دوشنبه، فروردین ۱۷، ۱۳۸۸

حکم اعدام هیوا بوتیمار لغو شد

حکم اعدام هیوا بوتیمار فعال مدنی کرد لغو شده است. این فعال مدنی روز گذشته طی یک تماس تلفنی با خانواده اش این خبر را داده است و همچنین اشاره کرده است که به زودی در دادگاه دیگری در سنندج بار دیگر محاکمه خواهدشد. این دومین بار است که این فعال مدنی کرد از اعدام فاصله می گیرد.
به گزارش خبری سایت خورهه لات نیوز، روز گذشته هیوا بویتمار در یک تماس تلفنی کوتاه باخانواده اش عنوان کرده است : صبح دیروز بعد از انتقال به دادگاه انقلاب مریوان، شعبه بخش اجرای احکام این دادگاه لغو حکم اعدامش را به وی ابلاغ کرده اند. این فعال مدنی در بند در این تماس
کوتاه تلفنی همچنین گفته است: که مسئولان دادگاه انقلاب مریوان به وی گفته اند که به زودی برای محاکمه مجدد به دادگاه انقلاب سنندج انتقال داده خواهد شد.
وی به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره نکرده است.
هنوز مقامات قضائی استان کردستان و همچنین محمد صالح نیکبخت وکیل این فعال کرد در خصوص لغو یا عدم لغو حکم اعدام وی رسما هیچ اظهار نظری نکرده اند
این فعال مدنی که دو سال پیش دستگیر و به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده بود، در حالی خبر از لغو حکم اعدام خود می دهد که طی این دو سال روند رسیدگی به پرونده اش با حواشی زیاد همراه شده بود و دادگاه انقلاب مریوان دو بار حکم اعدام وی را به رغم تمامی اعتراضات گسترده نهادها و سازمان های مدافع حقوق بشری در داخل و خارج کشور،تائید کرده بودند.
دادگاه انقلاب مریوان، هجده ماه پیش این فعال محیط زیست را با اتهاماتی نظیر:در اختيار داشتن تعداد ۵۶۳ گلوله جنگی و ۵۵ گلوله آر پی جی ، محارب شناخت و برای وی حکم اعدام صادر کرد.اما مدتی بعد و به دنبال اعتراض وکیل این پرونده به حکم دادگاه بدوی، این حکم در شعبه 32 دیوان عالی کشور نقض شد و یرونده بار دیگر برای رسیدگی به دادگاه انقلاب مریوان ارسال شد که در میان تعجب وکلای پرونده و نهادها و سازمان های حقوق بشری ، قاضی پرونده بار دیگر هیوا بوتیمار را به اعدام محکوم کرد.
صدور مجدد حکم اعدام برای این فعال کرد با هیاهوی مطبوعاتی و .اعتراضات بیشتری مواجه شد.
محمد صالح نیک بخت وکیل هیوا بوتیمار در واکنش به صدور مجدد حکم اعدام برای این فعال کرد در گفتگوی خود با رسانه ها با بیان اینکه هیچ یک از اتهامات وارده به موکلش را ازمصادیق محاربه نمی داند، تشریح کرده بود: حکم اعدام قبلی آقای بوتيمار به دليل کافی نبودن شواهد در شعبه ۳۲ ديوان عالی کشور نقض شده و به شعبه يک دادگاه انقلاب شهرستان مريوان اعاده شده بود.
اما متاسفانه قاضی شعبه يک دادگاه انقلاب مريوان، از ميان کدهای جرائم فقط کد مربوط به محاربه را می شناسد و در اين پرونده هم علی رغم نظر مراجع نظامی دوباره حکم اعدام صادر کرده است."
اتهام اصلی عبدالواحد بوتيمار در اختيار داشتن تعداد ۵۶۳ گلوله جنگی و ۵۵ گلوله آر پی جی است. آقای بوتيمار در بازجويی های خود گفته است که اين مهمات را حدود بيست سال پيش در يک پايگاه نظامی متروکه در کردستان ايران و به قصد فروش فلزات موجود در آن جمع آوری کرده است.
مقامات نظامی کردستان در استعلامات رسمی تاييد کرده اند که اين مهمات توليد صنايع دفاعی ايران در دهه ۶۰ است. آنها همچنين ادعای آقای بوتيمار مبنی بر نگهداری اين مهمات در پايگاهی
متروکه در روستايی نزديک مريوان را تاييد کرده اند.
در حال حاضر هیوا بوتیمار دربند عمومی زندان مرکزی مریوان و در وضعیت نسبتا مساعد بسر میبرد.

هیچ نظری موجود نیست: