دوشنبه، شهریور ۱۶، ۱۳۸۸

حمله وحشیانه به کوی دانشگاه فراموش شد

اعضای دفتر تحکیم وحدت روز گذشته با آیت الله حسینعلی منتظری در قم دیدار و گفت و گو کردند. اعضای این تشکل دانشگاهی در آستانه آغاز سال جدید تحصیلی ضمن ابراز نگرانی در خصوص وضعیت موجود و فضای خفقان حاکم بر دانشگاه ها، از آیت الله منتظری به خاطر مواضع ایشان در دفاع از حقوق مردم در پس حوادث اخیر قدردانی کردند.
اعضای دفتر تحکیم علاوه بر دیدار و گفتگو با آیت الله منتظری، با آیت الله صانعی و همچنین آیت الله بیات زنجانی نیز دیدار و گفتگو داشتند. وبسایت رسمی آیت الله منتظری در خصوص دیدار و گفتگوی اعضای دفتر تحکیم وحدت با ایشان نوشت: "در این دیدار نخست دو تن از اعضای دفتر تحکیم ضمن ابراز تقدیر و تشکر از ایشان، در تشریح هدف از سفر به قم و دیدار با آیت الله منتظری بیان کردند:به مناسبت قرار گرفتن در آستانه سال تحصيلى جديد دانشگاه ها، اين توفيق‏ ‏بود كه امسال هم طبق معمول هر سال خدمت برسيم، با این تفاوت که معمولا در سال های گذشته اول مهر فضار را بازتر می گذاشتند وفشارها علیه دانشجویان فعال کمتر بود. اما امسال متاسفانه از همین حالا سخت گیری ها را شروع کرده اند؛ وحتی تلاش داشتند که با مراجع تقلید تماس گرفته نشود، ولی علیرغم میل آقایان این کار انجام شد و خدمت رسیدیم." دانشجویان سپس با اشاره به حمله انصار حزب الله و سایر گروه های امنیتی و اطلاعاتی به کوی دانشگاه در بامداد 25 خرداد، خطاب به آیت الله منتظری گفتند: "متأسفانه مسأله حمله وحشيانه به كوى دانشگاه هم فراموش شد و با اين كه‏ ‏از حمله سال 1378 بسيار فجيع تر و شديدتر بود ولى در مقايسه با‏ ‏جريانات ديگر تحت الشعاع قرار گرفت. به هر حال از جناب عالی تشکر می کنیم که در دفاع از حقوق مردم یک لحظه سکوت نکردید. حقیقتا اگر آیندگان بخواهند قضاوت کنند که دیندارن واقعی از حقوق مردم دفاع کردند، حتما اقدامات حضرت عالی در رابطه با حوادث اخیر مثال زدنی خواهد بود. "اعضای دفتر تحکیم در پایان با اشاره به اینکه تعدادی از آنان ستاره دار و از ادامه تحصیل محروم شده اند اما همچنان به وظایف خود و فعالیت های سیاسی ادامه می دهند، در خصوص وضعیت امروز جونان کشور نیز بیان داشتند: متاسفانه مسئولین امور کاری کرده اند که بسیاری از جوانان افسوس حکومت پهلوی را می خورند و همان طور که فرموده اید از این حکومت نه جمهوری باقی مانده و نه اسلامی. در این جمع ما تعدادی از تحصیل محروم شده اند و ستاره دار هستند، ولی همچنان به فعالیت سیاسی و وظایفی که به عنوان یک دانشجو بر عهده دارند ادامه می دهند، و مراجعی که در برابر ضایع کردن حقوق ملت ایستادگی میکنند تکیه گاه ما جوانان هستند. وبسایت آیت الله منتظری پاسخ ایشان به اعضای دفتر تحکیم وحدت را منتشر کرده که متن کامل آن به این شرح است:
"بسم الله رحمن الرحیم من از شما عزیزان تشکر می کنم که نسبت به امور بی تفاوت نیستید و انجام وظیفه می کنید. امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگان است. در قرآن کریم می خوانیم:(والعصر ان الانسان لفی خسر الا لذین آمنو و ملواالصا لحات) آیا این ایمان و عمل صالح کافی است؟ قرآن می فرماید: نه، (و تواصوا بالحق) یعنی همه باید یکدیگر را سفارش کنند. خوب این سفارش به حق زندان اوین و محرومیت های متعدد را به دنبال دارد؛ برای همین می فرماید (وتوا صوا بالصبر) همدیگر را به بردباری و صبر و استقامت دعوت کنید. البته اگر خوب هم درس بخوانید آینده متعلق به شما خواهد بود. و محروم کردن دانشجویان از تحصیل ظلم بزرگی است. خداوند در سوره فاطر پس از ذکر علومی مثل علوم انسان شناسی، جانور شناسی، گیاه شناسی، معدن شناسی و علوم دیگر می فرماید:(انما يخشى الله من عباده‏ ‏العلماء) يعنى خداوند در نظر عالمان داراى خشيت و بزرگى است. و‏ ‏مقصود از علما در اين آيه آقايان دانشگاهيان است، يعنى كسانى كه با‏ ‏اين علوم فوق ارتباط دارند. خلاصه اين كه علاوه بر بى تفاوت نبودن و‏ ‏انجام وظيفه كردن درس هم خوب بخوانيد. الان متاسفانه بعضی وقت ها می گویند نظام، منظورشان یک شخص است؛ با اینکه این درست نیست، حفظ نظام یک واجب شخصی نیست بلکه مقصود این است که نظام باشد تا دستورات اسلام اجرا شود. ولی الان متاسفانه به نام اسلام افراد را بازداشت می کنند و تحت فشار از آنها اعترافات بی اساس می گیرند که اینها همه بر خلاف اسلام است. خیلی از شخصیت هائی که رد پیروزی انقلاب نقش داشتند و الان هم انقلابی اند متاسفانه در زندان هستند. این اعتراف گیری ها همه بر خلاف اسلام است. دستورات اسلام را زیر پا می گذارند و می گویند برای خفظ نظام است؛ در حال که امام خمینی(ره) فرمودند: ملاک رای ملت است؛ الان صراحتا می گویند ملاک رای یک نفر است، و این برخلاف موازین است.
قرآن کریم می فرماید:(المومنون والمومنات بعضهم اولياء بعض‏ ‏يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر)همه نسبت به یکدیگر ولایت دارند، یعنی همه حق دارند و باید امر به معروف و نهی از منکر کنند. الان انحرافی پیش آمده که همه باید امر به معروف و نهی از منکر کنند و جلوی این انحرافات را باید گرفت. بی گناهانی در زندان هستند که این ظلم بزرگی است و باید نسبت به آن بی تفاوت نباشیم. ان شاءالله صابر و بردبار باشيد و خدا اجرتان دهد. اللهم اصلح كل فاسد من امور المسلمين." قابل ذکر است که طی یک ماه گذشته، برخی مراجع تقلید قم به منظور چاره جوئی در مقابل اقدامات سرکوبگرانه دولت میزبان بسیاری از نمایندگان گروه های سیاسی بوده اند. آیت الله حسینعلی منتظری، آیت الله صانعی و آیت الله بیات زنجانی از جمله مراجعی بوده اند که ضمن ابراز مخالفت شدید با اقدامات دولت، به ادامه دستگیری ها و سرکوب ها و همچنین اخذ اعترافات ساختگی از رهبران دستگیر شده جبهه اصلاحات به شدت اعتراض کرده اند.

دهمین روز درگیری های مسلحانه در کردستان

به دنبال ده روز درگیری های مسلحانه در مناطقی از استان های آذربایجان غربی و کردستان بین نیروهای احزاب کرد مخالف و نیروهای سپاه پاسداران، بار دیگر علاوه بر این دو استان، فضای استان های کرمانشاه و ایلام نیز نظامی و امنیتی شده و تردد در محورهای پرتردد این استانها به سختی صورت می گیرد.از تعداد قربانیان این درگیری ها اطلاعات متفاوتی منتشر شده است.
طرف های درگیر در کردستان طی روزهای اخیر آمار های متفاوتی از میزان تلفات نیروهای خود ارائه داده اند. مقامات سپاه پاسداران شمار تلفات جانی احزاب کرد در این درگیری ها را 45 کشته و بیش از 50 زخمی اعلام کرده و تنها کشته شدن یک تن از اعضای سپاه را مورد تائید قرار داده اند. اما احزاب کرد از دست دادن 11 تن از اعضای خود را تائید و شمار تلفات سپاه پاسداران تنها در یک درگیری را 55 کشته و بیش از 30 زخمی عنوان کرده اند.

آغاز درگیری ها
این درگیری ها اول هفته گذشته با درگیری خونین بین یک تیم از نیروهای حزب کومه له با نیروهای سپاه پاسداران در اطراف کامیاران شروع شد که بر اساس ادعای کومله طی آن 5 تن از اعضای این حزب کشته و 55 تن از اعضای سپاه و عناصر محلی کشته و بیش از سی تن دیگر نیز زخمی شدند،اما سپاه پاسداران تا روز گذشته هیچ آماری از تعداد تلفات این درگیری ارائه نداد.
دو شب بعد از این حادثه، در اطراف مریوان تنی از چند از نیروهای حزب دمکرات با نیروهای سپاه پاسداران درگیر شدند که در این درگیری دو تن از نیروهای این حزب کشته شدند.
همزمان با این درگیری، نیروهای حزب دمکرات کردستان ایران ـ یکی از دو شاخه حزب دمکرات ـ نیز در منطقه فیض الله بیگی از توابع سقز با نیروهای سپاه درگیر شدند که در نتیجه این درگیری طبق خبرهای منتشره از سوی این حزب، چهار تن از اعضای آن جان خود را از دست دادند.
در ادامه، این درگیری های خونین از استان کردستان به استان آذربایجان غربی کشیده شد و نیروهای حزب کومه له در چند نقطه در استان آذربایجانی غربی با نیروهای سپاه پاسداران درگیر شدند که طی این درگیری ها هم تعداد نامشخصی از نیروهای طرفین کشته و زخمی شدند. حزب کومه له در مورد تعداد تلفات این درگیری ها آماری ارائه نداده اما ادعا کرده است که نیروهای این حزب دراین درگیری ها متحمل هیچ نوع تلفاتی نشده اند.
با این حال هر سه حزب درگیر در زدخوردهای مسلحانه هفته گذشته در کردستان، در مجموع جان باختن یازده تن از اعضای خود را تائید و تصویر و هویت اعضای از دست رفته خود را منتشر کرده اند. اما مقامات نظامی، به ویژه مقامات بلند پایه سپاه ضمن تائید وقوع درگیری های مسلحانه با نیروهای این سه حزب کردی، شمار تلفات نیروهای احزاب کرد را بیشتر اعلام کرده اند.

آمارهای متفاوت از کشته ها و زخمی ها
دو روز پیش سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در گفتگوئی خبری با اعلام اینکه استان های غرب و شمالغربی هم اکنون در تسلط کامل نیروهای سپاه و بسیج هستند، میزان تلفات جانی احزاب کرد در درگیرهای اخیر را 45 کشته و بیش از 50 زخمی اعلام کرد.
نکته جالب در گفتگوی خبری فرمانده سپاه پاسداران این بود که وی به درگیری سپاه پاسداران با نیروهای حزب پژاک در استان آذربایجان غربی اشاره کرد، در حالیکه هر سه حزب درگیر در این درگیری ها یعنی کومه له، حزب دمکرات و حزب دمکرات کردستان ایران در گزارش و اطلاعیه های خود حضور حزب پژاک در این درگیری ها را تکذیب کرده اند. علاوه بر این پیش از گفتگوی خبری فرمانده کل سپاه پاسداران، مقامات نظامی دو استان آذربایجان غربی و کردستان تعداد تلفات جانی هر سه حزب کردستان را 27 کشته و تعداد نامشخصی زخمی اعلام کرده بودند.
فرمانده سپاه پاسداران همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود تلفات جانی سپاه پاسداران طی درگیرهادر مناطق مختلف کردنشین را تنها یک کشته اعلام کرد.در حالیکه سایت خبری خورهه لات نیوز، یکی از منابع خبری معتبر کردستان ضمن تائید جانباختن یازده تن از اعضای سه حزب عمده کردستان در درگیری های دو هفته اخیر، اعلام کرده تنها در درگیری اول هفته گذشته بین نیروهای کومه له با نیروهای سپاه پاسداران در اطراف کامیاران که طی آن پنج تن از اعضای این حزب جان خود را از دست دادند، دست کم 55 تن از نیروهای سپاه و عناصر محلی کشته و حداقل سی تن دیگر زخمی شدند.این منبع خبری در ادامه از تلاش سپاه پاسداران برای مخفی کردن اجساد کشته شدگان خبر می دهد و می نویسد: نیروهای سپاه پاسداران و عناصر محلی آن در کردستان برخلاف سایر مناطق ایران برای مقابله با نیروهای احزاب کرد از لباس فرم نیروهای احزاب کرد[لباس فرم پیشمرگ]استفاده می کنند. فرماندهان سپاه پاسداران دراستان کردستان در چند روز گذشته جسد کشته شدگان خود را که لباس فرم پیشمرگه ها را به تن داشته اند به مردم نشان داده و گفته اند این اجساد متعلق به پیشمرگه های سه حزب کردی هستند که در درگیری های اخیر کشته شده اند. از سوی دیگر فرماندهان سپاه پاسداران برخلاف همیشه از انتقال بیش از سی تن دیگر از زخمی های خود به بیمارستان های وابسته به سپاه خودداری کرده و همگی آنها را به یکی از بیمارستان های اصلی سنندج انتقال داده و با مستقر کردن شمار زیادی از نیروهای خود در بیمارستان به مردم وانمود می کنند که این زخمی ها، از اعضای احزاب کرد هستند.

فضای امنیتی و نظامی
درگیری های مسلحانه بین سه حزب عمده کردستان و سپاه پاسداران دقیقا در سالروز فتوای آیت الله خمینی برای جهاد در کردستان شروع شد. هر سال در چنین روزی علاوه بر نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در داخل شهر های کردستان، نیروهای سپاه و بسیج نیز به منظور جلوگیری از اعتراضات مردمی و فعالیت های تبلیغی اعضای احزاب کرد، همه مناطق کردنشین غرب کشور را نظامی و از هر بهانه ای برای دستگیری شهروندان کرد استفاده می کنند.طبق خبرهای تائید نشده امسال هم در سالروز فتوای آیت الله خمینی و همزمان با درگیرهای خونین مسلحانه در مناطق مختلف، در شهر هایی مثل مهاباد، بوکان سرشت، سقز،مریوان،سنندج، کامیاران، کرمانشاه و حتی ایلام،ده ها تن از شهروندان کرد دستگیر و روانه زندان شده اند.
این در حالیست که منابع محلی می گویند محورها تردد در شهر هائی که طی دو هفته گذشته شاهد درگیری بین احزاب کرد و سپاه پاسداران بوده، از سوی نیروهای سپاه و بسیج کنترل شده و از سوی دیگر توپخانه نیروی زمینی سپاه بار دیگر مناطق مرزی را زیر آتش گرفته و هم اکنون بخشی از جنگل های مرزی در استان کردستان در سوختن است.

ستاره دار شدن فعالان دانشجویی

منابع دانشجوئی و حقوق بشری، خبر از ستاره دار شدن ده های دانشجوی دیگر بعد از اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد می دهند. ستاره دار شدن این دانشجویان در ادامه برخوردها با صدها تن از فعالان دانشجوئی در دانشگاه های مختلف کشور در دولت احمدی نژاد است.بسیاری از این دانشجویان پس از ستاره دار شدن از ادامه تحصیل باز مانده اند و تعدادی از آنها هم در حال حاضر در زندان بسر می برند. با این همه همکاران دولت کودتا در وزارت علوم و دانشگاه ها همچنان به تهدید دانشجویان ادامه داده و طی روزهای اخیر اعلام کرده اند که آماده برخورد با دانشجویان و هرگونه حرکت اعتراضی در دانشگاه ها هستند.
بنا به گزارش ادوار نیوز سایت خبری سازمان دانش آموختگان ایران، روز گذشته میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت دانشجوئی دیروز خبر داد که با اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد مشخص شده تعدادی از دانشجویان علیرغم کسب رتبه های بسیار بالا از تحصیل در دوره کارشناسی ارشد محروم شده اند.
این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم در ادامه با بیان اینکه این تشکل دانشجوئی به زودی موارد محرومیت از تحصیل در کنکور امسال را که به شیوه جدیدی انجام گرفته است منتشر خواهد کرد،افزود: در جریان رقابت های انتخاباتی، احمدی نژاد وجود دانشجویان ستاره دار را به کلی انکار کرد این در حالی است که بعد از انتخابات اکثر این دانشجویان بازداشت شده و زیر فشار برای اعتراف انکار محرومیت از تحصیل خود بوده اند.
میلاد اسدی این گفته ها را در دیدار با خانواده شیوا نظرآهاری فعال حقوق بشر و دانشجوی ستاره دار عنوان کرد که هم اکنون بیش از چهل روز است در بازداشت و در بدترین شرایط جسمی و روحی بسر می برد و گفته می شود برای انکار محرومیت از تحصیل خود تحت فشار است.
خبرنامه امیر کبیر پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان پلی تکنیک تهران نیز با انتشار گزارشی در همین خصوص به نحوه ستاره دار کردن دانشجویان بر خلاف رویه معمول چهار ساله گذشته اشاره می کند و می نویسد: روز گذشته تعدادی از فعالین دانشجوئی در حالی كه با رتبه های بالا مرحله اول آزمون را پشت سر گذاشتند قادر به دیدن نتایج نهایی خود در سایت سازمان سنجش نشدند. این دانشجویان با دو پیام «مردود» یا ‹«لطفا به سازمان سنجش مراجعه كنید» مواجه شدند.
این در حالی است كه دولت احمدی نژاد به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و برخلاف رویه ی سالهای گذشته در مرحله اول و انتخاب رشته، سیاست های گزینشی و تبعیض آمیز رادر حذف فعالین دانشجویی اعمال نكرده بود و فعالین دانشجویی با اعلام نتایج آزمون خود در مرحله ی اول توانسته بودند کارنامه اولیه ی خود را دریافت نمایند. اما پس از گذشت انتخابات و در مرحله ی دوم، دولت کودتا همچون سال های قبل تعدادی ازفعالین دانشجویی را علی رغم رتبه های بالایشان «مردود آموزشی » اعلام كرد.
این گزارش در ادامه یادآوری می کند: از سال 85 كه این بدعت شوم در محرومیت دانشجویان از ادامه تحصیل به دلیل آنچه كه نداشتن صلاحیت عمومی خوانده می شود آغاز شده است تاكنون ده ها دانشجو به دلیل فعالیت های انتقادی نسبت به دولت از حق تحصیل در مقطع كارشناسی ارشد و دكتری محروم شده اند.
اعتراض دفتر تحکیم وحدت
دفتر تحکیم وحدت دانشجوئی کشور، یکی از تشکل های فعال در عرصه سیاسی و مدنی در دانشگاه های کشور، روز گذشته بلافاصله بعد از اعلام و تائید خبر ستاره دار شدن تعداد دیگری از فعالان دانشجوئی با انتشار بیانیه ای تحت عنوان»ستاره دار کردن دانشجویان امسال پس از کودتا»به اعمال آپارتاید علمی دولت اعتراض کرد و خواستار آزادی هر چه سریع تر دانشجویان ستاره دار دربند شد.
در بیانیه این تشکل دانشجوئی آمده است: امروز در حالی نتایج نهایی آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ها اعلام شده است که بار دیگر همانند 4 سال گذشته شاهد آن هستیم که جمع کثیری از فعالین دانشجویی علی رغم کسب رتبه های ممتاز در این آزمون از راهیابی به دانشگاه باز ماندند و به دلایل عقیدتی با واژه «مردود» در هنگام اعلام نتایج نهایی مواجه شدند.این در حالی است که محمود احمدی نژاد درست چند ماه پیش درکنار ده ها ادعای دروغ درهنگام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دهم ادعا کرده بود که وجود دانشجویان ستاره دار در دولت او و همچنین ممانعت از تحصیل دانشجویان در مقاطع بالاتر به دلایل سیاسی و عقیدتی توسط دولت کذب محض است. این در حالی است که وجود صدها دانشجوی ستاره دار و محروم از تحصیل خود گواه روشنی بر این سیاست حذفی و اظهارات کذب دولتمردان است. طبق نص صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق تحصیل جزء حقوق اساسی آحاد مردم شناخته شده است.
در بخش دیگری از بیانیه دفتر تحکیم وحدت، با اشاره به پیاده کردن طرح های پیدا و پنهان دولت کودتا جهت تصفیه سیاسی دانشگاه ها، می خوانیم: ستاره دارشدن دانشجویان منتقد در کنار طرح اعطای سهمیه 40 درصدی به دانشجویان بسیجی و همچنین ده ها طرح پیدا و پنهان دیگر به منظور تصفیه سیاسی دانشگاه ها از دانشجویان و اساتید منتقد و مستقل همگی نشان ازعزم جدی دولت کودتا در پیگری و ادامه آپارتاید علمی درکشور دارد. آپارتاید علمی که هدف اصلی آن مختص نمودن تحصیل تنها به وابستگان، وفاداران و مجیزگویان دولت است و نمونه آن را تنها در دولت هایی مانند دولت آفریقای جنوبی در زمان آپارتاید شاهد بودیم.جالب آنکه دولت نهم به علت در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری امسال ستاره دار کردن دانشجویان شرکت کننده در کنکور سراسری را چند ماه به تعویق انداخت تا پس از کودتای انتخاباتی با خیالی آسوده بار دیگر به این امر مبادرت ورزد.
دفتر تحکیم وحدت در پایان بیانیه خود با اشاره به وضعیت نامناسب شماری از دانشجویان ستاره دار بازداشت شده در جریان اعتراضات مردمی به کودتای 22 خرداد می نویسد: از سوی دیگر پس از کودتای اخیرشاهد آن هستیم تعدادی از دانشجویان ستاره دار سال های گذشته در کمال مظلومیت بازداشت شده اند و برای اعترافات ساختگی تحت فشارهستند تا با این نمایش مضحک اندکی از ننگ ستاره دارشدن دانشجویان بکاهند. حال آنکه تنها جرم آن ها این بود که گفته بودند«تحصیل حق ماست».همچنین در روزهای اخیرشاهد احضار فله ای عموم دانشجویان در بسیاری از دانشگاه های کشور به کمیته های انضباطی هستیم که در مواردی علت احضار آن ها به کمیته های انضباطی دعوت مردم به شرکت در انتخابات اعلام شده است.
دفتر تحکیم وحدت در پایان این بیانیه ضمن محکومیت ستاره دار کردن مجدد دانشجویان در سال جاری خواستار بازگشت کلیه دانشجویان ستاره دار به دانشگاه ها و رفع کلیه محرومیت های دانشجویان از تحصیل و همچنین آزادی بی قید و شرط دانشجویان ستاره دار در بند، ضیاء نبوی، مجید دری، پیمان عارف و شیوا نظرآهاری شده است.
مسئولان وزارت علوم: به کمک بسیج دانشجوئی برخورد می کنیم
دور جدید محرومیت از تحصیل دانشجویان منتقد و معترض و همچنین برخوردهای دامنه دار با دانشجویان در دانشگاه های سراسر کشور در حالی طی روزهای اخیر وارد فاز جدیدی شده که چهار شنبه گذشته به دنبال اوج گیری شایعات در خصوص تعطیلی دانشگاه ها به دلیل جلوگیری از اعتراضات دانشجوئی،حسین علیخانی دبیر شورای مرکزی کمیته انضباطی وزارت علوم در گفتگوئی با خبر گزاری مهر به شکلی کاملا واضح درصدد زمینه سازی برای برخورد با فعالان دانشجوئی و حرکت های اعتراض آمیز در دانشگاه ها برآمد و از برخورد کمیته های انضباطی و حراست دانشگاه ها به کمک بسیج دانشجوئی با دانشجویان معترض و منتقد سخن به میان آورد.
وی در این گفتگو ضمن رد تعطیلی دانشگاه ها درمهر ماه آتی گفت: وزارت علوم برای برخورد با دانشجویان معترض به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری آمادگی دارد و علاوه بر بسیج دانشجوئی، صد هزار دانشجوی ایثارگر و شاهد داریم که سربازان گمنام امام زمان هستند و برای برخورد با دانشجویان معترض و یا هرگونه اعتراضات دانشجوئی آماده همکاری با کمیته های انضباطی و حراست های فعال در دانشگاه ها هستند.
از زمان روی کار آمدن دولت نهم در تمام چهار ساله گذشته کمیته های انضباطی و حراست ها در دانشگاه ها به همین شیوه ای که دبیر شورای مرکزی کمیته انضباطی وزارت علوم دولت کودتا اشاره کرده است، با صدها فعال دانشجوئی برخورد کرده و برای ده ها تن پرونده های قطوری در دادگاه ها تشکیل داده اند. این نوع تهدیدها و زمینه سازی ها برای برخوردهای گسترده با فعالان دانشجوئی پیش از این از جانب وزیر علوم دولت کودتا نیز مطرح شده بود.
سایر برخوردها
همزمان باادامه تهدیدهای مسئولان دولت کودتا در دانشگاه ها و وزارت علوم و ستاره دارکردن و احضار گروه گروه از دانشجویان معترض و منتقد، طی روزهای گذشته برخوردهای پراکنده دیگری نظیر اخراج از دانشگاه و صدور حکم حبس و همچنین تحویل جسد شکنجه شده یک دانشجوی دیگر به خانواده اش را نیز شاهد بوده ایم.
پنج شنبه گذشته جسد شکنجه شده محمد جواد پرنداخ، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان تحویل خانواده اش داده شد و در شهر گیلان غرب با حضور ماموران امنیتی و انتظامی به خاک سپرده شد. این دانشجوی کرد در جریان اعتراضات مردمی اصفهان به کودتای 22 خرداد دستگیر و به دلیل شدت جراحات وارده در اثر شکنجه در بازداشتگاه جان باخته بود. جسد شکنجه شده وی مدت ها بعد از جان باختن در سردخانه یکی از بیمارستان های اصفهان توسط خانواده اش شناسائی شد.
شاهو محمدی دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد هم که در حال حاضر در زندان سنندج بسر می برد،از سوی مسئولان دانشگاه برای همیشه از ادامه تحصیل محروم شد. این فعال دانشجوئی به دلیل فعالیت های مسالمت جویانه دانشجوئی در مشهد دستگیر و در دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به سه سال حبس محکوم و سرانجام در چند روز گذشته با حکم محرومیت از تحصیل برای همیشه روبرو شد.
در همین راستا روز گذشته کاوه رضائی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه بو علی سینا همدان از سوی داگاه انقلاب کرج به 18ماه حبس تعزیری محکوم شد. این فعال دانشجوئی که همزمان در کمپین یک میلیون امضاء هم عضویت دارد پیش از این نیز به دلیل فعالیت های مدنی خود توسط ماموران امنیتی دستگیر و مدتی را در بازداشت گذرانده و از دانشگاه اخراج شده بود. وی هم اکنون در حال سپری کردن دوران خدمت نظام وظیفه خود است.

دانشجوی بازداشتی 16 نفر استاد ها آزاد!

یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دیروز در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا در عین آنکه خبر از بازدید کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت شدگان اخیر از زندان اوین و احتمال ملاقات با دانشجویان زندانی داد، این را نیز گفت که "فقط 16 دانشجوی بازداشتی داریم و هیچ استادی هم در زندان به سر نمی برد".
حسین دو گانی که عضو کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت شدگان اخیرست، اظهار داشت: براساس اطلاعاتی كه به ما رسیده است16 دانشجو که پس از وقایع اخیر دستگیر شده اندهمچنان در بازداشت به سر می‌برند. کمیته بررسی بازداشت شدگان اخیر به احتمال فراوان با دانشجویان بازداشتی ملاقات خواهند داشت.
وی در ادامه بدون اشاره به اسامی دانشجویان بازداشت شده گفت: لیست اسامی دانشجویان بازداشتی به رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داده شده است.
او که یکی از حامیان دولت کودتا در مجلس محسوب می شود، در حالی زندانی بودن 16 دانشجو را تائید کرد که پیش از این مسئولان وزات علوم و دانشگاه های تهران دستگیری و برخوردهای گسترده اخیر با دانشجویان را رد کرده بودند.این در حالیست که در 50 روز گذشته، به وِیژه در یک هفته اول بعد ازکودتای 22 خرداد، دانشجویان معترض با برخوردها و دستگیرهای گسترده و کم سابقه ای روبرو شدند و گزارش هاو خبرهای تائید شده حکایت از دستگیری ده ها دانشجو و احضار بیش از 70 دانشجو دارند.
طبق آخرین گزارش ها هم اکنون دستکم سی تن از دانشجویان دستگیر شده در اعتراضات مردمی اخیر با گذشت پنجاه روز از زمان بازداشت شان همچنان در زندان اوین بسر می برند و از وضعیت جسمی و روحی بیشتر آنان هنوز خبری در دست نیست.برخی منابع خبری مستقل، از جمله پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان پلی تکنیک تهران در چند روز گذشته اسامی و مشخصات این سی دانشجوی دربند را منتشر کردند.
عضو ویژه بررسی وضعیت بازداشت شدگان اخیر در همین گفتگو، بازداشت برخی از اساتید برجسته دانشگاه های تهران را هم رد کرد و گفت : بر اساس اطلاعاتی که به کمیته ویژه بررسی بازداشت شدگان اخیر ارائه شده در حال حاضر هیچ یک از اساتید دانشگاه های تهران در زندان نیستند.
رئیس منصوب شده دانشگاه صنعتی شریف نیز پیش از این بازداشت برخی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف تهران و همچنین دستگیری دانشجویان در جریان اعتراضات مردمی را رد کرده و به خبرگزاری مهر گفته بود: دانشگاه صنعت شریف نه مسئول و نه دانشجوی بازداشتی دارد. تنها دو تن از اساتید دانشگاه را بر اساس سوء تفاهماتی یک شب بردند و صبح آزاد کردند. دانشگاه صنعتی شریف در اعتراضات اخیر تنها یک دانشجوی بازداشتی داشته که او نیز مدتی پیش آزاد شده است.
این ادعاها در حالی مطرح می شود که طبق خبرهای تائید شده از سوی منابع دانشگاهی و مطلع در این باره، در حال حاضر به طور مشخص سه تن از برجسته ترین اساتید دانشگاه های تهران از جمله: دکتر عبدالله رمضان زاده عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دکتر حسین علی عرب، رئیس بخش فارماکولوژی دانشکده دانشکده پزشکی و دکتر علی اصغر خدایاری، استاد یار گروه معدن دانشکده فنی دانشگاه تهران در بازداشت بسر می برند.
پیش از اینکه این نماینده حامی دولت و رئیس دانشگاه صنعتی شریف دستگیری استادان دانشگاه ها را رد کند، ادامه بازداشت اساتید دانشگاه های تهران و همچنین نحوه برخورد با آنها ، حتی صدای احمد توکلی، یکی از چهره های سرشناس اصولگرایان مجلس را نیز درآورده بود.اودو روز پیش ضمن اظهاراتی در مجلس به دستگیری برخی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف تهران و نحوه رسیدگی و برخورد با آنها اعتراض کرده بود.
گفتنی است در تازه ترین لیست منتشر شده از اسامی دانشجویان بازداشت شده، نام پنج تن از دانشجویان صنعتی شریف نیز به چشم می خورد که بیش از چهل روز است در زندان اوین در وضعیتی نامشخص بسر می برند.

نوبت به دانشگاه های همدان رسید

موج دیگری از احضار دانشجویان به کمیته های انضباطی و صدور حکم تعلیق از تحصیل، به دانشگاه های همدان رسید. این برخوردها طی چند روز گذشته با احضار چند تن از فعالان دانشجوئی دانشگاه علم صنعت همدان و صدور حکم تعلیق برای چند ترم ادامه یافت.
در پی موج گسترده احضار دانشجویان به کمیته های انضباطی در دانشگاه های سراسر کشور، هفته گذشته تعداد کثیری از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه بوعلی سینا همدان به کمیته های انضباطی و حراست دانشگاه احضار شدند.
خبرنامه امیرکبیر، پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان پلی تکنیک تهران، با تائید خبرهای منتشر شده، در این باره می نویسد: حمیدرضا صحرایی و سجاد حسینی فخر، از فعالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت چند روز پیش احضاریه های خود را دریافت کرده اند و اخبار دیگری نیز مبنی بر احضار چند تن دیگر از دانشجویان این دانشگاه وجود دارد. همچنین بنا بر اظهارات دانشجویان در صدور این احضاریه ها موارد تخلف متعددی صورت می گیرد، مانند اینکه بر خلاف رویه های گذشته این کمیته احضاریه ها موضوع "حضور جهت پاسخگویی به پاره ای مسائل" را ذکر نموده است در حالی که تفهیم اتهام صورت نمی گیرد.
این منبع دانشجوئی علت احضار دانشجویان همدانی را فعالیت ها و اقدامات دانشجویان، در دوران قبل و بعد از انتخابات، نظیر اخراج عوامل صدا و سیما از دانشگاه و اعتراضات آنان پس از شهادت کیانوش آسا، دانشجوی کارشناسی ارشد این دانشگاه عنوان کرده است.
علاوه بر این، تجمع دانشجویان در دفتر رئیس این دانشگاه و اعتراض به عملکرد ضعیف وی در دی ماه گذشته، نیز باعث اعمال نظر شخص جبل عاملی، رئیس انتصابی دانشگاه برای احضار گسترده دانشجویان این دانشگاه شده است.
امیرکبیر در خصوص محرومیت از تحصیل دانشجویان همدانی می نویسد: در ترم تحصیلی گذشته حمیدرضا صحرایی مدیر مسئول نشریه هفته نامه ی توقیف شده ی پویش و سجاد حسینی فخر مدیر مسئول روزنامه خانه متروک به یک ترم محرومیت از تحصیل به صورت معلق محکوم شده بودند. علاوه بر دانشگاه علم و صنعت، دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان نیز با دریافت 21 ترم حکم تعلیق برای 11 دانشجو از این امواج مهرورزی بی نصیب نمانده اند.
همین گزارش در ادامه خبر از صدور حکم 21 ترم تعلیق برای یازده دانشجوی دانشگاه علم صنعت می دهد و می نویسد: کمیته انضباطی این دانشگاه، در اقدامی بی سابقه، 11 دانشجوی این دانشگاه را در مجموع به 21 ترم تعلیق محکوم کرد. سیاوش حاتم، پوریا شریفیان، حجت بختیاری، رضا جعفریان، مهدی مسافر، علی رضایی، فرید زندی، کیانوش رضایی، مهدی حکیمی، مصطفی مهدی زاده هر یک با دو ترم تعلیق و وحید امیری با 1 ترم تعلیق، دانشجویان محکوم شده هستند.
در بخش دیگری از همین گزارش، با اشاره به بازداشت چند تن از دانشجویان محروم از تحصیل، در جریان اعتراضات گسترده مردمی به کودتای 22 خرداد، احکام صادره برای دانشجویان همدانی "ناعادلانه" توصیف شده و آمده است: صدور این احکم ناعادلانه در حالی است که 5 نفر از این دانشجویان احضار شده به نام های سیاوش حاتم، پوریا شریفیان، مهدی مسافر، حجت بختیاری، رضا جعفریان، در اعتراضات گسترده پس از انتخابات توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و پس از آزادی با قید وثیقه، با احکامی این چنین روبه رو شده اند. محمد صیادی یکی از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان نیز از 46 روز پیش تاکنون در زندان الوند همدان در حال گذراندن حکم محکومیت خود می باشد.
پس از کودتای 22 خرداد دستکم صد ها تن از دانشجویان و فعالان دانشگاهی در دانشگاه های مختلف کشور از جمله سمنان، زنجان، مشهد و تبریز، دانشگاه صنعتی بابل، دانشگاه آزاد شهر ری، و نیز شماری از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم و پلی تکنیک تهران به کمیته انضباطی دانشگاه ها احضار و بسیاری از آنان با احکام سنگین تعلیق از یک ترم تا سه ترم محکوم شده اند.
درحال حاضر بیش از سی دانشجوی دانشگاه های تهران بیش از یک ماه است که در بازداشت بسر می برند و از وضعیت جسمی و روحی آنان کماکان خبری در دست نیست.

شش سال و هفت ماه حبس برای صفارزاده

دادگاه تجدید نظر استان کردستان حکم شش سال و هفت ماه حبس برای روناک صفارزاده، دانشجو و عضو کمپین یک میلیون امضا را تائید و ابلاغ کرد. این حکم در حالی تائید می شود که روناک صفار زاده، بیست و سومین ماه بازداشت خود را در شرایطی نامساعد پشت سر می گذارد.
روناک صفار زاده که بیست و سه ماه پیش توسط نیروهای امنیتی در سنندج دستگیر شد، ابتدا از سوی محافل امنیتی و قضائی با اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی، عضویت در سازمان پژاک و عبور غیر مجاز از مرز روبرو شد. وی سپس به دلیل همین اتهامات به مدت چهار ماه در بازداشتگاه اطلاعات سپاه سنندج تحت فشار و شکنجه قرار گرفت. با این حال وی در بازجوئی های تحت فشار و شکنجه و جلسات محاکمه، اتهامات وارده را نپذیرفت.
دادستان سنندج و قاضی پرونده وی، شخصا در جلسه دادگاه این فعال حقوق زنان را متهم به محاربه کرده بودند، اما این اتهام علیه وی به اثبات نرسید. دادگاه سنندج در آخرین جلسه رسیدگی به پرونده وی، او را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس دیگر محکوم کرد و همزمان دادگاه دیگری در استان آذربایجان غربی وی را به اتهام عبور غیر مجاز از مرز به هفت ماه حبس محکوم کردند. به این ترتیب در مجموع دادگاه انقلاب سنندج این عضو کمپین یک میلیون امضا را به شش سال و هفت ماه حبس محکوم کرد و این حکم روز گذشته توسط دادگاه تجدید نظر استان کردستان تائید و ابلاغ شد.
روناک صفار زاده که فعالیت چشمگیری در موسسه زنان آذر مهر استان کردستان و کمپین یک میلیون امضا داشته، در طول بیست سه ماه بازداشت، بارها تحت فشار و آزار و اذیت مسئولان زندان قرار گرفته و حتی چندین بار خبر ضرب و شتم وی به دستور قاضی امجد، بوسیله زندانیان دیگر منتشر شده است. وی در اعتراض به این برخوردها که موجب آسیب دیدگی جدی جسمی وی شده و همچنین در. اعتراض به رویه غیر قانونی رسیدگی به پرونده اش سه بار دست به اعتصاب غذا زد.
طبق آخرین خبرهای بدست آمده از وضعیت جسمی و روحی وی، او هم اکنون به شدت دچار افسردگی و ناراحتی های روحی شده و با اینکه در بند عمومی زندان نسوان سنندج بسر می برد، همچنان از دسترسی به درمان و معالجات پزشکی محروم است.
شایان ذکر است که در مناطق کردنشین کشور علاوه بر روناک صفار زاده، دو فعال دیگر حقوق زنان به نام های هانا عبدی و زینب بایزیدی به دلیل فعالیت های مسالمت جویانه در حوزه زنان ماه هاست در زندان بسر می برند . این دو نفر هم با پرونده ای مشابه پرونده صفار زاده هر کدام به پنج سال حبس در تبعید محکوم شده اند و هم اکنون دوران حبس در تبعید خود را می گذرانند.

در قوه قضاییه کودتا شده است

بیانیه سازمان دانش آموختگان ایران
سازمان دانش آموختگان ایران روز گذشته با صدور چهارمین بیانیه پس ازکودتای 22 خرداد،ضمن محکوم کردن برگزاری دادگاه فرمایشی فعالان اصلاح طلب و تنفیذ حکم احمدی نژاد،قوه قضاییه رانهادی خواند که اینک بخشی از آن علیه بخش دیگرش،کودتا کرده است.
این بیانیه در حالی منتشر شده که اخبار نگران کننده ای در مورد فشار بر اعضای بازداشت شده این سازمان از جمله عبدالله مومنی و دیگر بازداشت شدگان بعد از کودتای 22 خرداد،منتشر شده است.
در آغاز این بیانیه که خطاب به مردم ایران نوشته شده،می خوانیم: بیدادگاه برپا شده برای محاکمه تعدای از فعالان سیاسی و ده ها شهروند معترض به کودتای 22 خرداد و کشتار و سرکوب های پس از آن نشان داد که فساد ناشی از تقلب در آرا ملت که د روهله اول دولت و قوه مجریه را از سلامت و مشروعیت انداخته بود،اینک همچون ویروس کشنده ای به سایر اجزا و قوای حاکمیت رخنه کرده و دفاع کورکورانه زمامداران وهسته های اصلی قدرت از عده ای جاهل،جاعل و جانی می رود تا یکسره مشروعیت نظامی را که روزی بریا تحقق آرمانهای والای ملی و اخلاقی ملت ایران از پس سال هاتحمل مصائب مبارزه با استبداد و خودکامگی شکل گرفته بود، بر باد دهد.
در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه "دستگاه قضائی که بایستی مرجع تظلم خواهی مردمان باشد اینک به نهادی بدل شده است که بخشی از آن علیه بخش دیگر کودتا کرده" تاکید شده است که: "نمایش بیدادگاه روز ده مردادماه و پرده‌های آتی آن بدان حد از حداقل رعایت تشریفات و بدیهیات برپایی یک محاکمه حتی با استانداردهای معیوب سیستم قضایی فعلی بی بهره است که بی شک برگی سیاه و زشت در تاریخ حقوقی کشور خواهد بود که آیندگان با سرافکندگی بایستی به تحقیق و پژوهش در باب علل وقوع چنین فاجعه‌ای در نظام حقوقی کشوری که بیش از صد سال سودای حاکمیت قانون را در سر داشته است، بپردازند.براستی حاکمان از برپایی چنین صحنه‌ای از تبلور خودکامگی چه چیزی را جستجو می‌کنند؟ رییس قوه قضاییه که آخرین روزهای ریاست خود را می‌گذراند اگر وجدان خود را به قضاوت گیرد آیا نباید بر سر این ویرانه که وامی‌نهد و در خرابه‌های آن «کرامت انسان» به مسلخ می‌رود، شیون کند؟ آیا پس از ده سال، نتیجه نهایی شعار توسعه قضایی، حبس زدایی و عدالت کیفری انداختن شال‌های رنگی بر گردن قضاتی است که از رعایت بدیهی‌ترین اصول قضایی در دادرسی شانه خالی می‌کنند؟"
در بخش دیگری از این بیانیه می خوانیم: "در محکمه رسوائی که به راه انداخته‌اند بیانیه‌ای سیاسی را با عنوان مجعول، بی سابقه و بدون محتوای «کیفرخواست عمومی»که هیچ جایی در مفاهیم حقوقی تعریف شده ندارد، قرائت می‌کنند و ساعت‌ها از زبان‌ متهمان به مدح و ذم شخصیت‌ها و جریانات سیاسی می‌پردازند و از قانون دم می‌زنند اما بیان آشکار اصل 168 قانون اساسی را که اشعار می‌دارد: «رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیأت منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد»» زیر پا لگدمال می‌کنند. "
سازمان دانش اموختگان ایران در این بیانیه همچنین با اشاره به سالگرد انقلاب مشروطیت،این سئوال را مطرح کرده است که: "آیا حاکمان می‌پندارند که با پخش چنین نمایشی از رسانه‌های دروغ می‌توانند برای دولت برآمده از کودتای انتخاباتی مشروعیت و مقبولیتی مردمی کسب کنند؟ آیا تصور می‌کنند که با چنین محاکمه‌ای می‌توانند سرپوشی برای آراء به سرقت رفته، شکنجه‌گاه‌های هولناک و جان‌های ستانده شده دست و پا کنند؟"
در بخش پایانی این بیانیه می خوانیم: "سازمان دانش آموختگان ایران [ادوار تحکیم وحدت] اعلام می‌کند که اقاریر و اعترافات فعالان سیاسی دربند که تاکنون و یا از این پس منتشر شده یا می‌شود تنها از آن جهت قابل توجه است که سند و مدرکی در جهت اثبات جرایم عوامل تهیه آن پیش‌روی محاکم صالح و مستقلی می‌گذارد که در آینده به جنایات گسترده و نظام‌مند رخ داده در این مدت رسیدگی خواهند کرد و جز این هیچ‌گونه ارزشی ندارد".این تشکل دانشجویی همچنین بار دیگر "نگرانی خود را از تداوم بازداشت آقایان احمد زیدآبادی و عبدالله مومنی دبیرکل و سخنگوی این سازمان" اعلام و تاکید کرده است "که حفظ جان کلیه بازداشت‌شدگان و از جمله این دو تن مستقیما برعهده حاکمیت و عوامل این گروگانگیری سیاسی بوده و نیز اعلام می‌دارد که این سازمان از هیچ ابزار قانونی و مسالمت‌آمیزی در جهت دفاع از حقوق اعضای خود و سایر بازداشت‌شدگان بی‌گناه، نخواهد گذشت."
آخرین تماس های احمدزیدآبادی و عبدالله مومنی موجی از نگرانی رادامن زده است.خبرهای مرتبط در این خصوص حاکی از آن است که آنان در سلول های انفرادی،تحت شدید ترین فشارها قرار دارند.

در برابر پیشگاه خدا و ملت پاسخ دهید

نامه دوازده کارگردان برجسته ایرانی به نمایندگان:

روز گذشته همزمان با آغاز محاکمه سران اصلاح طلب معترض به تخلفات انتخاباتی، دوازده تن از کارگردانان آشنای سینمای ایران درنامه ای خطاب به نمایندگان مجلس، دوازده پرسش را درباره نحوه رعایت دوازده بند از قانون اساسی مطرح کردند.
کارگردانان سینمای کشور ضمن اعتراض به ادامه سرکوب ها، بازداشت ها و محاکمه های فرمایشی و با بیان نگرانی های خود در مورد وضعیت کشور پس از انتخابات 22 خرداد، خواستار پاسخگوئی نمایندگان مجلس در خصوص زیر پاگذاشتن دوازده بند از قانون اساسی از سوی دولت شدند.
رخشان بنی اعتماد، محمدرضا اصلانی، کامبوزیا پرتوی، کیومرث پوراحمد، کمال تبریزی، احمدرضا درویش، خسرو سینایی، کامران شیر دل، رسول صدر عاملی، کیانوش عیاری، اصغر فرهادی و مجید مجیدی دوازده کارگردانی هستند که از نمایندگان مجلس پرسیده اند: اکنون همه آنها که بر کرسي خانه ملت تکيه زده‌اند، در پيشگاه تاريخ و وجدان‌هاي آگاه ملت ايران پاسخ دهند که ميان مضمون آن سوگند به خداوند و کتاب الهي با مصائبي که امروز بر مردم توفان‌زده کشورمان مي‌رود چه نسبتي وجود دارد؟

متن نامه کارگردانان
متن کامل نامه کارگردانان بزرگ سینمای ایران خطاب به نمایندگان مجلس به این شرح است: ما نگرانيم!
ما فيلمسازان ايران، كارمان تصويرگري است و به دلالت حرفه خود چشم و گوش ملت خويشتنيم تا راوي كمال انساني باشيم. خانه ملت ايران به روايت تاريخ خود، بنيانگذار قانون اساسي است و نمايندگان ملت ايران به نص قانون اساسي و سوگندي كه ياد كرده‌اند در اين خانه، موظف به حفظ قانون‌اند. اين روزها چشم‌هاي نگران ما و ملت ما به صحنه اجتماع خويش دوخته شده. در اين زمان اندك پس از آن شور عظيم چنان وقايع جانكاهي رخ نموده كه ما نيز از باور آن باز مانده‌ايم. ما نگرانيم! ما تصويرگران آمال مردم ايران از كساني كه با سوگندشان پايبندي به اصول قانون اساسي را ميثاق خود قرار داده‌اند سوال مي‌كنيم كه اصول مندرج در قانون اساسي در بندهاي ذيل با شرايط كنوني كشورمان ايران چه نسبتي دارد؟ اول ـ سوگند نمايندگان / اصل شصت و هفتم قانون اساسي: وكلاي ملت به خداي قادر و قرآن مجيد سوگند ياد مي‌كنند كه در انجام وظايف وكالت امانت و تقوا را رعايت نموده، به استقلال، اعتلاي كشور، حفظ حقوق ملت، خدمت به مردم، قانون اساسي و استقلال و آزادي مردم پايبند و متعهد باشند.
دوم ـ حق حاكميت ملت/ اصل پنجاه و ششم قانون اساسي: حاكميت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعي خويش حاكم ساخته است و هيچ‌كس نمي‌تواند اين حق الهي را از انسان سلب كند يا در خدمت منافع فرد يا گروهي خاص قرار دهد.
سوم ـ آزادي/ اصل نهم قانون اساسي: در جمهوري اسلامي ايران آزادي و استقلال و وحدت و تماميت ارضي كشور از يكديگر تفكيك ناپذيرند و حفظ آنها وظيفه دولت و آحاد ملت است. هيچ فرد يا گروه يا مقامي حق ندارد به نام استفاده از آزادي به استقلال سياسي، فرهنگي، اقتصادي و نظامي و تماميت ارضي ايران كمترين خدشه‌اي وارد كند و هيچ مقامي حق ندارد به نام حفظ استقلال و تماميت ارضي كشور آزادي‌هاي مشروع را هر چند يا وضع قوانين و مقررات سلب اند.چهارم ـ تفتيش عقايد/ اصل بيست سوم قانون اساسي: تفتيش عقايد ممنوع است و هيچ‌كس را نمي‌توان به صرف داشتن عقيده‌اي مورد تعرض و مواخذه قرار داد.
پنجم ـ مطبوعات/ اصل بيست و چهارم قانون اساسي: نشريات و مطبوعات در بيان مطالب آزادند مگر آنكه مخل به مباني اسلام يا حقوق عمومي باشند. تفصيل آن را قانون معين مي‌كند.
ششم ـ سانسور- استراق سمع- تجسس/ اصل بيست و پنجم قانون اساسي: بازرسي و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش كردن مكالمات تلفني، افشاي مخابرات تلگرافي و تلكس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، ‌استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است مگر به حكم قانون.
هفتم ـ بازداشت‌ها/ اصل سي و دوم قانون اساسي: هيچ‌كس را نمي‌توان دستگير كرد مگر به حكم و ترتيبي كه قانون معين مي‌كند. در صورت بازداشت، موضوع اتهام بايد با ذكر دلايل بلافاصله كتبا به متهم ابلاغ و تفهيم شود و حداكثر ظرف مدت 24 ساعت پرونده مقدماتي به مراجع صالحه قضايي ارسال و مقدمات محاكمه در اسراع وقت فراهم گردد. متخلف از اين اصل طبق قانون مجازات مي‌شود.
هشتم ـ شكنجه / اصل سي و هشتم قانون اساسي: هرگونه شكنجه براي گرفتن اقرار براي كسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار يا سوگند مجاز نيست و چنين شهادت و اقرار و سوگندي فاقد ارزش و اعتبار است. متخلف از اين اصل قانون مجازات مي‌شود.
نهم ـ مجازات‌ها/ اصل سي و ششم قانون اساسي: حكم به مجازات و اجراي آن بايد تنها از طريق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد. دهم ـ محاكم / اصل سي و پنجم قانون اساسي: در همه دادگاه‌ها طرفين دعوي حق دارند براي خود وكيل انتخاب نمايند اگر توانايي انتخاب وكيل را نداشته باشند بايد براي آنها امكانات تعيين وكيل فراهم گردد. يازدهم : رسيدگي به جرائم سياسي و مطبوعاتي/ اصل يكصد و شصت‌و هشتم: رسيدگي به جرائم سياسي و مطبوعاتي علني‌است و با حضور هيات منصفه در محاكم دادگستري صورت مي‌گيرد. نحوه انتخاب شرايط، اختيارات هيات منصفه و تعريف جرم سياسي را قانون براساس موازين اسلامي معين مي‌كند.
دوازدهم ـ تجمعات / اصل بيست و هفتم قانون اساسي: تشكيل اجتماعات وراهپيمايي‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن كه مخل به مباني اسلام نباشد آزاد است. اكنون همه آنان كه بر كرسي خانه ملت تكيه زده‌اند، در پيشگاه تاريخ و وجدان‌هاي آگاه ملت ايران پاسخ دهند كه ميان مضمون آن سوگند به خداوند و كتاب الهي با مصائبي كه امروز بر مردم توفان زده كشورمان مي‌رود چه نسبتي وجود دارد؟ ما نگرانيم! رخشان‌بني اعتماد، محمدرضا اصلاني، كامبوزيا پرتوي، كيومرث پوراحمد، كمال تبريزي احمدرضا درويش، خسرو سينايي، كامران‌شيردل رسول صدرعاملي، كيانوش عياري، اصغر فرهادي و مجيد مجيدي

جوانان کرد همچنان محارب قلمداد می شوند

پنج جوان کرد 18 تا26 ساله روز دو شنبه به اتهام محاربه در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شدند. بر اساس گزارش های منابع محلی این پنج نفر که بیشتر از سه ماه است در زندان بسر می برند برای پذیرفتن این اتهام تحت فشار و شکنجه هستنداماهیچ کدام از آنها تاکنون اتهامات وارده را نپذیرفته اند.
بنا بر آنچه از سوی منابع خبری محلی در مناطق کردنشین منتشر شده است بهمن سعیدی 20 ساله، جهانبخش احمدی 26ساله، هوشیار احمدی 19 ساله، سیوان رحیمی20 ساله و سیروان محمودی 26 ساله، دو روز پیش در شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی سنندج از سوی قاضی پرونده با اتهام محاربه روبرو و با این اتهام محاکمه شدند.
منابع خبری در خصوص اتهام این پنج نفر که همگی از اهالی یک روستای کوچک از توابع سنندج هستند، نوشته اند: درمناطق کردنشین اتهام محاربه توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی به کسانی نسبت داده می شود که وابسته به احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی هستند، این اتهام بدون بررسی لازم به تائید مراجع قضائی می رسد و تاکنون احکام سنگینی نظیر اعدام، حبس ابد و حبس های طویل المدت برای فعالان کرد و حتی فعالان مستقل مانند دانشجویان، معلمان، زنان و روزنامه نگاران به همراه داشته است. اما دراکثر موارد چنین اتهامی علیه فرد متهم شده در دادگاه به اثبات نرسیده است.
همین منابع می افزایند :دستگیری چند جوان در یک روستای دور افتاده و متهم کردن آنها به محاربه اولین بار نیست که در مناطق کردنشین اتفاق افتاده است و مطمئنا آخرین بارهم نیست. در مورد این پنج جوان هم هنوز مشخص نیست که دادگاه با تفهیم چه نوع فعالیت ها و یا مواردی که در قوانین قضائی اتهام تعریف می شود و شخص با آنها در جایگاه محارب قرارمی گیرد، آنان را متهم به محاربه کرده است.
با آنکه گفته می شود این پنج نفر در طول این سه ماه بارها از زندان سنندج به یکی از بازداشتگاه های اداره اطلاعات سپاه جهت شکنجه برای اقرار به اتهاماتی همچون همکاری با یکی از احزاب کرد، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ تجزیه طلبی انتقال داده شده اند، اما هیچ کدام اتهامات مزبور را نه در بازجوئی ها و نه در دادگاه نپذیرفته اند. به همین دلیل آنها بلافاصله بعد از پایان جلسه دادگاه به جای بازگردانده شدن به زندان مرکزی سنندج، به یکی از بازداشتگاه های اطلاعات سپاه پاسداران انتقال یافته اند.
مراجع قضائی و امنیتی تاکنون به طور رسمی اتهامات این پنج جوان کرد را اعلام نکرده و از هر نوع هیچ نوع اظهار نظری در مورد آنان و جلسه رسیدگی به اتهامات نسبت داده شده خودداری کرده اند.
این پنج نفر با وجود اینکه سه ماه از زمان بازداشت شان می گذرد، هنوز اجازه ملاقات با خانواده و وکلایشان را نداشته اند. درمیان آنها هوشیار احمدی 19 ساله که مبتلا به بیماری دیابت است، در تمام مدت حبس و شکنجه، از هر گونه امکان دسترسی به دکتر و دارو محروم بوده است.
خانواده این جوان نوزده ساله که تاکنون امکان ملاقات با فرزند شان را نیافته اند به شدت نگران وضعیت او هستند اما کماکان مسئولان و مراجع قضائی استان کردستان پاسخی به آنان نمی دهند. آنها می گویند فرزندشان هرگز هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته و بی گناه است.
گفتنی است تاکنون 12 زندانی کرد که به اتهام فعالیت های مسالمت جویانه مدنی دستگیر شده اند، در دادگاه انقلاب به اتهام محاربه محاکمه و به اعدام محکوم شده اند.