرده‌اند. اصولگرايانی كه از مردم جا مانده‌اند بايد خود را به مردم برسانند تا ماندگار شوند و اگر بخواهند مردم را مديريت كنند بايد بدانند كه مردم زير بار مديريت اين‌چنينی نمی روند و شاخص مردم در اصولگرايی رهبری است."

هیچ نظری موجود نیست: