دوشنبه، اسفند ۱۹، ۱۳۸۷

احضار، اخراج و بلاتکلیفی

تازه ترین برخوردهای با دانشجویان کرد
برخورد با فعالان دانشجوئی طی روزهای اخیر از دانشگاه های شهرهای مختلف کشور همچون
تهران و اصفهان و سیستان بلوچستان به کردستان نیز کشیده شد و طی چند روز گذشته بازهم دانشجویان کرد با دور دیگری از برخوردها نظیر محرمیت از تحصیل، بلاتکلیفی در زندان و احضار به کمیته های انضباطی روبرو شدند.

براساس گزارش منبع خبری دانشجویان مدافع حقوق بشر در کردستان ، در چند روز گذشته جمال رحمانی دانشجوی کرد رشته مهندسی صنایع دانشگاه آزاد دهاقان اصفهان پس تحمل هشت ماه حبس و در حالی که برای ثبت نام برای ترم آینده به دفتر این دانشگاه مراجعه کرده بود با حکم اخراج از دانشگاه و محرومیت از تحصیل برای همیشه روبرو شد.
به نوشته این منبع، این دانشجوی کرد دانشگاه اصفهان 25 خردادماه سال جاری به اتهام فعالیت های دانشجوئی و حقوق بشری در منزل دانشجوئی خود در اصفهان توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر و برای تحقیقات امنیتی به زندان سنندج انتقال داده شده بود.
جمال رحمانی توسط دادگاه انقلاب سنندج با اتهاماتی نظیر :تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در سازمان های حقوق بشری،شرکت در تجمعات دانشجوئی و همچنین جمع آوری امضا برای لغو حکم اعدام فرزاد کمانگر روبرو شد و نهایتا دادگاه وی را به تحمل هشت ماه حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی محکوم کرده بود.
این فعال دانشجوئی چند روز پیش بعد از پشت سرگذاردن هشت ماه حبس تعزیری خود هنگامی که برای ثبت نام به دانشگاه مراجعه کرده بود از ورود وی به دانشگاه ممانعت به عمل آمد. شایان ذکر است که حکم اخراج و ممانعت از ادامه تحصیل این دانشجوئی کرد توسط مسئولان این دانشگاه کتبا به وی ابلاغ شده است.
از سوئی دیگر منابع خبری وابسته به دانشجویان کرد، از بلاتکلیفی و عدم اطلاع از سرنوشت یک دانشجوی مهابادی که گفته می شود در یکی از بازداشتگاه های وابسته به وزرات اطلاعات در ارومیه بسر می برد اظهار نگرانی کرده اند.
براساس خبرهای بدست آمده، امیر مصباح قاضی فعال دانشجوئی دانشگاه آزاد مهاباد، از سه ماه پیش توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دستگیر شده است و از آن زمان تاکنون تنها اطلاعی که از وی بدست آمده این بوده که وی در یکی از بازداشتگاه های وزارت اطلاعات ارمیه بسر می برد.
تاکنون هیچ یک از مراجع قضائی و امنیتی علت و یا اتهامات این فعال دانشجوئی را اعلام نکرده اند. تلاش خانواده و نزدیکان وی برای بدست آوردن اطلاع در خصوص وضعیت جسمی و روحی وی تاکنون به جائی نرسیده است.
گفتنی ست که این فعال دانشجوئی که قبلا دبیر انجمن ادبی مهاباد بوده تنها در حوزه ادبیات به فعالیت می پرداخته است.
همچنین روز گذشته کمیته انضباطی دانشگاه رازی کرمانشاه سمانه فضلعلی یکی از فعالان دانشجوئی این دانشگاه را فرا خواند. منابع دانشجوئی در مورد احضار این دانشجوی کرمانشاهی نوشته اند:علت احضار این دانشجو اعتراض به بسته بودن غیرقانونی درب ها انجمن اسلامی دانشگاه رازای در ماه گذشته بوده که با اعتراض شماری از فعالان دانشجوئی این دانشگاه همراه شده بود.
کمیته انضباطی دانشگاه رازی کرمانشاه قبل از احضار سمانه فضلعلی، چهار فعال دانشجوئی دیگر همین دانشگاه را تنها به دلیل اعتراض آنها به بسته بودن غیر قانونی درب های دفتر انجمن اسلامی این دانشگاه، احضار کرده بود.