یکشنبه، دی ۱۶، ۱۳۸۶

همزمان با عفو بیش از دو هزار زندانی، قطع دست و پای پنج متهم

روز گذشته همزمان با تایید خبر عفو بیش از 2 هزار زندانی بلوچ از سوی رهبر جمهوری اسلام در رسانه های وابسته به دولت، خبر تکان دهنده ای نیز مبنی بر قطع دست و پای دست کم پنج متهم بلوچ که گفته می شود وابسته به گروه های اشرار و مسلح هستند، منتشر شد.
اخبار منتشر شده در این خصوص صحت و چگونگی خبر قطع دست و پای این پنج متهم بلوچ، حاکی از آن است که طی هفته گذشته دادگاه انقلاب استان سیستان و بلوچستان حکم قطع دست و پای ینج تن از اعضای یک گروه مسلح اشرار را صادر کرده و این حکم پس از تایید از سوی مراجع قضائی و کیفری به اجرا درآمده است.
پنج تن از اشرار مسلح که ماه ها پیش توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی زاهدان دستگیر شده بودند، چندی پیش در دادگاه انقلاب این استان به اتهاماتی از قبل "محاربه" و"سرقت و راهزنی های مسلحانه" محکوم شده و برای آنان احکامی از قبیل قطع دست راست و پای چپ صادر شده بود.
بنابه نوشته خبرگزاری "ایسنا" به نقل از سخنگوی قوه قضائیه در این باره، حکم قطع دست و پای هر پنج متهم پس از تایید از سوی مراجع قضائی، تحت نظارت پزشکی قانونی به اجرا درآمده است. این خبرگزاری هیچ اشاره ای به هویت این پنج متهم بلوچ نکرده است.
از سوئی دیگر هیچ یک از منابع خبری و مرتبط با این قضیه هیچ اشاره ای به این مساله نکرده اند که آیا این پنج نفر از افراد وابسته به گروه موسوم به "جندالله" تحت رهبری جوان بیست و شش ساله ای به نام "عبدالمالک ریگی" هستند یا خیر.
در دو سال گذشته گروه موسوم به "جندالله" به رهبری عبدالمالک ریگی، بارها با درگیریهای مسلحانه با نیروهای دولتی، گروگانگیری و موارد دیگری استان سیستان و بلوچستان را به یکی از ناامنترین استانهای کشور تبدیل کرده بودند. این گروه در چند حادثه مرگبار دست کم 34 تن از نیروهای دولتی را کشتند.
به دنبال اقدامات خشونت بار این گروه فرقه ای که به ادعای مقامات دولتی در تهران در خارج از مرزها دارای پایگاه هائی هستند و از حمایت انگلیس و امریکا برخوردارند، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، انتظامی و سپاه یاسدارن به منظور مقابله و سرکوب آنان صدها تن از شهروندان بلوچ را به ظن همکاری با این گروه دستگیر کردند که هم کنون در زندان های مختلف این استان نگهداری می شوند.
به گفته رئیس دادگستری استان سیستان بلوچستان تاکنون دست کم پنجاه تن از دستگیر شدگان در رابطه با این گروه مجازات شده اند که از میان این پنجاه نفر در چندین نوبت در مراکز شهرهای زابل و زاهدان تعدای اعدام شده اند.
اجرای این احکام و برخوردهای انجام شده با مردم و شمار زیاد شهروندان دستگیر شده در ارتباط با گروه های اشرار و مسلح در کنار مسائل دیگری همچون فقر، بیکاری، تبعیض ها قومی و مذهبی ضریب امنیت و آسایش در این استان را بیش از پیش پائین آورده است.
روز گذشته به منظور آرام جلوه دادن این استان و بالا بردن ضریب امنیت در شهرهای سننی نشین سیستان و بلوچستان، علی خامنه ای با عفو دو هزار و صد وپنجاه و چهار زندانی موافقت کرد.رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان با تایید این خبر و بدون اشاره به قطع دست و پای پنج متهم بلوچ در یکی از زندان های زاهدان، در مورد چگونگی عفو زندانیان بلوچ به خبر گزاری های دولتی گفته است:" با موافقت رهبر جمهوری اسلامی فردا در مراسمی در زاهدان دو هزار و صد و پنجاه و چهار زندانی را آزاد خواهیم کرد. ما در دادگستری به صورت مکرر شاهد مراجعه طوایف و تاکید آنان بر آزادی عده ای از زندانیان بودیم که به دیلیل فقر و بیکاری و یا پائین بودن فرهنگ گرفتار فریب اشرار و قاچاق فروشان شده بودند که تقاضای آزادی این زندانیان از سوی رئیس قوه قضائیه تقدیم رهبر جمهوری اسلامی شد و با آزادی آنان موافقت شد."وی در ادامه افزوده است" از میان این زندانیانی که مورد عفو قرار گرفته اند 100 نفر زن هستند که تحویل روسای طوایف داده می شوند و آنها نیز موظف بر نظارت آنان هستند."

هیچ نظری موجود نیست: