چهارشنبه، تیر ۰۹، ۱۳۸۹

مجری تلویزیون، کج سلیقه بود

تکذیب سخنان احمدی نژاد توسط فرمانده نیروی انتظامی
مجری تلویزیون، کج سلیقه بود

به دنبال اظهار نظر دو هفته پیش محمود احمدی نژاد درباره عدم دخالت دولت در طرح عفاف و حجاب و واکنش های موافقان و منتقدان دولت به گفته های وی، دیروز فرمانده نیروی انتظامی به جمع توجیه کنندگان سخن رییس جمهور پیوست و آن را تکذیب کرد.
احمدی مقدم واکنش ها به گفته های احمدی نژاد در مورد طرح عفاف و حجاب را "جوسازی و اتهام" علیه دولت خواند و علت موضع گیری احمدی نژاد را "کج سلیقگی مجری تلویزیون" دانست.
وی بدون اشاره به آمارهای برخی از منابع دولتی مبنی بر برخوردهای گسترده با زنان و جوانان، مدعی شد که "نوددرصد برخوردها با افراد بد حجاب، ایجابی و فرهنگی بوده و تنها ده درصد برخوردها انضباطی بوده است".
با گذشت دو هفته از سخنان محمود احمدی نژاد در یک برنامه مستقیم تلویزیونی در خصوص عدم ارتباط دولت با طرح عفاف و حجاب، واکنش ها به گفته های وی ادامه دارد. مسئولان انتظامی که ابتدا در این مورد سکوت کرده بودند، طی روزهای گذشته با اظهار نظرهای متناقض به توجیه سخنان احمدی نژاد پرداخته اند.
برخی از منتقدان دولت، اظهارات احمدی نژاد و به دنبال آن گفته های استاندار تهران در این باره را نوعی عقب نشینی از این طرح دانستند اما هواداران دولت ضمن انتقاد از احمدی نژاد، مسئولان اجرای این طرح از جمله فرماندهان نیروی انتظامی را به اجرای گسترده تر این طرح تشویق کردند.

کج سلیقگی مجری
در همین راستا روز گذشته اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه تودیع و معارفه فرمانده جدید نیروی انتظامی اصفهان در گفتگو با خبرنگاران، در توجیه موضع احمدی نژاد، مجری برنامه را مقصر شناخت و گفت: "كج ‌سليقگی فرد مصاحبه كننده در انتخاب متن سئوال سبب شد كه شنونده طوری فكر كند كه نيروی انتظامی بر سرمسئله بدحجابی، بگير و ببند خودسرانه دارد و در نتيجه رئيس جمهور هم پاسخ مناسب همين سئوال را داد".
این گفته فرمانده پلیس تهران به عنوان بالاترین مقام مسئول در اجرای طرح حجاب و عفاف، در حالی ست که محمود احمدی نژاد در آن برنامه تلویزیونی با انتقاد از عملکرد نیروی انتظامی، برخوردهای صورت گرفته را نادرست خوانده و هر گونه دخالت دولت در اجرای این طرح را رد کرده بود. وی با تأکید بر اینکه "برخوردهای صورت گرفته به دولت مربوط نیست" گفته بود: "دولت تنها خواهان برخورد با افرادی است که به طور سازماندهی شده و با دریافت پول در پی ترویج بدحجابی و ساختارشکنی در جامعه هستند".
این گفته احمدی نژاد چند روز پیش از آن هم توسط پروین احمدی نژاد مطرح شده بود.

برخوردها ایجابی بود
با این حال به گزارش فارس، احمدی مقدم در ادامه سخنان توجیهی خود در اصفهان گفت: "پس از مصاحبه رئيس جمهور هيچ دستورالعملی مبنی بر لغو يا اجرای با ملاحظه طرح‌های در دست اجرا از سوی دولت ارسال نشده، زيرا طرح كنونی حجاب و عفاف طرح كاملی است كه تجربيات گذشته نيز در آن لحاظ شده است".
در حالی که منابع خبری از آمار بالای برخورد نیروهای انتظامی با زنان خبر داده اند
فرمانده نیروی انتظامی مدعی شد که تنها ده درصد برخوردها انضباطی بوده است.
وی گفت: "با توجه به سخنان رئيس جمهور در ارتباط با حجاب و عفاف و جوسازيی هايی كه پس از آن اتفاق افتاد، طرح عفاف و حجاب مصوبه شورايی عالی انقلاب فرهنگی شد و از سوی دولت به 23 دستگاه متولی ابلاغ شده و 90 درصد فعاليت‌های اين طرح ايجابی و از جنس فرهنگی است و تنها 10 درصد از آنها جنبه انتظامی، انضباطی و قضايی دارد".
با وجود تکذیب دخالت دولت در این طرح، احمدی مقدم در جمع خبرنگاران و در واکنش به هواداران دولت که احمدی نژاد را به خاطر گفته هایش در خصوص این طرح سرزنش کرده بودند، برای عدم کوتاهی دولت در این طرح قسم خورد و گفت: "حاضرم شهادت بدهم که دولت در طرح حجاب و عفاف کم کاری نکرده و چنين ادعاهايی در اين راستا صحت ندارد و پيگيری های وزارت كشور منجر به تدوين دستورالعمل اجرايی بخش انتظامی فعاليت‌های مرتبط با حجاب و عفاف شده است".

جریمه نکرده ایم
فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از صحبت های دیروز خود با خبرنگاران به نحوه عملکرد پلیس در اجرای این طرح هم اشاره کرد و با بیان اینکه تا کنون "پلیس، هیچ کس را به خاطر بدحجابی جریمه نکرده است" افزود: "اينكه برخی بيان كردند كه نيروی انتظامی به خاطر دو تار مو جريمه و بازداشت می كند ما تاكنون فردی را به خاطره بدحجابی جريمه نكرديم، به جز موارد انگشت شمار كه آنها را به مراجع قضايی ارجاع داديم. امروزه آنچه در دستورالعمل ناجا قرار گرفته برخورد با اشكال بسيار زننده بدحجابی است كه بيشتر اين افراد در واقع قصد تظاهر و هنجارشكنی دارند و اين موارد بيشتر در پايتخت ديده می شود و در شهرهايی همانند اصفهان كمتر مشاهده شده است".
دستور العمل نیروی انتظامی برای اجرای طرح عفاف و حجاب، به طور مستقیم از وزارت کشور صادر و با تائید و امضای احمدی نژاد قابل اجرا می شود. طبق همین دستور العمل بنا به نوشته بسیاری از منابع خبری و برخلاف ادعاهای فرمانده انتظامی، تنها در خرداد ماه 1524 نفر به خاطر بد حجابی بازداشت شده اند.
به نوشته سایت کلمه، یک مسئول انتظامی در این باره گفته است: "از زمان اجرای طرح عفاف و حجاب در روزهای نخست خرداد ماه ۱۵۲۴نفر دستگیر شده اند که دو سوم دستگیرشدگان بین ۱۶ تا ۲۰ سال بوده اند. طبق این آمار ارائه شده از هر ده نفر دستگیر شده هشت نفر مجرد بوده و ۲۵ درصد کل دستگیر شدگان هم دانشجو بوده اند. همچنین ۸۸ درصد از این جوانان برای بار اول و هفت درصد آنان برای بار دوم دستگیر شده‌ بودند".

هیچ نظری موجود نیست: