یکشنبه، اردیبهشت ۰۸، ۱۳۸۷

از کمر به بالا شليک کنيد

دومين مرگ در درگيري شهرک ربط
نيروهاي انتظامي روز يکشنبه گذشته در شهرک کردنشين "ربط" از توابع شهرستان سردشت در آذربايجان غربي، به روي جمعي از کاسبکاران مرزي آتش گشودند. در اثر اين تيراندازي ها، دست کم هشت تن مورد اصابت گلوله قرارگرفتند که در ميان آنها يک جوان بيست و يک ساله در دم جان داد و همان شب جسد وي بوسيله نيروي انتظامي بدون اطلاع والدين وي مخفيانه به خاک سپرده شد. اکنون خبرمي رسد از ميان زخميان ديگر اين درگيري خونين، نوجوان پانزده ساله اي هم در اثر شدت جراحات وارده جان داده و جسد وي نيز شبانه و بدون اطلاع خانواده اش دفن شده است.
ديگر خبرهاي مربوط به اين حادثه حاکي از آن است که در اثر همين درگيري ، بيش از سي تن ديگر از شهروندان اين شهرک در درگيري هاي خياباني با نيروهاي انتطامي جراحات سطحي برداشته و بيشتر آنان در درمانگاه ها و مراکز درماني دستگير و روانه بازداشتگاه ها شده اند.
در همين حال گفته مي شود بازداشت شهروندان اين شهرک با گذشت يک هفته از زمان وقوع درگيري، از سوي نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات به طور پراکنده ادامه دارد. به گفته يکي از شاهدان عيني، همين مساله باعث شده که اين شهرک کوچک نه تنها به حالت عادي برنگشته، بلکه تفتيش منارل شهروندان، بازجوئي هاي سرپايي و بازداشت شهرونداني که گفته مي شود نامشان در يک ليست بلند وجود دارد، در برخي محلات و کوچه ها هنوز ادامه دارد. شماري از مردم نيز به دليل ترس از دستگيري و برخوردهاي غير قانوني محل زندگي و کار خود را ترک کرده اند.
آغاز ماجرا
نيروهاي انتظامي يکشنبه پيش با تعقيب يک خودروي حامل سوخت قاچاق در خيابان اصلي شهرک ربط، با تيراندازي به سوي خودرو مورد نظر آن را توقيف کردند و سرنشينان آن را پس از دستگيري به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. به دنبال اين ماجرا، مردم ضمن تجمع در محل، به تيراندازي نيروي انتطامي در خيابان اصلي شهرک و ضرب و شتم سرنشينان خودروي توقيف شده اعتراض کردند. اين تجمع و اعتراض به مدت چندين ساعت در مقابل پاسگاه اصلي نيروي انتظامي ادامه يافت. تجمع کنندگان خواهان آزادي خودروي توقيف شده و سرنشينان آن بودند که با واکنش تند فرماندهان نيروي انتطامي و تهديد روبرو شدند. بعد از آن تجمع کنندگان عليه نيروي انتظامي شعار دادند و به اين ترتيب درگيري هاي لفظي بين حاضرين و ماموران شدت گرفت. در همين حال فرمانده نيروي انتظامي بوسيله بلندگو به ماموران دستور شليک از "کمر به بالا" را داد. به دنبال اين دستور و در اثر شليک هاي اوليه دوتن زخمي و بقيه متفرق شدند. اما مامورين در تعقيب تجمع کنندگان و به منظور دستگيري آنان، به پارک اين شهرک يورش بردند و يک جمع شش نفره را هدف گلوله قرار دادند. به اين ترتيب شمار زخمي شدگان به هشت تن رسيد که در بين آنان جوان بيست و يک ساله اي به نام " حسين پوياي فر" در دم جان داد. جسد اين جوان بيست و يک ساله بدون آنکه به خانواده و نزديکانش ازاطلاع داده شود همان شب مخفيانه توسط مامورين به خاک سپرده شد. بقيه زخمي شدگان اين زدو خورد خونين هم بدون سرو صدا به بيمارستان سردشت انتقال يافتند.
"محمد اميني" نوجوان پانزده ساله، يکي از اين محروحين بود که چند روز بعد درگذشت و جسد وي نيز مخفيانه و حتي بدون اطلاع والدينش از مرگ وي، به خاک سپرده شد. ضمن آنکه سه تن ديگر از زخميان به دليل وخامت وضعيت به يکي از بيمارستان هاي اروميه انتقال داده شده اند، که به گفته نزديکانشان اميد چنداني به زنده مان آنها نمي رود.
علاوه بر اين در تيراندازي پراکنده ماموران نيروي انتظامي در سطح اين شهرک، در و پنجره بسياري از منازل نيز مورد اصابت گلوله واقع شده است.
مجموعه اين وضعيت باعث شده تا اين شهرک کردنشين، چند روز بعد از اين حادثه را در يک حکومت نظامي کامل پشت سر بگذارد. در همين ارتباط مسئولان اين شهرک با استقرار نيروها ي ضد شورش در خيابان اصلي و تهديد خانواده مقتولان اين حادثه، مانع از برگزاري هرگونه مراسم ختم در مسجد و حتي در منزل آنان شده اند.
واکنش ها به حادثه
به دنبال وقوع اين درگيري، مسئولان محلي و استاني بلافاصله با ارسال نامه اي محرمانه به خبرگزاري و رسانه هاي داخلي مانع از انتشار اين خبر شدند. اما به دنبال کشته شدن نفر دوم اين حادثه، شوراي شهر اين شهرک با انتشار بيانيه اي شديد الحن تحت عنوان " يکشنبه سياه" خواهان مجازات فرمانده نيروي انتظامي اين شهرک و ماموريني که اقدام به تيراندازي از "کمربه بالا" کرده بودند، شد. در بخشي از بيانيه شوراي شهر ربط همچنين آمده است که نيروي انتظامي در اين شهرک و ساير مناطق بايد به برخوردهاي غير مسئولانه و خشن با شهروندان پايان دهد.با اين وجود تاکنون هيچ يک از مقامات مسئول محلي و استاني در اين ارتباط واکنشي نشان نداده و همچنان سکوت کرده اند.اما مردم اين شهرک، به ويژه بازاريان به نشانه اعتراض به اين اقدام تاکنون در محل کار خود حاضر نشده و بسياري هم مغازه هايشان را تعطيل کرده اند. به همين علت اين شهرک يک هفته بعد از حادثه مزبور، همچنان نيمه تعطيل و در شرايط نظامي بسر مي برد.
حادثه خونين ربط ، از جمله حوادثي است که در فصل هاي بهار و تابستان ـ در دوره بالاگيري قاچاق کالا ـ هر سال اتفاق مي افتد و قربانيان زيادي مي گيرد.
اما تاکنون هيچ مقام مسئولي به چاره انديشي در اين مورد برنيامده و تنها به برخوردهاي خشونت بار ميدان داده شده است. به طوري که تيراندازي مامورين نيروي انتظامي در خيابان ها و مراکز شهرهاي کوچک مرزي به روي شهروندان به امري عادي تبديل شده است.

هیچ نظری موجود نیست: