سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۹، ۱۳۸۸

تدام بازداشت و بلاتکلیفی بیشتر دستگیر شدگان روز جهانی کارگر


ده ها تن از کارگران و فعالان کارگری دستگیر شده در روزجهانی کارگر، کماکان در زندان اوین در
وضعیتی نامشخص بسر می برند و همچنان به آنان اجازه ملاقات و تماس تلفنی با خانواده هایشان داده نمی شود. در دو روز گذشته خانواده های کارگران برای چندمین بار متوالی مقابل دادگاه انقلاب تجمع کرده که در نتیجه این تجمعات و اعتراضات روز گذشته تمامی زنان بازداشت شده در مراسم روز جهانی کارگر به جر جلوه جواهری، با ارائه فیش حقوق و کفالت آزاد شدند اما مردان بازداشت شده همچنان در وضعتی نامشخص و نگران کننده بسر می برند.
روز شنبه، شماری از خانواده های کارگران و فعالان کارگری و اجتماعی که در روز جهانی کارگر دستگیر شده اند، بار دیگر در مقابل دادگاه انقلاب تهران در اعتراض به بازداشت خودسرانه کارگران و و عدم رسیدگی به وضعیت آنان،دست به تجمع زدند. این تجمع با دخالت نیروهای انتظامی تشنج کشیده شد.
بنا به گزارشات منابع کارگری و حقوق بشری از این تجمع، بعد از آن که نیروی انتظامی تجمع آرام خانواده های کارگران را به تشنج کشاند، یکی از مسولان دادگاه انقلاب به میان خانواده ها آمده و با ارئه یک لیست سی و پنج نفره، اعلام می کند که اسامی افرادی که در این لیست ذکر شده، فردا آزاد می شوند. این مسئول دادگاه انقلاب به خانواده های این سی و پنج بازداشتی گفته بود که فراد با فیش حقوق و کفیل به دادگاه مراجعه کنند تا آنها را آزاد کنند. با این حال روز گذشته در حالی که تمامی خانواده های کارگران بازداشت شده با فیش حقوق و کفیل به دادگاه مراجعه کردند، دادگاه تنها زنان بازداشت شده را آزاد کرد و در خصوص عدم آزادی کارگران مرد دستگیر شده هیچ توضیحی نداد.
سایت خبری تغییر برای برابری،در خصوص آزادی زنان دستگیر شده در روز جهانی کارگر مینویسد:
با گذشت 17 روز از بازداشت شرکت کنندگان در مراسم روز جهانی کارگر، درحالی که از ساعت 3 بعد از ظهر امروز، بیست و هفتم اردی بهشت، خانواده های زنان زندانی در مقابل اوین در انتظار آزادی عزیزان شان بودند که پس از سه ساعت تعدادی متوجه شدند که زنان را با یک دستگاه مینی بوس از اوین خارج می کنند. این در حالی بود که دقایقی بعد تعدادی از آزاد شدگان خبر دادند که مقابل زندان اوین منتظر خانواده های خود هستند و سرانجام پس از مدتی سایرین را در میدان کاج سعادت آباد از مینی بوس پیاده کردند.
همین سایت می نویسد: به جر جلوه جواهری،سایر زنان بازداشت شده در روز جهانی کارگر آزاد شدند.جلوه جواهری که در مراسم روز جهانی کارگر هم حضور نداشت و در منزل خود دستگیر شده است همچنان در زندان اوین به سر می برد و مسئولان دادگاه انقلاب از دادن هر گونه توضیحی در مورد وضعیت او به خانواده اش خودداری کرده اند.
در ادامه گزارش این سایت، به عدم پذیرفته شدن فیش حقوقی و کفالت مردان دستگیر شده از سوی دادگاه انقلاب اشاره شده و آمده است: در حالی که بنا بر وعده ی مسئولان دادگاه انقلاب قرار بود 35 نفر از بازداشت شدگان روز کارگر با ارائه فیش حقوقی و تودیع کفالت آزاد شوند، صبح امروز فیش کفالت مردان بازداشت شده پذیرفته نشد و به خانواده ها گفته شد که صبح فردا برای پیگیری وضعیت آنان مراجعه کنند. به برخی دیگر هم مطابق معمول گفته شد: "خودمان خبر می دهیم". اکثر مردان بازداشت شده تا کنون موفق به تماس تلفنی و یا دیدار با خانواده های خود نشده اند و مسئولان دادگاه انقلاب نیز با ذکر این نکته که پرونده ی آنان در مرحله ی تحقیقات است از دادن هر گونه توضیح به خانواده هایشان خود داری می کنند.
از سوئی دیگر اما، خانواده های 16 تن از کارگران یک تعاونی فلزکار و مکانیک تهران نیز که همزمان با کارگران و فعالان کارگری روز جهانی کارگر دستگیر شده اند، در ادامه تلاش های خود برای آزادی آنان، با ارسال نامه های جداگانه ای به کمیسیون اصل نود مجلس،کمیسیون حقوق بشر اسلامی،ستاد حقوق بشر دستگاه قضائی و دادسرای تهران خواستار روشن شدن وضعیت و آزادی اعضای دربند این تعاونی شدند.
خانواده های این کارگران بازداشتی در نامه های خود نوشته اند:بیش از ده روز است که دستگیر شدگان ما،اجازه هیچ گونه تماس تلفنی با ما ندارند و ما هیچ گونه اطلاعی از سلامتی و محل نگهداری آنان نداریم. از سوئی دیگر نیز قاضی پرونده بدون دادن اطلاعات مشخص درباره وضعیت آنان،تا این لحظه به تقاضای پذیرفتن وکیل انتخاب شده از سوی خانواده ها آنان نیز رسیدگی نکرده است.
عبدالله وطن خواه،حسین اکبری،حسن شفا،محمد علی عزیز محمدی،ستار امینی،نبی معروفی،اسدالله اقبالی،حمیدشرقی،جمشید رجبی،محمود گیلانی،داود میرزائی،مصطفی حاتمی،علی نودهی،عزیز الله یاری و ناصر ابراهیمی 16 تن از اعضای یک تعاونی فلزکار و مکانیک در تهران هستند که یازدهم شهریور ماه توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شده اند. این افراد در مراسم روزجهانی کارگر شرکت نکرده بودند، آنها در محل کار خود به منظور برگزاری یک جلسه گزارش دهی سالانه جمع شده بودند.
شایان ذکر است که تاکنون هیچ یک از مراجع امنیتی و یا قضائی در خصوص دستگیری این افراد و اتهام آنان صحبتی نکرده اند و آنها کماکان بدون تفهیم اتهام در وضعیتی نامشخص و نگران کننده در زندان بسر می برند.

هیچ نظری موجود نیست: